AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.277

M3 3,2 e36 eller 330ci -01

Jag har bestämt mig för att det blir en Bmw jag ska lägga mina pengar på.
Jag har dock lite beslutsångest ang vilken av modellerna det blir.

Velar fram och tillbaka vad gäller: m3 32 -96+ eller 330ci M-paket

Tips, råd, erfarenheter?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har tyvärr inte kört e36 m3 men e46 330ci med M-paket är en kanonfin bil.
Jag hade valt bort m3 e36 pga att det är en väldigt gammal och omodern bil och du riskerar att få massor med problem och dyra verkstadskostnader. En 330 e46 är inte alls lika dyr i försäkring eller i service och reparationer som en m3. Många m3 är hårt körda och runt 15 år gammla, tänk bara på vad vanosbyte, bakaxel och koppling kostar.

Slutligen tror jag du kommer få mycket svårt att sälja en eventuell e36 m3, de är redan svårsålda.

Denna är vansinnigt läcker!
Länk
Du har säkert rätt. Den du länkade till hade dock automat.
Manuell är ett måste. Sitter och velar varje dag fram & tillbaka.
Just nu känns det som om det kommer bli ett köp beroende på utbudet.
330ci är ganska dyr om man jämför med m3. men det skiljer ju ett par år dessa emellan.
no
28
norin
330IM touring 2002
335IM touring 2009
Jag har haft båda delar och jag skulle ta en 330 alla gånger. m3an e36an jag hade var en cab "tung" och 330ci n var chippat så det var inte så stor skilnad i prestanda men ljusår i komfort och ägande kostnader,,
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Kan bara hålla med killarna ovan! Jag funderade över samma sak när jag för 3 år sedan skulle byta bil (körde då en 328Ci E36). Kollade och provkörde en hel del M3 E36:or men blev aldrig riktigt nöjd med skick och kvalitén. Efter det började jag kolla på 330Ci E46 och efter några provkörningar av olika objekt hittade jag således min nya ögonsten, en 330Ci AC Schnitzer -03. Givetvis fick jag utöka min budget med ca 100 000kr men det va det värt.
Har tänkt på det många gånger hur glad jag är som inte köpte en M3 E36. E46:an är naturligtvis mycket modernare och känns mycket mer gedigen som bil. Som MaCKaN_86 säger så kan en M3 E36 tyvärr ge en hel del dyra utgifter mht. sin ålder.

Hur mycket planerar du att lägga på din nya bil? Var nog med att kolla upp rost på de tidiga E46:orna. Har du ekonomi så rekommenderar jag dig att köpa en -03 med facelift eller nyare.

Mvh Jimmy

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska det vara en bruksbil som används året runt hade valet lätt hamnat på en 330,men ska den användas som en "andra" bil så hade jag nog övervägt en M3...även om 330 har bra prestanda så står M3 en nivå ovanför.
Visst har den något sämre komfort och är lite mer omodern än e46:an,men man har roligare med M3 om man säger så...
Den största negativa sidan med M3 är ju försäkringen,den är helt sjukt hög alltså!!

Sådana här val och tycken är så personliga så det är liksom rätt svårt att säga att det är si eller så.

En undran bara...har du ens kollat premien på en M3?
Kan säga att mitt köp av en M3 skrotades direkt efter ha sett premien...
Hejsan, tack för alla svar! Alla är kanon. Jag känner mig genast mer trygg med mitt kommande köp som troligtvis blir en 330ci. Jag kommer använda bilen om det blir en 330 på vintern, men väldigt sparsamt om man säger så.
Nej jag har inte kollat upp premien på M3:an har dock kollat på 330ci, hamnar runt 13-10k om året. Är under 25 så alla bilar jag har haft har legat där omkring.

Ska oxå nämnas att det troligt vis blir en 330ci utan M.paketet.
Får nog ta och köpa till allt de där i efterhand. Listan blir ganska lång innan bilen blir precis som jag vill ha den. Men jag känner att det kan vara lite roligt att ha fixat allt själv oxå:) Men som sagt listan e lång, och priset blir inte längre vad jag hade tänkt mig innan. En m3:a 3,2 får man för 90 i hyfsat skick då e allt typ redan fixat, så som esenman coilovers mm. mm.
När det gäller 330´n så kommer priset hamna på 160-170k när allt e färdigt.
Har ett alternativ till båda bilarna, vad som helst kan hända.

Tackar vänligt för svar.
Kul med lite erfarenheter oxå:)
Ska du ha bilen som bruksis, vilket jag antar. Ta 330.
Ska du ha den som lekbil, ta M3.

Flåklypa
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har kollat både m3 och 330. Jag ør sjølv i bilkæpartankar och har kollat många olika premier.

Om jag tar mig sjølv som exempel med IF som færsøkringsbolag så ligger en e36 m3 på runt 40.000kr/år och en e46 330 på runt 20.000kr/år.
Jag bor i Malmæ innerstad och ør 23 år.

Med atava betalar jag ca 4-5.000kr mindre på båda bilarna och på en e90 330 ligger premien på ca 14.000kr och det ør en sådan jag kommer kæpa inom 2 månader.

Lycka till!
:D
Det blev en 330ci! Jag e skit nöjd! Tack för alla råd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.