|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som mitt namn visar så har jag en bmw 518G . Min första bmw någonsin och är så stolt. Nu måste jag byta stötdämpare båda fram. Har kollat lite efter delar men hittar inget till 518, kan det vara samma som till 520? Kanske någon som har bytt förr? Vilka verktyg ska man ha? Hur omfattande är jobbet? Tack för svar. MVH Eddie | |
|
Det ska inte vara några problem, köp en haynes instruktionsbok så klarar du det nog. Om du inte är så händig med blocknycklarna så kan en mekvan vän vara bra att ha tillhands. Du behöver inte heller några specialverktyg till detta. Stötdämpare finns till och med att köpa på biltema: 518i E34/90-97/Gasstötdämpare/Fram/touring/429,00 kr artnr:68-7713 :) Men vill du vara något säkrare över kvaliteten så kan du kika hos din lokala bmw verkstad, motor nord eller mekonomen. |
|
|
Går den att få tag på med svensk text?? MVH Eddie |
|
| Det finns till vissa, men inte alla modeller, är det en e34 eller e39? | |
|
oj, jag vet faktiskt inte... Är det beteckningen på motorn? MVH Eddie |
|
|
518 -96 är en E34 och det är modellkoden för karossen. Länk Men vad 518G är vet jag inte. Att byta stötdämpare fram är inget man pysslar med som ovan i garaget och det krävs fjäderspännare. Dessutom kan det vara rent faligt om man inte vet vad man pysslar med. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Jag kopplade inte fjäderspännare till specialverktyg. Men det har du nog rätt i, alla har kanske inte såna liggandes. :) Det finns att köpa på biltema för en billig peng dock. | |
| Kika här för att utröna om det är e39 eller e34 - Länk eller Länk | |
|
Har du en 518 G så är det en E34.. G står för att den även går att köra på biogas, finns en extra tank för detta.. TROR den bara fanns i touringutförande dock...eller? Mvh Janne. |
|
|
Misstänkte att G står för gas men har aldrig hört talas om det på E34. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Det är biogas ja. I sverige finns den bara i touring vad jag har hört. Och endast 12 exemplar då de importerades för ett test företag eller nått sånt. Vad jag hört :) Finns det någon här i forumet som bor i Värmland eller kanske till och med i Karlstad? Som är lite sugen på att meka :) MVH Eddie |
|
|
Här kan du skriva in dom 7sista tecknen på chassienumret från registreringsbeviset för att få fram vilken modell du har. Länk 628csi |
|
| Haynes finns på svenska. Jag köpte min på Biltema för några år sedan. Den innehåller både E30 och E34. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, 518g byggdes bara som Touring och det byggdes endast 298 stycken. Som Micke Olsson nämnt tidigare är det rekommenderat med någon typ av mekvana innan man ger sig på det. Bytte själv på min 535i E34 och har försökt skriva ihop en liten guide. Ta en titt här Länk så ser du på ett ungefär vad det innebär. Jag gav det 3 av 5 skiftnycklar i svårighetsgrad. Men visst finns det stötdämpare till din bil! Vilka websidor har du kollat på? De flesta kör med att man skriver in regnummer och rätt bil och reservdelar kommer upp. Tex Micro, Mekonomen och AutoExperten och många andra kör med detta. Vad händer när du skriver regnummer på dessa sidor? Jag tror dina stötdämpare är gemensamma med modellerna 518i (Sedan/Touring), 520i (Sedan), 525i (Sedan), 525i (Sedan), 525td (Sedan) och 525tds (Sedan). Stötdämpare till E34 ändrade design två gånger under sin livstid vilket gör att det finns totalt sett tre olika designer. Se länken ovan vilka och när. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.