AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.675

Byta motor, diesel -> bensin, 525tds -92.

Eftersom ingen hade några tips på min förra fråga så ger jag det här forumet en sista chans.
Min 525 tds verkar slagen och jag har snubblat över en 518. Är det lätt byta diesel till bensin ? Själva motorn är lätt, det jag funderar över är el-biten. Räcker det byta motorstyrningar etc eller blir det kabelstam o skit, får självklart dra lite kabel för tspole, byta varvräknare.
Finns det 518 kombi, dvs går det få igenom i bes ?
Som ni förstår är jag inte så intresserad av märket bmw, fyrhjulingar är tråkiga men nödvändiga.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Är inte säker om detta blir besiktningsbart, vanliga motorbyten brukar inte gå igenom utan ett intyg från BMW, och det är dom inte benägna att ge till folk.
Rent tekniskt så är det väl inte så svårt att få det till då det är bilar med samma modellserie, i värsta fall får du byta över hela kabelstammen dock. I tillägg tror jag att bromsarna är större på 525tds, Hela drivlinan(vxl-låda och diff och mellanaksel måste bytas, kanske till och med drivakslar)
Om du inte är intresserad i bilar, så är du väl inte insatt i meking heller??? detta betyder att du måste lämna ut arbetet=dyrt, dyrt , dyrt.
Och även om du gör arbetet själv så är det knappast värt besväret då du får brukbara 525tds för 20-30tusen. Den enda grunden för att göra det här a¨r väl för utmaningen och att man gillar mecka. finns ingen ekonomi i detta överhuvudtaget.
Och i tillägg- om den 518i du har kommit över är bra, värför inte använda den som den är? den går ju minst lika billigt som en tds (den är ju inte känd som speciell snål med diesel mått mätt) tror förbrukningen landar på ungefär samma om inte lägre sifror och du slipper dielselskatten.....

MVH
Sakke

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hei igen!
Såg att jag hade missförstått lite..... Men uavsett så gäller det om växellådan och diff, det är en helt annan utväxling på diffen och tror M40-43 (518i motorn) och M25?(dieseln) har helt olika vxl-lådor iaf kåpan passar inte. Dessutom måste du byta hela bränslesystemet(pumpar etc)
518 kombi finns, och de är inte dyra heller och brukar vara fina(gubbkörda)
Som sagt ingen vits att göra detta(vad var felet med dieseln-motorhaveri?)

MVH
Sakke

Mr Sakke.
Tack för svar. Mek är inga problem, jag servar på dagarna cnc-maskiner och bygger då o då en robotcell, därför är jag inte speciellt skruvsugen och blir jag det så skruvar jag med min chev camaro eller crosshojsen. Har förflutet som rallymek dessutom, det är inte kunskapen utan lusten som saknas. Ska jag öppna verktygslådan måste jag vara säker på framgång annars får jag kostsamma vredesutbrott som slutar med molotovcocktails i fordonet i fråga.
Vill rulla tdsen då den har dragkrok och den utr jag önskar.
Båda varvar som en cpu fläkt i en windows dator, mer än mycket, så det är bergis samma utv på bakaxel(linux har väl inte nått bmw =0).
Tänkar spänna hängslena lite och säga att mtr + vxllåda med kardan kommer passa mekaniskt, det oroar mig inte det minsta, ej heller soppa pump etc, utan som sagt, styrningen av brännaren är stora frågan för mig.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hejsan!
Men då så...nej, jag har inga tvivel om att det kommer att passa mekaniskt heller. det är bara en del arbete. Enklast är säkert att byta hela framvagnen med motor och allt(då motorfästen kanske inte är helt samma). Då du har två kompletta bilar så är det lätt å se vad som skiljer.
Utväxling på diffen är ju inte hela världen heller(får väl söka lite på nettet-vad med modellguiden här, om du har ägarens handbok till båda så står det där också)
âr inte elektriker så har bara en känsla av att just elen kan medföra en del arbete(som du själv säger.
MEn det där med driftstörningar på tds var ofta diskuterat här ca 2-3 år sedan, verkar som att tds börjar blir sälsynt nu....
Det var en som hade användarnamn "dieselmeken" som var god på dessa bilar, har ine sett han på länge...försök med PM till honom.
MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Helgonet var en annan med solida dieselkunskaper....

Länk

Länk

Länk

Länk

Ställverk och dålig förpump verkar vara vanligaste problem. Vid dålig förpump så blir det startsvårigheter när tanken inte är full och dålig ställverk ger varmstartsvårigheter och svajande tomgång(ditt fall)

MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Verkar som at td/tds har utväxling på 3,45 resp 3.25. 518i tror jag har 3.91...

MVH
Sakke
Bäste Doktor Sakke.
Lördagen ägnades åt felsöking med oväntat resultat.
Som nämnts tidigare skruvar vi sällan nyktra, då enligt devisen "fort men fel", nu onyktra endast "fel", dock med betydligt bättre utfall då vi ofta upprepar samma moment flera gånger, dvs noggrannhet och precision ökar med promillehalt. Således ordinerade vi oss intelligenspiller från åbro a 5,1%(volym). Medicin hade ej avsedd verkan då felet kvarstod så vi misstänkte att vi erhållit priatkopior via sk "malt-delning".Vår lokala antipiratorganisation rekommenderade att endast använda krypterad alkohol men monopolorganisationen hade stängt så vi sökte efter alternativ vara, en bekant tillhandahåller vara från öppen källa som han kodat själv. Vi fick under sökning med motor ifråga tillfälle att flera gånger prova varmstart vilket snabbt sög ur batteriet, dock upptäckte vi att manuellstart fungerar överraskande utmärkt. De optimala startproblemen konstaterades nu till perioden 20-100 minuter efter avstängd varm motor. Tillbaka i serverhallen konfigurerade vi vår nya vara och summerade vad vi visste. Med nyblandade groggar provade vi nu starta bilen med två 88Ah batteri, ett nytt fullladdat räcker ej till, och se, bilen startar nu i alla lägen oavsett temperatur.

Tyvärr kan jag ej förvalta min nya kunskap. Via mätning vet jag att spänning normalt är 12.8volt, 13.9volt vid drift(generator laddar fint), spänning sjunker vid glödning till 11,25 och startmotor låter sedan trött. Jag gör två tolkningar, antingen bekräftar detta sliten insprutningspump och motor startar varm först då den får riktig fjong, eller kräver något i min dieselbil fullgod spänning och detta något kan jag ej klura ut. En tanke, förmodligen har jag någon form av startspärr i min bil, -hur yttrar sig denna på bmw diesel ? Jag har hört om bensin bilar med immobiliser där "antenn" i nyckel varit kass och som visar normal startförfarande dvs oljetryck/laddlampa tänds och startmotor roterar men tändningen är "immobilserad".

Tacksam för ideer och förslag.

Forumadmin:
Jag har noterat tillägget PRO till min nick här, om det står för professionell tycker jag det tillägget ska tas bort för forumets egna trovärdighet, KLP för klåpare kan vara lämpligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.