|
|
|
|---|---|
|
Hej Kan man radera felkoderna som dyker upp i displayen? E38 96 Mvh Nille | |
|
Ja genom att åtgärda felen, klart bästa lösningen. :-) Vad är det för felmeddelande du får? Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
Tanner |
på min står det check brake linings (bromsbeläggen), jag har tagit bort givaren men den visar fortfarande samma sak hur ska ja göra? |
| Tanner. Stoppa dit en ny givare är ju givetvis det bästa alternativet men det går även att bygla mellan stiften i kontakten så tror datorn att det sitter en hel givare på plats. | |
|
När vi ändå är inne på ämnet .. --> "funk.schlüssel batteri" Vet inte exakt vad detta betyder .. brist på laddning eller låg spänning (volt) på battriet gissar jag på. - Varierar mellan 2 olika batterier på denna bil för att använda alla batterier lite då å då .. båda dessa är inte helt färska men har inte haft några direkta problem med start å så. Funderar vidare .. om batteriet har låg spänning kan det påverka bränsleförbrukningen pga. svag gnista el. liknande. ?o) |
|
|
Schlüssel = nyckel. Troligen börjar batteriet i nyckeln bli dåligt vilket avkännes av dessa bilars diagossystem. Nyare bilar har laddningsbart batteri i nyckeln medan din 95 har alkaliska. |
|
|
Min bil varnar "CHECK REMOTE BATTERY" när detta börjar ta slut. Byt språk! /S |
|
|
...........Och för tusan, byt bromsklossar i tid, så slipper Du byta givare, eller? /S |
|
Tanner |
jag kanske köpte bilen så och redan har bytt klossar efter det......................................................? hur ska ja koppla ihop dom så den tror allt funkar? |
| En ny givare kostar 148kronor hos mekonomen om duvillhangt billigt | |
|
Jag har något svagt minne av att man måste göra någon liten "manöver" för att släcka slitagevarningen efter att ha bytt ut bromsbelägg + slitagegivare. Typ ställa tändningslåset i ett visst läge en viss tid och sedan till noll. Om jag inte minns fel står det något om detta i TIS. Eller också var det för min f.d E34. |
|
| Stämmer Friedrich, tändningen på i ca 30 sekunder så slocknade min slitagevarning. Efter byte av varnare givetvis. | |
|
Tanner: Det sitter även en slitagevarnare på beläggen till handbromsen om jag inte minns fel. En av finesserna är just det att kopplar du bort en givare (läs: det blir fel på givaren, kabeln eller elektroniken) så ska det vara "fool proof". Den ska under alla omständigheter inte kunna missa ett fel, den visar hellre ett fel för mycket än ett för lite så att säga. Att bygla över slitagevarnarna och på så sätt lura systemet känns lite kass... Det är ju liksom en av många finesser och tekniska lösningar som bidrar till glädjen att äga en BMW. Känner du att det känns ok att spara in på en sådan sak så gör gärna det, men i så fall bör du nog överväga det fina val du en gång gjorde, d.v.s. att införskaffa en BMW. Om du går in på realoem.com så hittar du artikelnummer och kanske pris. Ett annat alternativ är Mekonomens hemsida, knappa in registreringsnumret så får du fram pris och allt annat du behöver veta. Det bör inte röra sig om mer än några hundralappar. Tror dessutom att det går att byta dem enkelt, d.v.s. utan att demontera bromsoken och beläggen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.