|
|
|
|---|---|
|
HEJ JAG UNDRAR OM NÅN KAN SÄGA VAD DETTA ÄR FÖR NÅTT DEN ÄR PLUGGAD OCH DEN PYSER NÄR MAN HAR BILEN IGÅNG O TRYCKER IN DEN PLUGGADE YTTERDELEN SVÅRT AT FÖRKLARA SE BILD SNÄLLA O HJÄLP KAN DETTA BERO PÅ MINA DÅLIGA VÄRDEN PÅ BESIKTNINGEN Länk | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Varför skriker du? :-) Delen som har en kontakt ser misstänkt likt ut som ventilen som släpper in bensinångor som fångas upp och lagras av kolkanistern. Se denna Länk bilden. Men jag får inte riktigt ihop slangdragningen. Hur ser slangdragningen ut vid kolkanistern? Har du några mer större bilder kring området? |
|
hej se denna Länk |
|
| kan den ha nått med mina värden att göra ? | |
|
Om det nu är ventilen till kolkanistern så borde det vid pluggen gå en vacuumslang till trottelhuset:Länk Om den anslutningen inte är pluggad den med, så drar den väl tjuvluft där och då blir avgasvärdena tokiga. |
|
Det ser som sagt väldigt likt ut ventilen till kolkanistern. Så här såg min ut innan jag monterade den på min M30B35. Länk Om man tittar på din bild så ser ju tydligt en slang ut från ventilen (motsatta sidan av kontakten) som går till ett t-kors. Man ser ocskå att det går en slang från benet av T:et på t-korsningen. Den går under luftbälgen och jag lovar den avslutas med en snäv 90-gradig böj och sitter fast under insuget (så gjorde den på min iallafall). Men det bör sitta en lite mindre slang på ventilen (på samma sida där kontakten sitter) - tyvärr ser man inte på bilden vad som sitter där. Så vad sitter fast i ventilen på samma sida där kontakten sitter? Man kan inte hitta något alls liknande t-kors och dylik konstruktion i ETK. Mysko! Du kan inte se något reservdelsnummer på den långa slangen och/eller svarta klumpen som sitter efter t-korset? Eller någon annan med M20 motor som vet vad det är? Borde finnas massor med M20 kunskaper ju! |
Vänta, jag har ju en M20B25 -88 i min 325i E30! Glömde det! Ska springa ner och kolla hur det ser ut där! Blev lite nyfiken nu. |
Nej, det såg "normalt" ut på min M20B25 snurra (såg ut precis som ETK Länk säger). Det var ganska klyddigt och trångt i motorutrymmet men på länken nedan finns en bild där man ser ventilen med en kontakt. En slang till insuget och en annan till kolkanistern (som sitter gömd långt där nere i motorutrymmet). Länk Skulle ha en lite bättre förklaring kring vad som sker - lite otydligt. Jag tolkar det som att det pyser när du trycker in pluggen i slangänden som är vid reläboxen - korrekt? Här kommer lite frågor - var exakt (om det går att lokalisera) kommer pysljudet ifrån? - under vilken konfiguration uppstår pysljudet? - när det ser ut som på bilden - dvs när slangänden vid reläboxen är pluggad? - när slangänden vid reläboxen inte är pluggad? - under vilken driftsituation upppstår pysljudet? - när bilen står på tomgång? - när du torrgasar lite? - eller både och? - är pysljudet kontinuerligt, pulserande eller kommer och går slumpmässigt? Lite övriga frågor - vad är det för en rund svart pryl precis innan pluggen vid slangens ände (som går längsmed reläboxen)? - jag ser en slang i bilden kopplad till "purge" ventilen, jag gissar den går in under insuget, korrekt? - men sitter det ingen mer slang kopplad till "purge" ventilen, isåfall vart går den? |
| alltså detta är m50 motorn med vanos 1993 a | |
:-) Det kändes naturligt att gå efter bilen som står listad under rubriken "Äger följande BMW" i inforutan dvs 520 M20 1988 :-) Men likväl, ska sitta en kolkanister och purge valve på M50 också. Ser nu att Anders-72 har pekat ut rätt skiss i ETK (M50 motorn). Men konstruktionen skall vara identisk. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.