AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.009

Örebros Taxibilar ska bli miljövänliga?

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Läste precis en artikel om taxibilarna i Örebro på na.se. Senast 2011 ska alla taxibilar drivas av "förnyelsebara" bränslen, alltså biogas eller etanol. Detta pga. att det är miljövänligt men även med tanke på ekonomin.

Är det bara jag som ställer mig mycket frågande till hur de egentligen tänker?

Idag drivs de flesta taxibilar med diesel som förmodligen är ett av de renaste bränslen vi har med moderna dieselmotorer. Dessutom snåla med bränslet även med full last samt väldigt lättkörda med automatlåda.

En etanoldriven taxibil bör dra betydligt mer än en diesel vilket säkert raderar bort den eknomiska vinsten. Skatten lär ju knappast spela någon roll med det antal mil en taxibil körs per år. Miljövinsten med etanol tror jag inte heller det minsta på. Biogas kan bli ett bra alternativ men det blir nog inte billigare det heller.

Vad tycker ni andra? Några taxichaufförer här som ska byta eller kanske redan kör "miljöbil"?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Notera att det även rullar en grå E60 som Taxi i Ö-o BMW är ju inte så vanligt som taxibil.
Biogas tycker jag det ska satsas på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Etanol är ingen framtid direkt. Det krävs mer energi vid framställning så det kan knappast bli miljövänligt...
Diesel kommer att användas länge som bränsle för yrkesmässiga fordon men biogas används det redan en hel del i bussar, sopbilar mm så varför inte taxi men frågan är om det finns vinst för företagen?
Skattelättnader gör inte direkt nåt nytta om det kostar mer än diesel.

BMW - Beroende Med Wilja!
Här i Lkpg kommun går många taxibilar redan på biogas. Det finns fö fem mackar för biogas. Själv tror jag att etanol blir bra på sikt när man får fram mer effektiva framställningsmetoder. Dessutom är det i de flesta fall inte så svårt att konvertera en bensinbil till etanoldrift.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi byggde ju även om en Fiat Y1 motorvagn till biogasdrift åt Östgötatrafiken.
Var visst nån höjdare i Kommunen med Biogas intresse som satt i vår styrelse också. Men den funkar visst bra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
k1mzo: här i Borås (säker på fler ställen med) tankas bilen under natten så föraren behöver inte leta nån mack o det tydligen räcker hela dan.
Vet att det finns en o annan gasbuss men vet inte hur dom gör... Finns bara ett ställe i stan.
Gas funkar bra inom begränsat område dvs bilen rullar endast inom stads området.

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.