AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.769

A6an blev kortlivad, tips på bil för max 60k

Audiägandet tog ett plötsligt slut i förra veckan då en lastbil bestämde sig för att hoppa ut framför Audin (inte mitt fel)

Så nu letar jag något annat

Det var en 1.8t jag ägde så det blir inte en likadan (nog för att jag var väldigt nöjd med den) kanske ev en quattro

Bilarna jag funderat på hittils

Volvo s60 2.4t
Audi a6 2.8q
Bmw 528
Bmw 540
Bmw 740
Saab 9-5

Spontant känns det lite såhär

A6an var härlig så man kanske borde prova en mit lite mer att köra med och 4hjulsdrift?, men då kommer man upp i samma bränsleförbrukning som en 540 (nästan) så man kanske borde satsa på det istället?

740 vore en riktigt härlig bil att äga men får man en vettig sådan (eller 540 för den delen) för max 60k?

528 känns också lite lockande dock har jag ägt en sådan förut så jag vet inte riktigt om jag vill han en likadan (men riktigt härlig bil)

Saaben känns bara aktuell för att dom är så gott som gratis

Har ni mer förslag så kom gärna med dom

Kraven är

Inte allt för liten
190hk+
Inte allt för fula (tjejens punkt)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Om jag fick en Saab gratis, skulle sälja den dagen efter. Sicken skitbil, exempelvis plastig interör som knackar lite här och där med åren. Två bekanta har exakt samma problem. Min sambo en gång i tiden lite ironiskt hotade med att lämna mig om jag någonsin fick för mig att skaffa en Saab. :)

Jag skulle satsa på en 540M.

Beautiful Münich Woman
BMW
Är lite inne på samma linje när det gäller saab ; )

Såg förresten att jag hade kvar min gamla tråd som jag skrev i när jag skulle köpa min stackars audi så ursäkta att det nu blir 2 köprådstrådar
Kan även lägga till Bmw 535, hur skiljer sig driftkostnaderna mot en 540?
Grodan,

ditt inlägg känns verkligen onyanserat verkligen gällande saab.
Jämför gärna BMW e39 med 9-5 ur rostsynpunkt/krocksäkerhet. Har själv en 9-5 och din beskrivning av saab som ren skitbil känns osaklig.
Jag kan få BMW att verka som en riktig skitbil med rätt beskrivning. Beskriv istället de fördelar/nackdelar som föreslagna alternativ har!

Har kört 9-5 Aero nu i två år och det är ingen dålig bil på något sätt, men visst går en rak sexa trevligare än en rak fyra. Standardstolarna på saab är klart bättre än E39 som är rimligt att jämföra med, försäkringspremie...ja den är klart lägre än motsv BMW, servicekostnaderna är mindre, snittar 0,9 med en bil med 230hk, mycket bra krocksäkerhet för att vara från 00, smarta lösningar med mugghållare, stolsvärme i baksätet etc.

Prestandamässigt så står den sig mycket bra mot 528 e39 som jag ägt innan, dock är det mer av en sluggerkaraktär.

BMW E39 är också en trevlig bil helt klart! Se dock upp för rosten! Fri från andra strul är den inte heller 99-00 har t ex sexorna ett känt problem att man riskerar att behöva byta styrboxen...något man numera kan få reparerad...

Lycka till med ditt bilköp!

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag är inte heller överens med Grodan ifråga om saab, jag har ägt en 9-5 aero kombi och tycker att det är en riktigt snygg kombi som känns som en superbra kompromiss. Bra skjut i motorn, låg förbrukning och en trevlig förarmiljö till ett mycket bra pris.
Kan säga att skulle jag lämna BMW så hade jag köpt en sån igen, fast nyare då de är så billiga :) !
Hur skulle ni bedömma skillnaden i driftkostnad mellan en 540 och a6 2.8q
Med reservation för att aldrig ha ägt någon av bilarna skulle jag räknat med relativt likvärdiga kostnader. Bränsleförbrukningen torde vara ganska lika med quattro, försäkringen lite dyrare till 540 medans vissa av A6:ans servicar kan bli obehagliga överraskningar med dyra kamremsbyten vid varje 13kmil. Är osäker på om detta även gäller 2.8 men till en 2.4 V6 kostar 13kmilar servicen ca 15-20kkr på VAG. Så räkna med kanske 8-10kkr på icke-auktoriserad verkstad.

