AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.439

Glykolhjälp och luftning E46

Mr_Knight
Bytte ikväll bl.a. vattenpump och står nu inför ett litet frågetecken.

Vilken glykol ska jag ha? Det är röd glykol i nu vad jag kan se, finns det olika typer av röd glykol eller är den densamma huvudsaken den är röd? Har fått lite olika svar när jag sökt på forumet och blev förvirrad.. talas om G30 och G12 bla?

En annan fråga; är det självluftande när man byter vattenpump? Dvs räcker det att köra motorn med öppet kylarlock ett tag eller måste man göra på nått annat vis för att inte få luftfickor?

Super tacksam för svar!

//Martin
Mr_Knight
Ringde BMW idag och de påstår att det ska vara blå glykol i den original.

Kan man blanda olika röda glykoler med varann eller åker jag på att spola ur systemet?

//Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Spola ur systemet och köp vanlig blå standarglykol där det passar.
Den "röda" finns i olika konstellationer där det är absolut förbjudet att blanda med en blå, men veta vilken du har är ju inte möjligt om du inte hällt i den själv.
Så ta det säkra före det osäkra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mr_Knight
Ja, att röd och blå inte lirar vet jag. Men frågan är om man bara kan köpa en röd och fylla på?

Hur spolar man ur systemet på bästa/enklaste sätt?

//Martin
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Rent teoretiskt borde man väl kunna stoppa in en vattenslang i kylaren o låta den skölja rent hela systemet eller?

Sen har man läst här på forumet angående luftningen som man blir lite skraj av. Verkar vara ett o annat moment som man måste göra.

Bytte kylarvätska för 4 år sen på en mekonomen verkstad.
De tömde allt gammalt glykol och hällde på nytt. Lättade på den lilla plast skruven för att lufta lite,

Allt gick på 20 min.

Annars finns det trådar som beskriver exakt hur man ska gå till väga men då får man räkna med minst 1.5 h tror jag för jobbet.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns som sagt flera olika röda och vad som är blandbart med vad går inte att ha koll på, då det inte finns 100% uppgifter om detta.
Det är dock ingen katastrof om det blir några dl kvar i systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mr_Knight
Nu är allt bytt och klart. Då det var en del osäkerhet kring glykol så tog jag det säkra före det osäkra och "spolade" ur systemet och bytte till blå-grön glykol då det är både aluminium och gjutjärn i M43.

Tömde först ur gamla glykolen från tappen underifrån efter att först ha kört bilen riktigt varm så termostaten öppnade. Sen fyllde jag upp med vanligt vatten, körde runt motorn ett tag, tappade ur och gjorde så nån gång.

Viktigt att man öppnar luftskruven och fyller kylmedel tills det svämmar över, stänger och sedan låter bilen gå tills termostaten öppnat så inte luft kommer emellan. Kommer ingen värme in till kupén är det luft

//Martin
GI
2.196
GINO
Mr_Knight:

Har du tappat båda ställen eller?
Fick du ut allt skit? Hur såg kylarvätskan ut för övrigt?

Gjorde du luftningen enligt mek tips eller bara så som du beskrev?

Tacksam om du kunde svara på dessa frågor :)

BMW M-POWER
Mr_Knight
Det är lite annorlunda på M43 än 6an i mektips. Ringde lokala BMW-verkstaden och rådfrågade med dem så att det blev rätt.

På M43 finns ingen luftskruv direkt på termostathuset utan sitter bara en luftskruv vid expansionskärlet. Luftningen tog något längre tid än det kanske ger sken av ovan, men var heller inte speciellt invecklat. Jag körde ur gamla glykolen i omgångar så att man fick runt och ur de mesta, blir rätt varmt göra då det är fördel om motorn är varm så termostaten är öppen. För att vara extra säker på att få ut all gammal vätska öppnade jag alla pluggar och körde ner en vattenslang i expansionskärlet och körde runt motorn lite

Fyllningen sa bmw att jag skulle fylla fullt så det rinner över i expansionskärl och luftskruv och köra bilen varm och inte röra det tills dess. Då öppnar termostaten, nivån sjunker och man fyller på mer. Sen håller man på så ett tag tills det känns ok. Båda slangarna ska vara lika varm och lika hårda.

GINO: Kylarvätskan såg fin ut för övrigt men bytte från den röda till den som ska vara enl BMW, vätskan som var i va klar och fin utan skräp eller liknande.

//Martin
GI
2.196
GINO
Tack!

Bra att ha lite kött på bena innan man ger sig in på sådant :)

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.