AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.275

Mjukvaru uppgradering E91

Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
När jag frågade om mjukvaru uppgradering av min bil så fick jag svaret att det inte är något man helst gör, eftersom citat: "om en modul hänger sig så måste man byta den". Är detta bara skitsnack från verkstadens sida för att de inte vet hur man ska gå tillväga, eller är det så att man drar sig in i det längsta för att göra uppgraderingar av mjukvaran pga att det kan ställa till mer problem?

Jag har flera fel i min bil som jag är övertygad om att det är mjukvaru relaterat. Jag jobbar själv med IT så jag vet hur mycket problem en firmware uppgradering kan rätta till, så jag tycker att samma sak borde gälla moderna bilar.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag fick en uppgradering till min bil, eftersom den uppvisade ett problem som var mjukvarurelaterat. Verkstaden sade att man normalt inte gör en mjukvaruuppgradering om det inte fanns ett påvisat fel. Orsaken angavs vara att det är en mycket tidsödande procedur, eftersom det krävdes att många funktioner måste testas efteråt.
Buspelle
På min 335a gjordes en mjukvaruuppgradering i samband med att högtryckspumpen byttes. Jag hade inga direkta fel innan, men man kan konstatera att bilen går väsentligt bättre - känns som 25 nya hästar tillkommit - och det tillkom/förbättrades ett antal funktioner i bl a i-driven. Att man skulle behöva byta "moduler som hänger sig" har jag aldrig hört talas om.
Min blev uppgraderad, på garantin, när jag klagade på ojämn tomgång. Det jag märkte var att färddatorn var nollad och kanske en jämnare tomgång...
Fick förresten para ihop telefonen med bilen igen efter uppgraderingen.

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var väl när E65 var ny och skulle uppdateras som det blev problem, men det måste väl vara åtgärdat nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.