En Audi A6 "måste" ha quattro för att komma till sin rätt eftersom chassiet blir betydligt bättre avstämt än till den framhjulsdrivna modellen. Det är lite styvare och upplevs inte lika gungig som en FWD.

Stora nackdelen med E39 är väl att det i princip inte går att finna en rostfri bil som brukskört, importerad eller ej.

Jag hade nog valt Audin (med quattro) eller BMW av bilarna ovan, med reservation för miltal vs service för Audin.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
För kostnaden av bränsleförbrukningen i A6:an får man ju fyrhjulsdriften, det är ju inte direkt en ren slump att jag är inne på min fjärde fyrhjulsdrivna bil på raken nu.

Torsen-systemet i A6:an är robust och bra, och ger en helt underbar stabilitet i vinterväglag. Dessutom går det att köra brett med fin kontroll vintertid.
Rostar inte, väl ihopskruvad, helt enkelt en rätt vettig bil. 2.8:an är en helt okej motor, och i 30v-utförande ska vara relativt bränslesnål.
Kamremsbytet kostar, men det är inte raketforskning och det finns absolut pengar att spara på att lämna den till en fristående verkstad. Finns dom som har klarat bytet själv dessutom.

Så ska det köras året om skulle jag absolut titta på Audi.
Vad säger ni om en 2.7 quattro med biturbo ännu lite dyrare än 540 och 2.8q eller?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är själv sugen på en 2,7 Quattro, men den verkar kunna få flera potentiellt dyra fel...?

Mvh
Har precis samma känsla, någon här som möjligtvis ägt en?

Hittade förövrigt en ruggigt fin 528 på blocket men den saknade både motor/cupevärmare och dragkrok så intresset svalnade lite då..
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har ägt en S4 2,7 biturbo.

Problemet med 2,7:an är att partiklar i grenrören lossnar och går in i turboaggregaten med haveri som följd. På min S4 byttes aggregaten men inte grenrören på motorskadeförsäkringen. Inom ett år rasade aggregaten igen och det hela blev ett garantiärende för vekstaden.
Från årsmodell 99B/00 blev grenrören uppdaterade, men inte heller nyare årsmodeller är förskonade från problem.
A6 4,2/S6 är ett bättre köp då V8:an är betydligt pålitligare och inte drar mer soppa än 2,7:an.

Mitt tips vore att hitta en A6 1,8T quattro. Bra kombination av komfort, kvalitet, framkomlighet. Drivlinan är särdeles skottsäker och motorn är relativt snål.
Annars är Audi A8 är en fin bil till småpengar. Saab 9-5 02- är också prisvärda.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Jag har ju en 2,7T -02 och kan uttala mig lite om den. Du har ju uppenbarligen kört A6 tidigare, så modellen känner du till.

Med 2,7-motorn och quattro är det en mycket trevlig bil både på snöiga och torra vägar, och karaktären är annorlunda den framhjulsdrivna varianten. Det känns inte som man "skenar" framåt. 230-250 hk är lite i högsta laget effektmässigt för en rent framhjulsdriven bil känns det som.

Jag har den manuellt växlade versionen, med 6-växlad låda. Den är bra, men det känns lite onödigt med den sista växeln. Man hoppar ofta över femman och går direkt till sexans växel. Å andra sidan är motorn såpass vridstark att man sällan behöver växla alls. Det går bra att köra på fyran genom rondeller om man vill det. Dessutom hörs knappt motorn, så man kommer ofta på sig själv att köra på femman i 130.

Problemet med denna drivlina är bränsleförbrukningen. Med vanlig körning, till och från jobbet, lite i stan osv drar den 13l/100km, vilket känns lite mycket. På långkörning har jag inte fått ned den under litern. Saab Aero verkar vara betydligt bränslesnålare med ganska likvärdiga fartresurser. Den går dock bra att chippa, något man blir sugen på med tanke på törsten. Den kan ju lika gärna ha 330 hk om den ska dricka så mycket.

Vad gäller turboproblem kan jag inte uttala mig. Min har gått 16700 mil och verkar gå bra. Dock är den en -02, med lite uppdaterad motor och kanske åtgärdade problem? Det är dock tveksamt om din budget på 60 000 räcker till en så ny med vettiga mil, det är nog den äldre du får gå på då. Och då kanske det kan bli problem, vad vet jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.