|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta på femman emot en 318iT med 2liters valvetronicmotorn. Vill få ner soppaförbrukningen samt Ägandekostnaderna. Kommer jag tycka att e46:an blir jätte tråkig, den har ju trots allt nästan 50 kusar färre? Vikten borde väl iofs göra sitt då e39 väger sina kilon. Hur är karaktären på motorn? Blir den väldigt bruksig eller går det busa om man piskar och använder spättet? Har funderat på 320 också, men vad jag förstått så blir allt genast mycket dyrare med den. Tänker jag rätt? Det är aldrig för sent att ge upp! | |
|
Jag har precis bytt från en en 330iA -01 till en 318i -02. Båda touring, E46. Anledning: Blev påkörd så försäkringsbolaget löste in bilen och genom påtryckningar från sambon som tyckte att 330:n gick lite dyrt (1,1 l/mil) så blev det nu en 318 då jag fortfarande tycker att nya modellen av 330 är aningens dyr om man skall ha en välutrustad. Hur som helst... Jag saknar 330:n som bara den. Det är knappt att man tror att det är samma bilmodell man åker i. Karaktären på motorn är så otroligt annorlunda (jag saknar dessutom automaten väldigt mycket). Motorn på 318 är väl inte direkt nåt att klaga på, men den låter inget vidare, den är inte snabb över huvud taget och den är väldigt lågt växlad. Varvar strax över 3000 v/min i 100 km/h. Men den går ju billigt, snittar 0,82 l/mil vid blandad körning. Om man gasar på lite eller kör med fjäderlätt gasfot verkar inte påverka så mycket. Å andra sidan så märker man inte så stor skillnad i acceleration heller :) Det är främst vid stadskörning som den går billigare. Med det jag vet nu så hade jag inte gjort samma val igen. Jag hade inte tvekat på att välja 320:n. En gång sexcylindrigt alltid sexcylindrigt. Detsamma gäller automat tycker jag. De extra hundralapparna per månad som det går åt för att driva två extra cylindrar (+skatt) är det väl värt. Nästa gång blir det sexcylindrigt med automat //Stefan |
|
|
Jag gissar på att du sparar max 2dL/mil i bränsle, samt att du får några hundralappar lägre skatt och någon tusenlapp billigare försäkring. Om du tycker det är värt det eller ej är upp till dig. I gengäld får du betydligt sämre komfort, mindre utrymmen och inte alls samma körkultur som i en 525. 320 E46 är inte så mycket dyrare än 318 i skatt och försäkring men räkna med ungefär 1-1.5dL extra i förbrukning. |
|
|
Tackar för eran input... Nån som har mer att tillägga? Gärna mer om själva 318 i sig. Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.