|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Hjelm |
För ett gäng år sedan köpte en polare till mig "lustgas" till sin Toyota och skrämde upp motorn rejält.. Man fick (om jag minns rätt) bara annvända den ca10-20sek i taget men du fick en rejäl boost. Installationen var enkel (minns ej hur) och det var inte tok dyrt, den kopplades in vid luft intaget eller något liknande.. Ringer det någon klocka hos någon?? Någon som kan berätta mer?? |
Dino |
Hjelm , Jag har Köpt Lustgas till min 323Ci ,och väntar på tid för installation . Vet ej om det går att montera på flera sätt men min skulle de koppla så att den kopplas in vid vis varvtal och kopplas ur vid vis varv tal om jag inte har fel så skulle det vara mellan 2000-5000 då den ska vara inkopplad , hela paketet har kostat mig 10 lappar inkl montering . Hoppas det hjläpte nånting , Lycka till. M-MotorSport |
|
Titta på www.nosnitrous.com Där kan du beställa kopletta system. Tror inte att det finns till 535 -84 men jag vet att det finns till exempelvis 325 e36. Företaget som marknadsför NOS heter Holley. Du kan också köpa lösa delar. Tror att det är billigast att beställa direkt från USA. |
|
|
Vad säger dom på besiktningen om man kommer med ett lustgassystem under huven? Slits inte motorn ordentligt om man använder lustgas? Finns det några andra saker man bör tänka på innan man skaffar lustgas till sin 325:a? death is guaranteed - life is not |
|
|
Tony Clifton: Grejerna slits... Du kan du lite på. ;) Angående besiktning så tror jag inte att de kan säga något... "Det är monterat men jag använder det inte..." Det är ju inte som en turbo eller annat trim, dvs att det alltid påslaget. Därför tror jag att man karar sig undan, men det finns säkert flera här som har erfarenhet om det som kan berätta hur det ligger till. |
|
|
Instalera lustgas skulle jag inte göra själv om jag vore du! Om de skulle bli nå fel så kan du spränga hella bilen i luften! Lämna in bilen du! Så får du de riktigt gjort! Mvh Andreas C Castagna |
|
|
Dino; Om lustgasen kopplas in vid 2000 så tar den ju snabbt slut...jag skulle ta typ 3500 då man aldrig växlar över det (om man inte bränner på såklart) :) Ps. Vad kostar det att fylla på en tub? Ds. /Manray/ |
|
| en tub går på att fylla upp för 300-500 kr beror på vartifrån har monterat i min m3:a o det säger jag att DET BLIR DRAG! alla som funderar på lustgas köp montera o njut! | |
|
Går lustgas att användas ihop med turbo? Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Hehe...var och kollade idag på pris på samma system som Dino har till min. Blir det i väntan på att man får råd med kompressor. /Bimmerman Länk |
|
|
Vart hittar man sådant? Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Glöm frågan.. har hittat! Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Vet inte om det är det du hittat men här har du NOS.. Länk /Bimmerman Länk |
|
|
Vad kostar systemen som ni har köpt Bimmerman och Dino? Sen att det sliter mer på bilen är ju rätt logiskt, men jag undrar ifall kompressor är snällare mot motor/drivpaket än NOS. Om jag t.ex skulle öka antalet HK med 50 och gå ifrån 140Hk till 190Hk med NOS så borde det vara skonsammare än att köra med kompressor som skulle ge c:a 220HK? Denna frågan nedan fastnade jag för på Länk och jag undrar om någon vet ifall man kan ställa in på vilka varvtal och växlar som NOS ska aktiveras i de paketen de säljer? Fråga: Hur högt varvtal bör jag ha innan jag aktiverar mitt lustgas-system? Svar: Varvtalet är inte lika viktigt som motorns förmåga att varva upp, dvs om fordonet ligger i låg växel ( 1:an, 2:an ) så kan lustgasen bli aktiverad på lägre varvtal än om fordonet ligger i hög växel och därmed varvar upp långsammare. Hulki du som kör med NOS hur längre räcker din tub och hur stor är den? MVH Jonas "med de många frågorna" |
|
Dino |
50hk av kompressor går inte att jämföra med 50hk från Lustgas,det är klart. Men vad jag fick veta angående installationen så kan man koppla den så att den går vid fullgas också men dock ska man helst inte ha Lustgasen Inkopplad vid Ettans växel så jag föredrog att koppla in den med varvtal kändes tryggare av något slag. Hör med Peter I vanadis gummi han är jätte duktigt på det här, kan nog svara på de flesta frågorna som du har. M-MotorSport |
|
Ortovox Har inte köpt...ännu..... /Bimmerman Länk |
|
|
Det viktigaste är att man inte använder lustgas vid mager körning (tex konstant 5000 varv på 2:an utan fullgas). Om man tillsätter lustgas utan att bränsleblandningen är relativt fet blir förbränningen så varm att motorn riskerar att smälta. Främst då tändstift och kolvar. Om bränsleblandningen är fet (tex vid fullgas) kyler den relativt stora mängden vätska i blandningen innandömmet i motorn, och man minimerar risken med härdsmälta... |
|
Hjelm |
Är det inte möjligt att styra insprutningen manuellt? Vid ex rödljus och denna dära kaxiga bilen brevid dig? utan att slösa dyrbar gas vid vanlig omkörning.. Jag fick för mig att det finns en ganska enkel installation som på kommando kan "spreja" en dust vid luft intaget för att trycka till det hela lite extra.. Idén som jag hade var inte att den skulle ligga på jämt "över 3500Rpm" utan bara aktivras när man ville busa lite.. |
Hjelm |
Fortsättning.. Bara typ en sprayburk med slang och en knapp som du satte i bilen.. |
|
Vet i f-n med det där med spray-burk... Låter oseriöst, har aldrig sett nåt sådant. Däremot har man givetvis en huvudbrytare i kupén med vilken man aktiverar gasens "standbyläge". På så vis behöver man inte köra med gasen konstant. Man kan ju även lösa det med manuell insprutning á la The Fast and the Furious, men då riskerar man att spruta in gasen vid mager körning, och därmed smälta kolvarna. 4wd is king |
|
|
Alltså om man har lustgas så kopplar den bara in vid ett hög varvtal? eller finns det en manuell variant? Hur högt varvtal brukar vara normalt att koppla in gasen vid? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.