AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.563

Ryck vid nedväxling 3.0D - 05

bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Min 3.0D - 05 rycker när den växlar ner till 1an i automatläget just innan bilen stannar när man bromsar in. Den rycker också lite ovanligt mycket när den växlar ner utan gaspådrag när man "motorbromsar" i nedförsbackar. Jag har hittat lite trådar som rekommenderar filter och oljebyte i automatlådan samt uppdatering av motor- och automatlådestyrningen.

Har någon av er med den 6 växlade automatlådan upplevt liknande problem? Vilka lösningar har fungerat för er?

/bson
We
10
Welle
130i -06
Hur långt har den gått ?

Hade samma problem på min 3.0D -05 15 000 mil.
Bytte olja och filter i lådan samt uppdatering av mjukvaran
till lådan.
Precis efter oljebytet och mjukvaran var den bättre men inte helt ok.
Har nu kört ca 250 mil och den har inga tendenser alls att rycka vid
nerväxling.

Före uppdateringen av mjukvaran upplevde jag lådan som onödigt sportig
med direkta nedväxlingar även vid försiktiga gaspådrag.
Nu efteråt växlar den mycket behagligare enligt mitt tycke.

//Anders
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Tack for detta!
Strax under 6000 mil, varav ca 20 med mig bakom ratten... Skall ta den till handlaren jag kopte den av i fredags och se till att de uppdaterar all mjukvara. Om det inte fungerar far jag krava olje och fitterbyte. Jag borde nog borja med att krava olje och filterbyte ... :)

/bson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen inget alltför allvarligt, men det finns/har funnits allvarliga problem med den 6-växlade automaten: Länk

Mvh
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Uppdatering:
Ladan har nu fatt ny olja och programvaran uppdaterad till v32.1. Rycket just innan bilen stannar vid inbromsningen (nar ladan vaxlar ner fran 2an till 1an) ar i stort satt borta. Verkstaden sa att det kan ta upp till 2 veckor innan oljebytet upp uppdateringen ger "full effekt".
Hur har ni andra upplevt ladan efter oljebyte och programvaruuppdatering?

/bson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.