|
|
|
|---|---|
|
Håller just nu på med att byta båda de bakre spiralfjädrarna i min 528i -96 då den högra hade gått av. Symptomen var ett högt klonkande/slående läte från den bakre delen av bilen när man körde över farthinder eller ojämnheter. Jag fann en smått fantastisk guide i hur hela reparationen går till med utförliga beskrivningar och fina bilder. Guiden återfinns här; Länk Alternativet var att lämna in bilen på verkstad för ca. 4200kr. Jag valde att köpa spiralfjädrar på Biltema för 395kr/st och utföra hela reparationen på egen hand. Hittills har det mesta gått överraskande lätt! Bakstolarna och hathyllan tog ca. 1 timme att plocka bort vid första försöket (innan jag hittade guiden). Det svåraste momentet är att få in/ut dämparna ur hjulhuset. Man får komprimera fjädern med fjäderspännare för att få plats. Lika svårt är det att montera den nya spiralfjädern på dämparen eftersom att fjädern måste komprimeras ordentligt för att den övre tallriken ska komma tillräckligt lågt. Bilfjädrar är livsfarliga när de är komprimerade, så se till att ta det försiktigt vid det momentet. Jag återkommer senare med ett intryck av hur pass bra de nya fjädrarna fungerar. De är ju trots allt 700kr billigare per styck än originalet. Detta kan säkert hjälpa ni andra som råkat ut för samma fel, eller vill av annan anledning byta ut bilens dämpning! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.