AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.489

Avgasproblem med min Bmw 523 E39

Ma
54
Mahhe
BMW 323i E30 (sommarbil)
BMW 318is E36 (vinterbil)
Har lite problem med min BMW 523 E39, jag köpte den nyligen och då skulle det vara en avgasläcka, så bilen var slö, Och när jag kollade på avgasröret så rassla det i katalysatorn, så jag bytte ut den mot en annan katalysator som satt på en mazda 626, men efter det så märkte jag också att Grenrörsinfästningen hade spruckit lite så jag svetsade till den.

Bilen har blivit bra igen, men felet är att den har börjat gå dåligt på tomgång och när man gasar över 4000 varv så kommer det ut jätte mycke vit rök

Så frågan är, kan det vara så att lambdan indikerar fel eftersom det inte är en orginal bmw katalysator?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj..

Jaha...
Jag skulle bytt katalysator till en original(iaf till en med rätt storlek för din motor) + mätt upp lambdasonderna så att dessa "lirar".
TROR det finns två st sonder, en före o en efter katten..har inte kontrollerat detta själv visserligen..
Har du nu bara en "Mazdalambda?!?" så byt till originaluppsättning, dvs 2 st originalsonder osv..

Tror nog att jag skulle åka in till en verkstad som har feldiagnosutrustning först iofs..
Jag tror ju dock att du har mekat lite för optimistisk gällande "universalgrejor" :)

Det försvinner ingen kylarvätska?

Mvh Janne.
Ma
54
Mahhe
BMW 323i E30 (sommarbil)
BMW 318is E36 (vinterbil)
Men skall det spela någon roll om man har universal eller orginal? mazda katalysatorn var lika stor som bmw:ns katalysator
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet ju inte det..
Men är den lika stor så kan/borde det väl gå..men "optimerad" för din motor är den ju inte...dvs mottrycksmässigt och/eller ytmässigt inuti s.a.s..tvivlar på att det ser exakt likadant ut i en "Mazda katt" som i en E39 katalysator..

Det har ju blivit problem för dig(eller andra problem), så någonting som du "bytt/fixat" har ju blivit fel som det verkar..

Obs, detta som jag nu skriver är ingenting som jag vet eller har erfarenheter av, så det jag skriver är vad jag tror..

Har du kollat stiften?
Har du kontrollerat om kylarvätska försvinner?
Har du gjort felkodsavläsning?

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.