|
|
|
|---|---|
|
Er det noen her som vet om man kan anvenda E90 felg på en E82 123d?Tenkte på å kjøpe felger som heter Styling-modell 32, som jeg synes er de fineste BMW felgene! Felgene har mått på 8x17 ET34. Ser at orginal har 71/2x17 ET47. Forøvrig er det et veldig bra forum dere har i Sverige..Mye bedre enn det vi har i Norge.. Nils | |
|
Som du nämner har E90 en annan offset vilket kommer att placera den tänkta fälgen längre ut än normalt. Visst går det säkert men i mina ögon blir det inte lika snyggt. |
|
|
Okey , så du mener at det går fysisk bra , men at det ikke ser særlig snygt ut? Blir kjøreegenskapene dåligere også? Nils |
|
Martin E |
Skillnaden mellan 120D (E87)och en 325D är 4 mm mindre offset på E87 fälgarna . Huruvida köregenskaperna påverkas vet inte jag men tror det knappast är av större signifikans. Men skaffa ett par spacers så är problemet löst. |
|
Martin du har lite fel beträffande offseten... ET för 1-serien är vanligtvis 47 eller 49. Vissa fälgar har även ET 52 baktill. Tar vi exempelvis M Dubbeleker 208, 18" fälgen som man kan välja till M-sportpaket, så har den 71/2J x 18 ET49 fram och 81/2J x 18 ET52 bak. En 7J x 17" fälg har ET47 som standard. Jämför vi det med Radialeker 32 som atr72 frågor om så har alla 4 fälgar där samma mått, dvs 8J x 17 ET34. ET (offset) räknas i millimeter. Vi får då 47-34 (mm) = 13mm spårvidds ökning per sida. Total spårvidds ökning blir 26mm. Detta fungerar säkert utan problem, men en fyrhjulsinställning bör nog utföras för att kompensera om det nu är möjligt att justera in hjulvinklarna för dessa fälgar. |
|
Martin E |
Nej Chris87 du har fel. Varför ska man justera hjulvinklarna ?? På 1 serie inpressningsdjupet (ET) beroende på fälg mellan 42 och 49 mm. Sålunda kommer atr72 fina 8x17 ET34 sticka ut för mycket = Inte snyggt. Dessutom vet man aldrig hur bilen beter sig med ökat offset = annorlunda egenskaper. Men självklart hjälper inga spacers att bygga in djupet = jag ändrar mig.*L* |
|
ET42 är angivet för 6j 16" fälgar. Man får matcha fälgarnas bredd först och främst och därefter kolla skillnaden i ET. Såvitt jag kan se finns det INTE en enda 17" med bredd 7J eller 7½J som har mindre ET än 47. Du är välkommen att visa en original 17" fälg med bredden 7J eller 7½J som har ET42 =) Att bara jämföra ET utan att ta hänsyn till fälgens bredd är helt ointressant och fullständigt felaktigt, man behöver känna till alla faktorer. Om du lämnat in bilen någon gång för hjulinställning kanske du har märkt att de har noterat ner däck och fälgbredd på resultat pappret man får. Måste ju finnas en anledning till att det ska vara olika vinklar beroende på däck- och fälgbredden Det går att kompensera för spårvidds förändringar genom att ändra bilen hjulgeometri. Men hur mycket varier från bil till bil. |
|
|
Detta är ju bara en enda stor soppa!! Så fort det börjas diskutera däck och fälg så kommer det folk med massor tekniskt mumbojumbo som konsumenten inte förstår... :) Har jag förstått det rätt: E9X-fälgar går att använda på 1-serien och E46, men det blir fult för att de sitter för långt ut från bilen... E46/1-seriefälgar går att använda på E9X om man använder sig av s.k. spacers som borde vara ngn typ av bricka som gör att hjulen/fälgarna sitter längre ut... Stora ???? |
|
|
BMW 172M är skit snygga! Länk |
|
|
Jeg har sjekket noen sajter for felgbereging. Der stär det at man med angjeldene felgstörrelse sa kommer man 20 mm lengre ut mot skjerm, og 10 mm lengre ifra stötdemper.Det synes jeg er for mye! Dessuten vet man ikke om men forandrer karakter pä bilen.Takk for diskusjon.. Nils |
|
|
More: Har aldrig sett 172M i 18". Vet att de finns som 19" till 5-serien. Är de replikor eller OEM? |
|
Martin E |
fredo 172M i 18 " är garanterat replika fälgar . atr72 Håller med dig där och säker kommer däcket ta i skärmkant vid lite mer inspirerad körning. ET under 40 på en 8 " fälg är varken snyggt eller funktionellt enligt min mening. Chris87 Nu får du kamma dig *L* Självklart men vi sysslar med vetenskap som BMW provat och jag tror mer på deras ingenjörs kunskap än dina kommentarer som ---> "Total spårvidds ökning blir 26mm. Detta fungerar säkert utan problem, men en fyrhjulsinställning bör nog utföras för att kompensera om det nu är möjligt att justera in hjulvinklarna för dessa fälgar" vad har du för erfarenhet av detta ? inser du inte att däcken kommer ta i skärmkanten och hur bra e det tror du ? More till slut fick du bilen såld "grattis", vart fick du för den och vad blir härnäst ? |
|
Här är min bil med 19" 230 hjul från E92. Länk Länk Sitter som handsken =) --- Stolt ägare av två alpinvita beemers. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.