AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.127

För mycket olja, vad händer då?

da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Jag fick "check oil level" i checkcontrol så jag hällde i en halv liter syntetolja från statoil.

Nu stänker det ut olja genom påfyllningslocket...
540-99.
Kan det vara normalt?

Om det är ok beteende för motormodellen, hur får jag ut några deciliter på ett smidigt sätt?

Alla tips mottages tacksamt.

/Dan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På V8-orna sitter oljelocket nära kamkedjan så det är den som drar med sig olja som skvätter om man tar av locket med motorn igång. Det har inget med överfyllning att göra.
Hur ser nivån ut på stickan?
Om det bara är ett par mm över max-strecket skulle jag nog inte göra någonting. Vill du ha ur olja är det endera avtappningspluggen, eller att suga med pump genom oljestickans rör.
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Tack.
Jag var lite orolig att min extra halvliter hade gjort nivån farligt hög.

När jag kollade nivån dagen efter 0,5 literspåfyllningen såg nivån ut att vara mitt emellan min o max, men kanske att bilen inte var helt plan just då. Baken var lägre än fram. 5 minuter efter driftsvarm var det då.

Undrar om jag fått på locket rätt då, eftersom kedjan tydligen alltid drar med sig oljan upp dit!?

när jag fyllde på oljan tyckte jag att det kändes konstigt att man såg in i ett hålrum ovanför kammarna(typ) under locket. Jag fick förstås ner det mesta rakt ner, men lite kan nog ha runnit in däruppe. vad är det som finns där och spelar det någon roll om det kommer olja där?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Läcker ditt lock när det är påskruvat? Byt lock eller packning.
Har du bara hällt oljan genom hålet så spelar det ingen roll var det hamnar därinne, det letar sig ner till tråget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.