AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.482

Trasig fläktkoppling E39 ? ( Video finns )

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej , gäller min 530 E39 2001

Tyckte motorn lät lite konstigt så jag åkte till bmw bad dom kolla, kom ut en kolla lite snabbt o sa att fläktkopplingen nog är slut, när jag känner på den så sitter den inte rakt utan går att röra den lite så den glappar, har bifogat en video så ni kan bedöma själva.

Länk

Är det lätt att byta själv ?

Mvh

Transocean
Går i samma fläktkopplingsbytar tankar, har läst att det skall vara ett relativt enkelt byte, muttern skall vara felgängad och det skall räcka med ett slag med typ en slägga för att den skall lossna. Men har även läst om tillfällen där folk inte får loss muttern, vad ville BMW ha för fläktkopplingsbytet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är inga större märkvärdigheter att byta. Jag köpte en begagnad med fläkt eftersom den gamla glappa hade klappat i något så att småbitar av fläktvingen saknades. Finns kopplingar att köpa här: Länk
Gjorde ett mothållsverktyg av ett långt plattjärn med två hål som kunde träs över två av bultskallarna till bultarna som håller remskivan på vattenpumpen. Sedan får man dra på 32 mm muttern åt fel håll då vattenpumpsaxeln är vänstergängad.
Överdelen av fläktkåpan tar man med upp, sitter med små expanderclips där man pillar ur centrumpinnen.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok doki, Bmw ville ha 3100 för byte och felsökning, då dom bara kollade lite snabt på problemet, tycker det är saftigt som sagt

Låter inte så supersvårt mao, men tror det är den som spökar

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Om man inte har något mothåll kan man slå på sin 32mm nyckel med en stålhammare med snärtiga slag. Det kan ta ett bra tag men den brukar lossna till slut.
Annars går det att hålla emot med en lång spårmejsel, försök hitta rätt läge på fläkten så går det också.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.