AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.295

Trögväxlad Alpina B3 (-00)

Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
Hej!
För ett tag sedan var min bil svår att växla till 2an. Jag läste runt på forum och fann att det kan vara växellådsoljan som blir för tjock när det är kallt ute. Lämnade in bilen och fick oljan bytt. Frid och fröjd nån månad tills igår (bilen stod still hela måndagen) då det blev otroligt svårt att växla. Vissa växlar gick inte att få i utan känslan att man skulle ha sönder något.

Tänkte att det kanske kunde vara synkringarna och ringde därför en lokal BMW-verkstad som sa att det inte gick att byta bara ringarna utan hela lådan (kostnad 58 000kr) måste bytas.

Han sa också att det kunde ha med kopplingen att göra (säger att hela måste bytas, kostnad 7000kr + ett hjul som ev. också måste bytas, ytterligare 7000kr). När jag startade bilen idag höll jag inne kopplingen och när jag vred om puttades bilen något framåt, precis som att det inte var helt frikopplat.

Det känns rent spontant att det är koppling. MEN måste hela verklinge bytas? Går den oftast inte bara att sträcka eller ställa in? Mekanikern hävdade att dom ställs in automatiskt och därför måste allt bytas.

Jag ska dit imon så ska dom köra bilen och testa, men vill ha lite tips på lösningar, liknande problem med lösning när jag åker dit. Lite kött på benen så man inte sväljer allt med hull och hår.

Det kan stämma att det sitter en 330 låda i Alpina B3 3,3 -00 (6-växlad)? Han kollade på M3 låda.

Tack på förhand!
MVH - Jonatan
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

Låter mer som koppling, Ta ner lådan själv och kolla! Även om det sitter en m3 låda så kan du köpa en beg sådan med lågamil för under 10000kr.

Vad jag vet så sitter det m3 e36 6vxl låda i de.

Jonas M-power
Låter som kopplingen.

Tror inte du har en 330 låda, för den 6-växlade lådan kom inte förrän i mars 2003.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Lådan är samma som M3 E36.
Jag hittar inte min reservdelskatalog från Alpina och minns inte exakt men 01 eller 02 byttes den naturligt ut mot samma låda som M3 E46.

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Solklart att det är kopplingen som krånglar.
Min gissning är dock att det är läckage i hydraulsystemet för kopplingen, så kolla slavcylinder eller huvudcylinder istället, mycket billigare än att byta koppling för att inse att det inte var det som var fel.

Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
Pang på ekblom! Åkte till verkstan och det va hydraliken som svek. Bra mkt billigare! :)
Tack för alla tips och förslag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.