AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.100

Byte av bussningar och framskivor, grejjar man det själv?

Kj
6
Kjelle Ek
540iA Touring -95
Hej!
Jag har en e34 540i -95 Touring som är lite "klonkig" både här och där...
Dels framvagnen när jag kör på ojämn väg så "slår" det i hjulupphängningen
I bakvagnen så klonkar det om jag är oförsiktig med gasen tex småduttar på pedalen.
Sen är det ett problem till som jag inte vet om det är skivorna fram eller om det oxå är ett bussningsproblem...

När jag ibland bromsar skakar det så att det känns som om hela bilen skulle braka sönder...
Men om jag bromsar till ordentligt och sen släpper av lite på pedalen så blir det inte samma "självsväng" då känns ett litet pulserande i pedalen...

Det kan ju förstås vara både skivor och bussningar...

Är det något som man skulle kunna mecka med själv eller är det ett stort projekt?

Tacksam för tips!
/Kjelle
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Börja med att byta casterstagen i framvagnen
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter som sagt som att det är dessa bakåtgående böjda nedre länkarmarna fram(Casterstag, ca 1000-1500kr/st för kompletta stag/bärarmar) + det i bakvagnen verkar vara silentblocken(stora gummibussningar, 2st á 3-400kr/st)

Kan säkert vara något annat också, men jag skulle kontrollera dessa bussningar/ stag i framvagnen + checka upp om vulkningen "släppt" i silentblocken i bakvagnen..t.ex.

Huruvida det är ett "stort projekt" är ju upp till dig och din tid/kunskap osv..
Men bakvagnsbussningarna är inte helt enkelt att fixa/byta kan jag väl nämna iofs..

Mvh Janne.
Transocean
Instämmer med de andra, kan bara nämna att jag fick ett rent helvete med bakvagnsbussningar då jag beslöt att göra det själv. Tog en evighet att få loss bussningen på vänstra sidan, verktyg som användes inkluderade Morakniv, tigersåg, eldning av bussningen etc. På parkeringen, under bilen.

Sen vägrade den nya bussningen att glida hela vägen upp också så till slut så blev det ett verkstadsbesök ändå och dum som jag var valde jag en icke bmw-kunnig en. Så dom rev hela bakvagnen då de inte hade hört om specialverktyget som används för bussningsbytet... Stag i framvagnen går att byta på en parkering även om det kan vara bökigt. Har du en lyft som tillåter att ta av hjulen så blir det ju enklare förstås.

Jag tror inte på skeva skivor, så börja med länkarmar fram och silentblock bak är mitt råd.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Att byta casterstagen/bakre bärarmar fram går att göra själv. Har man tur lossnar kulleden i spindeln med några lätta knack. Om inte rekommenderar jag en brytgaffel för spindelleder och en riktigt fet slägga och att man eventuellt skalar bort gummit runt spindelleden för att få järn mot järn så att säga = ingen svikt. Det sistnämnda förutsätter förstås att hela armen byts ut för spindelleden förstörs. Till E34 finns annars bussningen i bakkant att köpa lös, men då krävs tillgång till press. Att skruva av dem i bakkant är en barnlek men jag har för mig att någon kåpa eller liknande sitter i vägen och får tas loss först. Skulle skivorna behöva bytas är det enkelt, bara och lossa hela oket med hållare och hänga undan i förslagsvis fjädern med ståltråd. Skivan sitter fast med en skruv mot navet, behandla denna med rostlösning innan för den kan j-klas! Sedan är det bara att göra rent så bra man bara kan och smäcka dit den nya skivan.
Silentbussningarna i bakvagnen har jag aldrig gett mig på själv, just för att det krävs speciell press för att få dit dem. Kanske kan funka med en domkraft. Men jag hade inte provat själv då jag inte läst om en enda som tyckt detta varit enkelt.
Slagen i ratten kan försvinna med nya casterstag precis som föregående skribenter skrivit. Så ta skivorna sist!

------
BMW CS #04839

Kj
6
Kjelle Ek
540iA Touring -95
Jag tackar och bockar för alla fina tips och råd...
/Kjelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.