AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.823

E60 oljud när man svänger

E6
123
E60
520d aut-06
Har någon E60 ägare haft problemet att då man svänger hör man ett ljud som kan beskrivas gummi mot hård yta (nä, det är inte däcken mot backen jag hör), samtidigt kan man känna svaga ryck i ratten.

Jag hittade på E60.net en tråd om detta men har inte läst om det på AP. Om ni varit med om detta vad gjorde verkstan åt det, går detta på någon garanti.

Jag har standard styrning. Ska in på verkstan nu på morgonen, skulle gärna vilja veta hur erat problem löste sig.
Tackar på förhand

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Min gnisslade högt vid styrning och lite vid fjädring. Det var kulleden på en länkarm i framvagnen som var slut.

/Jonas
E6
123
E60
520d aut-06
Det ska tydligen vara en platta mellan ratten och styrstången som överför singnalerna från knapparna på ratten. Enl. mek. var det den som måste bytas. Byter nästa vecka får se om det hjälper och om detta är en garanti ärende.
ab
2
abbe12
525i Touring -04
Har haft ett tyst gnisslande ljud i när jag svänger, och motorn är igång. enligt BMW är det styrväxeln (25 ksek). Jag har svårt att tro det, men skulle behöva få veta om någon annan haft samma problem, och vad man gjorde för att lösa det.
E6
123
E60
520d aut-06
Jag berättade för mek. vad jag läst på internet, han kännde till problemet och uppgav att det varit en del problem med oljan.
Mitt ljud kommer dock från ratten enl mek. och det måste vara den plattan.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Har haft detta på min med, men som tur försvann det av sig själv :) peppar peppar...
E6
123
E60
520d aut-06
BMW är skit bilar.

Detta kostade mig 152 Euro. Bilen har gått 3900 mil. Ingen garanti för det är en 2006.

Jag förstår att man inte kan ha garanti i evighet, men ratten bör hålla längre än 3900 mil. KIA har 5 år garanti eller 15000 mil.

Jag har nu bestämt att detta var min första och sista BMW, jag återgår till Mercedes och Audi eller varför inte VW.

Jag har gott och väl råd med 150 Euro, men bilen har gått sönder i Tyskland (sensor), Holland (vindrute torkarmotor), sensor igen i Belgien och nu plattan mellan ratten.

Bilen går fint men jag har aldrig upplevt samma problem med något annat märke.
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Jag har haft Audi och aldrig mer. På ett år gått sönder styrväxel, stötdämpare, bärarmar (två gånger) drar mycket olja o s v . Bästa bilen som jag har haft var Saab 9-5, snabb, bekväm och framförallt biligt service. Nästa min bil blir ny Saab 9-5, om Saab överlever.
ab
2
abbe12
525i Touring -04
Jag har konstaterat att vinandet bara uppstår då oljan blir varm. Dvs, mycket rattrörelser innebär ett ökat vinande. Alltså har det med oljan att göra, men BMW påstår att styrväxeln måste bytas ut. Det intressanta i sammanhanget är att de står för halva kostnaden fastän jag har en 04. så något skit har de släppt ut.....
pr
259
protos
E60 520I-04
Prova japanska bilar! där fungerar allt de första åren och milen.
fattar inte varför bmw.merceds,audi,VW,volvo har såna barnsjukdomar och dålig tillförlitlighet.
Mercedes rostar,audi kass framvagn,saab och VW oil sludge,volvo bmw diverse olika irriterande små och stora fel
sämsta bilar chrysler och USA-bilar.
Men japanska är inte lika roliga, tyvärr
En Volvo 940 måste vara den mest billiga och tillförlitlga bil som finns nästan gratis att serva och laga + att den är bakhjulsdriven vilket är mer manligt.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Protos, intressant att du nämner japanska bilar och 940. Anledningen till att de tyska premiummärkena inte har riktigt lika hög driftsäkerhet som dessa är ju att de oftast leder utvecklingen med nya tekniska och mekaniska finnesser, hjälpmedel mm. Japanerna inför nästan alltid sådana saker senare när nymodigheterna är mer utprövade. jag minns en artikel AMS (tror jag det var) där en företrädare för Audi uttalade sig om detta och bekräftade detta att vill man ligga i absolut framkant så får man ibland offra det allra sista i driftsäkerheten.
Jag inser själv som konsument att vill man ha det allra senaste så får man ibland räkna med vissa barnsjukdommar. Självklart ska kvaliteten dock vara godtagbar och inte något måndagsex
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Toyota Prius är väl en bil som hade helt ny teknik när den kom och anse vara istortsett skottsäker, bästa begköpet man kan göra.
Sedan är det väl inte alltid som tyskarnas state-of-the-art påhitt som fallerar. Hur mycket i framkant ligger de när man bygger in ex en swimmingpool i bakom tanklocket på E39, eller inte lyckas tillverka en sensormatta som håller för passagerarstolen, de övade ju på hela e39an livscykel men verkar få öva under hela e60s också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

danielb:
Hrmpff...Ja, en Prius är nog den absolut sista bilen jag skulle inhandla.
Ful som stryk, inte speciellt snål heller(den gamla, en ny ska ju ha kommit nu iofs), väg o körkänsla som en båt osv...
Ne, ska man ha miljövänliga bilar då ska dessa ta mig f-n också vara roliga.

Men jag kan hålla med om att det finns vissa "otroliga missar" på E39:an såsom "badbaljan" t.ex..
Men jag personligen har ju inte varit med om andra typiska E39 fel ännu iaf(dryga 18000mil nu)..

E60 kan jag inte säga så mycket om annat än att farsgubben inte har någonting ont att säga om den "what so ever"....hitintills.
Han har visserligen varit inne på BMW 2 ggr med den för uppdateringar i mjukvaran för motorstyrningen bl.a, men det var inte för att han hade något synbart eller märkbart fel utan det var kallelser från BMW, gratis naturligtvis och garantiåtgärder..
Han har en faceliftad 523i-07(190hk)..

Mvh Janne.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag sa inte att Toyota Prius var en kul, snygg bil eller att jag själv skulle vilja äga någon ;-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

danielb:
Nja...beror på hur man ser på texten i stort som du skrev.
"Bästa begköpet" är ett otroligt "vitt begrepp", beror naturligtvis på vad man är ute efter när man ska handla bil och vad man som specifik konsument anser vara "bästa begköpet" :)

Japanernas "byggteknik" är visserligen bra osv, men bygga åtråvärda bilar, som ju ändå är vitsen med produkten bilar har Japsarna svårt för, iaf för dessa bilister som vill ha en produkt som är kul, ser snygg ut och har körglädje värd namnet...+ gärna lite seriös bilbyggarhistoria också :)

Mvh Janne.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Bästa begköp för oss som inte är BMW nördar är nog en bil som inte krånglar, billig i drift och har en låg värdeminskning.
Jag har också en e39 som jag ägt i 7år, denna har inte krånglat nämnvärt och varit riktigt billig i drift. Men det finns som sagt en del saker som de tyska ingenjörerna måste ha lämnat över till praktikanterna. Nu har jag börjat så smått att börja kolla på e60 och vad jag har läst mig till här på ex Autopower så verkar de ha mindre fel än e39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.