AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.821

Svårt att byta kamaxel på E30 ?

Al
49
Alex199
318iS -88
323i -84
520i -76
325i Cab -88
540iA -98
Hej Hej!

Funderar nu på att köpa en till E30 320 från -88. Men kamaxeln har tydligen gått av på den. Och då undrar jag hur pass svårt det är att byta den på bilen. Det är M20 motorn i. Och är det någon ide´ att köp begagnad eller ska de vara nytt?

Mvh : Alexander
E
1.156
E
320 ci cab -04
Om kamaxeln gått av? Jag har aldrig sett en kamaxel gå av - kan det hända? Däremot kan kamaxeln vara utsliten. Då kan det vara läge att byta. Om man inte är van att skruva bilar så är kamaxlar mycket svåra att byta. Det är viktigt att man vet exakt vad man gör, detaljer är avgörande för att det skall fungera bra.

//Edvard
Al
49
Alex199
318iS -88
323i -84
520i -76
325i Cab -88
540iA -98
Okeej, jo han sa att den hade gått av, själv har jag inte kollat så jag vet inte.
Men räcker de med att byta bara kamaxeln eller måste jag byta nått mer? Kan väl bli en ganska dyr historia isåfall känns de som?!

mvh Alexander
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Vipparmar skall/bör bytas vid byte av kamaxel. Jag har väldigt svårt att se att kamaxeln har gått av.
Ägaren har inte blandat ihop med kamrem eller vipparm? Dom brukar däremot gå av!

//K
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag skulle gissa på att kamremmen gått av, och är det så så rekommenderas INTE ett köp, inte ens i närheten. Även om du får den för en tusenlapp så skulle det kunna kosta långt mer att laga än att köpa en hel och frisk bil av samma årsmodell.
ra
976
rawsezx

Äh vadå, är karossen fräsch och motorn inte gått allt för långt så är en tusing ett rätt bra pris för en E30! Ny topp hittar du för femhundringen, lägg till sedan kamremsats för en femhundring till, några timmar kvalitetstid i garaget och du har en härlig E30 att kuska runt i många år! :-)
Al
49
Alex199
318iS -88
323i -84
520i -76
325i Cab -88
540iA -98
Okej tack för svaren!
Han sa att han hade öppnat på oljepåfyllningslocket och känt på den, jag tyckte själv de lät lite lustigt men jag ska dit på måndag och bestämma mig då kan jag ju kolla själv hur de ser ut.
Annars va den rätt fin... en -88 med 21000 mil på mätaren och inte mkt rost.

Nån tusenlapp är den väl värd tkr jag!? :)

MVH: Alex
Al
49
Alex199
318iS -88
323i -84
520i -76
325i Cab -88
540iA -98
Om nån är intresserad hade kammen gått av !!! en bultskalle hade gått av och åkt mellan och spräckt kammen rätt av.
Men ja köpte den endå :)
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Oj!! :)

Är inte toppen spräckt då? Ibland hamnar bultskallarna mellan topp och kam så det går åt skogen. En fräsh M20B25 topp får man tyvärr oftast inte för 500kr längre.. Snarare 1500kr om man inte har tur.

Lycka till med köpet!

__
Nisse Ljung
Al
49
Alex199
318iS -88
323i -84
520i -76
325i Cab -88
540iA -98
Tack så mkt! Nja vad jag kunde se hade den faktiskt klarat sig... bilen hade stått på tomgång när de hände sen hade han bara stängt av.

Men men, blir de för dyrt att laga den får de väl bli en reservdels bil till den andra :)

// Alex
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där är ett ganska vanligt fenomen på M20-motorena av dessa årgångar (86-90). De ursprungliga topplocksbultarna var i vissa fall felhärdade, vilket så småningom leder till utmattningsbrott strax under bultskallen. En 'lössläppt' bultskalle kan ställa till en hel del elände - det vanligaste är att bultskallen hamnar mellan en kamnock och topplockets gods, och där får den inte plats. Resultatet brukar bli ett prydligt, sexkantigt hål ner i kylkanalen under kamaxeln.... Självklart kan ungefär vad som helst hända när en bultskalle kommer lös, tydligen även att kamaxeln går av. Risken är nog stor att någon eller några ventiler stannat i öppet läge och fått sig en kyss av en kolv, så ett topplyft är nog att rekommendera oavsett om topplocket verkar helt eller ej. Kolla noga där bultskallen kilat in sig vid kamaxeln så inte toppens gods är skadat.
Jag tror nog att det bästa är att hitta en begagnad topp i hyfsat skick och skruva dit, så slipper du problemet att para ihop kamaxel och vippor plus att du slipper vara orolig för att toppen är skadad av 'smällen'när kammen gick av.

När du återmonterat toppen (eller en annan, frisk) MÅSTE du ovillkorligen montera nya topplocksbultar. BMW upptäckte rätt snart att de ursprungliga bultarna tenderade att gå av, och bytte faktiskt bultar på alla bilar man kom åt vid ordinarie service eller andra verkstadsbesök - tyvärr meddelade man inte kunderna utan gjorde detta i 'smyg', utan någon återkallelse-kampanj, så de ägare som inte lämnade in bilen på aukt. verkstad under den aktuella perioden fick aldrig veta något, och fick givetvis heller aldrig bultarna utbytta (fråga helst inte hur jag vet.....).

Det nya utförandet av topplocksbultar är av 'engångstyp' - det är s.k. sträckbultar, som känns igen på att de har Torx-skalle till skillnad från ursprungsbultarna som har sexkantskalle.
De nya bultarna dras med ett ganska lågt moment, och ska sen vinkeldras 2 x 90 grader, varvid godset i bulten sträcks ut och ger exakt rätt anliggningskraft.
Dessa bultar får absolut inte återanvändas, då blir anliggningskraften totalt fel och bultarna riskerar att brista.
Självklart ska inte heller bultar av den gamla, spröda typen med sexkantskalle återmonteras, det är liksom att be om problem!
En sats bultar kostar några hundra hos BMW - i satsen finns även med en instruktion hur man drar åt bultarna korrekt.

Glöm inte att även kamremmen måste bytas, inte heller den får återmonteras eftersom det är omöjligt att få korrekt remspänning på en begagnad rem (den kan du köpa för åtti spänn på Feltema, om du är på snål-humör).

Lycka till med din 'fyndbil'!
ra
976
rawsezx

Mycket bra inlägg gunnare!

Att bultskallarna kan gå av hade jag förträngt helt! Har ju själv ägt en E28 där en bultskalle gick av! den tog med sig tre vippor jag klarade ventilerna iaf! Men jag glömde att locktite:a kamdrevets bultar vilket gjorde att den släppte efter sisådär 50 mil eller nått sånt. :-)
Al
49
Alex199
318iS -88
323i -84
520i -76
325i Cab -88
540iA -98
Här hade vi en erfaren kille, tack så mkt för informationen !! det uppskattas. Då vet ja att ja nog ska ta mig en titt i toppen iallafall. Och att jag ska kolla om jag har samma topplocksbultar i min fungerande E30 så de inte blir samma drama med den.

Mvh : Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.