AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.147

Varför fick ///M3 E46 aldrig facelift?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som rubriken lyder, varför fick ///M3 E46 aldrig facelift som de övriga E46'or? En E46 med facelift är by far mycket snyggare än en utan även om jag inte tyckte det i början, dock med åren insett att en E46 med Facelift är mycket snyggare än en utan.

Beautiful Münich Woman
BMW
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Man ansåg det antagligen som för dyrt. Plåten i fronten är ju inte samma för M3 så det skulle alltså behövas särskilda pressverktyg för M3an. Eftersom faceliften kom så sent så ansåg man det antagligen inte värt det.

Ett liknande exempel i mindre skala är att Volvos S60R och V70R modeller inte heller fick facelift -05 när resten av modellerna fick det. De små volymer som dessa såldes i motiverar inte investeringarna.

Mina tankar

3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Om M3an hade sett ut som faceliftade E46an så hade den sett sjukt tam ut. Pre-facelift ser mycket aggressivare ut i mitt tycke.

Jag e glad att den inte fick samma facelift som övriga E46or.

// Daniel
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tyckte också i början att E46 utan facelift såg aggressivare ut, men håller inte med det längre. En faceliftad E46 ser modernare och minst lika aggressiv ut (se 330iC ///M facelift).

Däremot ser jag inga större skillnader på fronten på en E90, utan eller med facelift.

Beautiful Münich Woman
BMW
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Spajjs: Kan fortfarande inte hålla med dig om att prefacelift ser grymmare ut. Kom ihåg när vi diskuterade det senast i garaget. :)

Grodan: Håller med dig helt och hållet, "En faceliftad E46 ser modernare och minst lika aggressiv ut". Med ett M-paket och gärna med splitters så är faceliftfronten klockren tycker jag.

Tur att smaken är olika.

Mvh Jimmy

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
har hört att man inte ville facelifta m3 för att inte drastiskt minska värdena på de som såldes innan e46-faceliften... Egentligen samma anledning som att bmw inte byter modeller lika ofta som renault =)

Det är nog svårt att sälja en bil som m3 om kunderna tror att det kommer en ny inom ett år
För att reda ut begreppen lite så verkar denna tråd endast handla om den s.k facelift-fronten och inte själva facelift. Värt att poängtera (det finns uppenbarligen personer som missat detta) är att M3 också genomgick en facelift, dock utan att den nya fronten tillkom. Mig veterligen fick M3 i övrigt merparten av de förändringar som övriga E46 tog del av. Skälet till att den gamla fronten behölls kan bara vara två; antingen ansågs pressverktygen vara för dyra (pressverktyg kostar seriösa $$$, för er som undrar) i förhållande till förväntad såld volym innan nedläggning eller så ansågs den nyare fronten helt enkelt inte göra sig på M3 med bl. a de kraftiga skärmbreddarna. Tror inte för en sekund att det hade att göra med att bibehålla värdet på redan sålda bilar. Se bara på nuvarande M3 som redan genomgått sin första plastikoperation.

Rörande tidigare exempel om Volvos R-modeller - i vilket avseende fick de inte facelift like övriga S60/V70? Baklyktorna byttes till de nyare och interiören genomgick mindre förändringar samt att nya färger m.m tillkom. Lyktinsatserna fram var unika redan innan facelift.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jimmyboy//

Snygg bil du har, var nära att köpa en 330 coupé med facelift dock en svart, men helt plötsligt dök E90'n upp och eftersom jag redan haft E46 så blev det en E90. Roligare att prova nåt nytt, men som sagt, den fronten som du har ser faktiskt aggressivare ut än en ///M3 E46 måste jag säga. Pre-facelift på E46 ser så trött ut numera.

Beautiful Münich Woman
BMW
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Grodan: Tack, jo jag håller som sagt med dig om att den ser aggressiv ut. Kan tyvärr inte hålla med dig om att den ser aggressivare ut en en M3:a med sin grymma front, de underbart "bulliga" skärmarna och bulan på huven... bilporr :).

Ovan förtjusning ang. M3 fronten kan naturligtvis oxå bero på att jag nu fastnat i M3-träsket och letar M3 E46 för fullt. Så Schnitzern ska säljas är tanken.

För övrigt tror jag att vi hittar anledningen, med att M3:orna inte fick den faceliftade fronten, i det Freddesix skriver. Tror inte heller att M3:orna hade gjort sig bra designmässigt med de faceliftade skärmarna och lysena.

Mvh Jimmy

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jimmy: Vet att vi diskuterade det innan :)

Ingen som har en bild på M3 E46 och en E46 coupe med facelift rakt framifrån så att vi kan jämföra? :)

// Daniel
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jimmyboy//

Jag menar fronten på en faceliftad 330M ser aggressivare ut än "just" fronten på en E46 ///M pga faceliften, men en M3 E46 i helhelt ser brutal ut överallt. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Spajjjs //

Jätte enkelt, vi kan jämföra en 330M "med" facelift och en 330M "utan" facelift.

330M Cab (med) facelift:

Länk
Länk

330M (utan) facelift:
Länk
Länk

Jag hade tagit den med facelift utan tvekan även om de var lika gamla eller även om den faceliftade 330'n var en 325. BMW's snyggaste 3-serie modell ever!

Beautiful Münich Woman
BMW
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Notera att facelift på E46 just i fronten skiljer sig mellan coupe och sedan.
Särskilt enkelt att jämföra var det tydligen inte, Grodan sköt lite över målet och länkar till en 330 med facelift men även eftermarknadshuv. Ytterst tveksam jämförelse då den är renare utan BMW-emblem samt att plåten på respektive sida om njurarna är nerdragen för att ge bilen ett argare intryck - s.k böseblick. Inte original med andra ord!

Vi försöker igen...
Länk
Länk
Länk

Och en backup om (när) ovanstående dör:
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Freddesix//

Tur att det inte blev självmål i alla fall. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
kan någon photoshoppa en m3 e46 med facelift lysen??
Tills någon trollat i PS kan vi snegla åt eftermarknadsprylar till modeller utan M.

Länk
Länk
Länk
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hur läcker som helst.

Beautiful Münich Woman
BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.