AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
570

Lönade sig i slutändan?

Emil
Sitter och funderar på om det verkligen lönar sig att privat importera. Visst det är billigare i tyskland. Men det kostar ju att importera. Sedan har jag fått uppfattningen att försäkringen blir högre (kan ha fel). Och när man säljer så får man ju inte ut lika mycket som om bilen vore svensk såld. Så ni som har importerat, så här i efterhand var det en lönande affär? Och är det värt det extra krångel som det väl trotts allt blir.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
det som är lönande är att det finns en utbud som är mycket större, så man kan få exakt det man önskar. Penga mässigt är det ju inte lika bra som för 3-4 år sedan.
Samt att det som enligt mig är så fantastiskt är att en bil som rullat autobahn i 20000 mil ÄR lika bra som en bil i sverige mellan 10-15000 mil. Det var för mig svårt att tro på innan jag fick uppleva det!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror såhär att är man ung och orkar lägga ner tid på att jaga exemplar kommer sälja bilen privat så är det bara att köra. Som sagt bättreutbud och oftast bättre priser.

Är men däremot inte helt hemma med internet, aldrig importerat förrut och ska byta in bilen hos handlare i sverige så skit i importbilarna. Tyvärr har jag fått erfara på egenhand hur importbilar behandlas som skit hos svenska handlare. Förjävligt.
....För att inte tala om när du skall försäkra....
MrT
Kanske inte vinsten blir så stor ekonomiskt, detta med tanke på sämre andrahandsvärde och eventuellt högre försäkring.

MEN! Jag köper import bara för att bilarna är så mycket bättre på alla sätt och vis. Då pratar jag om ärliga fina bilar. Inget skrot som vissa oseriösa handlare tar in i landet.

Inga unkna dofter, hela och rena från lackskador, mycket mindre rost, servade hos märkeshandlare, samt behandlade med respekt. Fin fint utbud med massa valmöjligheter. Det käns helt enkelt helrätt att köpa import.

-d
299
-dB
130i -07
När jag köpte min jämförde jag försäkringen på en tyskimporterad o min, det var dubbla priset per år för den tyske, dvs 6000 mer per år. Har man tänkt ha bilen ett tag så blir det en hel del pengar. Lite synd dock.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
öh ?

vad ska det spela för roll om jag äger 2 M5:or a´ 95:as årsmodul och ena är import och den andra är svensksåld så borde väl ändå försäkringarna vara de samma ex. 10.000 helför. eller kostar den svenska 10.000 och den tyska 20.000 bara för den är tysk ??

summorna är bara teoretiska exempel !
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Försäkringsbolagen är körda i huvudet, helt enkelt! Varför skulle en importerad bil oftare bli stulen/krockad än en vanlig? Jävla trams, är vad det är och diskriminering mot oss BMW-människor.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Betraktas en importbil alltid som en importbil av bolaget? Eller slutar de särbehandla dem efter tex 3 år? Har för mig att mitt försäkringsbolag krävde larm och startspärr om bilen importerats senare än tre år tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.