AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.175

Återanvända bultar till hjullager E39?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Beställde ett nytt hjullager fram till min E39 528i -97 på eBay. Är inte så duktig på tyska och var därför noga med att beställa där de fyra bultarna som håller navet/hjullagret mot spindeln fanns med på bild därför jag vet att de ska bytas. Och nej, dessa var ändå inte med när jag fick lagret med posten. Har skickat ett mail (på engelska) till säljaren (företag) om de saknade bultarna men inte fått något svar. Ska skicka igen och hota med dåligt betyg på eBay... Men då är frågan, kan man återanvända de gamla bultarna ändå? Det sitter ju någon slags gänglåsning på dem och tanken är att rensa gärngorna och lägga på ny gänglåsning. Har en uppsjö av olika Loctite-varianter att välja på genom jobbet. Rätt eller fel? För jag vill verkligen byta mitt brummande lager omgående och gärna ge den dåliga säljaren ett dåligt betyg på eBay.

------
BMW CS #04839

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag tror nog det går bra att putsa bort eventuell skit ut gängorna och sätta nu loctite. Jag gjorde det på min.

/// Kristian
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Och hjulet sitter fortfarande kvar? Nej, skämt åsido, då vet jag att jag inte är ensam om det och att andra lyckats med bra resultat.
Kommer dra rent gängorna med ett gängsnitt och sätta dit ny Loctite gänglåsning. Ska rådfråga "meken" på jobbet om vilken variant som kan vara lämplig då vi har några att välja på. Man ska ju helst få bort dem om det skulle behövas i framtiden.

------
BMW CS #04839

Ett tips är att kolla upp om det står något om bultarna i den tyska texten innan du ger säljaren negativt omdöme. Bara för att undvika ev missförstånd.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Även om jag är helt kass på tyska så kommer man rätt långt med Googles översättare och jag kan inte hitta något om att bultarna, som syns väldigt tydligt på bild, inte skulle vara med. Det står liksom bara "hjullagersats" och eftersom bultarna är med så tolkar jag det som att de ingår i satsen. Här en Länk till aktuell hjullagersats. Jag vill så klart förvissa mig om att jag inte ger något felaktigt betyg men när företaget ifråga inte ens kan svara på mitt mail där jag gett chansen till en förklaring så är det väl klart att man surnar till.

------
BMW CS #04839

Det ser ju inte ut att vara några speciella skruvar så vill du inte använda dom gamla så borde vilken välsorterad järnhandel som helst kunna förse dig med nya.
Transocean
Står ingenting om bultar i annonsen, även om de finns med i bilden. En otydlig annons är det.
Davve:
Jag förstår hur du känner och resonerar, men det kan mycket väl slå tillbaka och du blir omnämnd som en dålig kund som inte fattar någonting osv.

Det är bara ett råd i all välmening.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
GE. Utan att säkert veta så är det med största sannolikhet M12x1.5 som så mycket annat på BMW. Jag faktiskt inte om välsorterade järnhandlare har dessa? Har inte hittat de gånger jag kollat faktiskt.

Backard. Jo jag förstår. Jag kommer ju inte att spy galla över säljaren även om det kanske verkar så på de första raderna jag skrev. Kommer bara nämna som fallet är. Inga bultar och ej svarat på mail.

I vilket fall som så återkommer jag med en liten rapport om både själva bytet och hur det går med eBay-försäljaren. Ogillar oavslutade trådar så jag tänker inte själv stå för någon sådan. Bytet blir troligen i helgen, bilen är snart outhärdlig att åka längre sträckor i. Och så har jag andra projekt som jag vill ha igång i garaget...

------
BMW CS #04839

Det är ju skruv i standarddimensioner, det kan inte vara speciellt svårt att få tag i tycker jag.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
M12x1.5 är fingänga. Vanlig M12 har stigning 1.75mm.

------
BMW CS #04839

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Sen är ju frågan om nya "ebay" skruvar är bättre är bättre än begangnade orginal skruvar...

Vanliga järnhandlare har knappast M12x1,5 i hyllan men dom kan säkert ta hem.

/// Kristian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sedan gäller det att köpa rätt hållfasthetsklass också. 12.9 och 10.9 är oftast obehandlade.
Inseco är ett bra ställe att handla allt som har med skruvar att göra.
Men sätt i de gamla med en gänglåsning av lite lättare slag och momentdra skruvarna enl. standardvärden för dimensionen så lär du inte tappa hjulet om det inte finns några gängskador eller så.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Då är lagret bytt. Lite halvbökigt att komma åt, men det går om man lossar dämparen från spindeln, lossar stabilisatorstaget (till kränghämmaren) och bakre länkarmen (lättast vid bussningen). Då kan man sänka ner spindeln tillräckligt mycket för att komma åt alla fyra bultar till lagret. Man kommer inte åt alla med spärrnyckel. De två längst fram (i färdriktning sett) fick jag ta med lednyckel och vanlig ringnyckel. Drygt att skruva loss. Och det blev återanvändning av bultarna men jag behövde inte dra gängsnitt över bultarna, det räckte med att blåsa rent med tryckluft. Sedan gick de så lätt och fint i det nya lagret. Säkrade med Loctite 275 gänglåsning.
Verkligen riktigt skönt att ha bytt, nu rullar bilen så tyst och fint så!
Tyvärr önskar också själva lagret mer att önska utöver att jag inte fick några nya bultar. Försänkningen till bulten som låser skivan mot navet var borrad rejält ur centrum så jag får vara utan. Och jag orkade inte åka till jobbet och rätta till felet. Jag kör en själv CNC-svarv och jag fattar inte hur man kan släppa en sådant dåligt tillverkat nav. Lite yrkesstolthet har man ju och just mitt nav skulle f-n inte få kunna slinka igenom en kvalitetskontroll. En sopa till kollega har varit lat och gömt undan det bland de andra antagligen...
Blir inga lysande betyg på eBay kan jag säga. Säljaren är ju inte ansvarig för det dåligt gjorda navet, men jag har ännu inte fått några bultar eller ens ett svar på mitt mail.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.