AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.514

Haveri 2 km efter toppbyte!

Hej.
Som rubriken lyder har jag idag bytt topp på min 520.
Toppen jag satt dit hade gått ca 1000 mil efter helrenovering på BMW verkstad. Den var monterad när jag köpte den, så jag fick ta en provtur med bilen den satt på. Inga missljud eller annat.
När den nu satt på min motor och jag fyllt vatten och startade hörde jag att den inte gick på alla cylindrar. Inga missljud från toppen, den lät lika fint som när jag provkört den innan.
Kollade gnista osv o de var inga problem, kom fram till att jag luftar och varmkör innan jag bryter mer i det.
Sagt och gjort, körde en liten tur runt bostadsområdet och vid 3500 varv PANG!!
Sen lät det som marackas under ventilkåpan!!??
Slog igen huven o sitter nu här..
Någon som har en ide om vad som kan ha hänt o vad man kan göra nu.. är ingen hejare på motorer, fått hjälp med bytet o så.

Tacksam för ideer:
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du tar bort ventilkåpan kanske du ser vad som hänt. Någon vippa som gått av eller så.
Bytte du kamremmen? Om det är en gammal rem som är monterad och återspännd gissar jag att den brustit.
Bytte rem o spännrulle. Kan man byta ut en vippa utan att riva av hela toppen igen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte skruvat med någon M20, så jag vet inte riktigt hur vipparmsaxlarna sitter fast, men jag tror det är ihop med kamaxelöverfallen Lyft på kåpan så ger det sig. Länk
Går motorn runt nu?
Jodå, den går runt. Står o puttrar/hostar på tomgång 500 varv.
Om kamremmen hoppat ett eller fler hack skulle det inte betyda totalt haveri? Samma sak om jag mot all förmodan, eftersom jag kollade och dubbelkollade att övre o nedre drevet stog rätt, men då ändå fått remmen en kugg fel.
Knackandet kommer tydligt från främre delen av toppen (mot kylaren).

Iofs gick den inte på alla cyl från början, men det fanns inget oljud alls och varvade man den över 2000 kom alla cylindrar.
Skumt att det fanns gnista på alla cylindrar men ändå gick inte en.
Antog det var något enkelt.

Där misstog man sig igen!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tråkigt.
Låter dock som att remmen sitter fel, eller har hoppat.
MVH
Sakke

Låter som att en vippa har gått av, gissningsvis avgassidan närmast kamremmen...
Hej igen. Hittade orsaken till oljudet. Kamdrevets bult hade gängat upp sig!! Kamdrevet for in o ut 0,5-1 cm i sidled fram o tillbaka. Slog i kamremskåpan och toppen. Tyckte de lät illa =P
Hur nu det gått till?? Eftersom jag minns tydligt att jag drog den så hårt jag vågade.
Som tur var hade remmen inte hoppat nån kugg, allt stod fortfarande rätt. Så de var bara o dra åt igen o köra.
Nu ska man bara lista ut varför den går på 5 cylindrar till o från. Ettans stift dryper av olja såg jag =( och jag har ett envist litet knackande från nån vippa i framkant av toppen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om du tar loss ventilkåpan så kanske du finner svaret. Den är väldigt enkel att demontera, tar ca 5 min. Det kan vara så att packningen till denna läcker, vilket medför att du har olja vid 1ans stift.

Lycka till!
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Hej!
Kolla så ingen topplocksbult gått av! Men dom kanske är bytta till torxmodellen redan? Kolla även ventilspelen. Ar detta OK så lyssna med en mejsel mot örat så att alla spridare tickar som dom ska. Gnista hade du redan kollat men kolla tändkablar och sånt med motorn igång i mörker utifall det är något överslag någonstans- Jag hade en 520 85a och den tickade pga ner sliten kamaxel. Sedan gick kamremmen på den så jag fick byta topp på den också.
Tack för alla tips!
Oljan kom nog från ventilkåpan, bytte packning och torkade rent stift o runt hålet, kollade stiftet igen efter några mil och nu var det ingen olja på det =).
Hittade även en liten luft läcka vid insuget där den drog luft, fixade till det, så nu går den lite bättre men fortfarande ligger tomgången lågt och den tvekar o vibrerar på låga varv.

Bytte ut 6 kants bultarna mot torx, begagnade torx dock.
Ventilspelet ska jag få ställt imorgon o se om det ger någonting.
Har varit med om bilar som drar luft och går upp o ner på tomgång. Den går ungefär så, men mycket snabbare och så vibrerar motorn, står man på tomgång sitter man o vibrerar i takt till motorn =P

Det blev en hel drös problem med det där topp bytet =/
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Oj, begagnade Torx-topplocksbultar.... INTE bra!
Byt på en gång, innan du kör en meter till med bilen!
Torx-bultarna är s.k. sträckbultar, som bara absolut!! aldrig får återmonteras!
Det funkar så, att bulten har en 'midja' med exakt avpassad dimension och materialkvalitet. När du drar bulten, tänjs den ut någon mm, och materialets egenskaper är sådana att dragkraften i bulten blir exakt den rätta.
Gör du samma manöver en gång till, sträcks bulten en gång till, vilket den inte är gjord för. Dels blir det garanterat fel dragkraft i bulten, men framför allt försvagas den såpass att risken är stor att den faktiskt går av.
En ny bultsats inhandlar du på BMW för några hundralappar, då får du med en åtdragnings-instruktion också. Det går bra att byta bultarna en och en utan att ta av toppen igen.
Men som sagt - för guds skull, byt ut bultarna innan nåt går sönder på allvar!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
+1
gör det NU!!!

MVH
Sakke
Ojdå, tvekade att använda dom. Men att det var så illa visste jag inte. Får byta direkt, hehe.
Otroligt vad denna bil kostar pengar. Köptes i Juli för 12 000, som andra bil, A-B. Cirkus 20 laxar utlagt på den vid dehär laget.
Krångel bmw... 32 000 totalt och så får man åka buss till jobbet =/ nu vill jag bara få den att rulla som andrabil.
Funderat på att byta ut min volvo 850 mot en 525/528 10 år nyare runt 96/98.
Nån som vet vad som är typiska problem med dom årsmodellerna?
Har fått bmw frossa =)
Nån som vill köpa en påkostad ljusblå metallic 520 - 88 med begagnade topplocks bultar, som varit med i filmen dödlig drift med Persbrandt,
haha.. han använde den till att kidnappa sina offer i =). Så undrar du hur den ser ut ladda hem eller köp filmen =p
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Ja, det är väl inte så märkligt att det kostar. Kom ihåg att bilen kostade väl 250tusen när den var ny, underhållet/service blir ju inte billigare bara för att bilen är gammal. På en 12000kr bil som är21 år gammal så är det väl en del saker som har hunnit bli slitna :o) ????
Jag tycker att du ska få iordning bilen och använda den, 32000 totalt för en bil är fortsatt relativt lite.
E39 har väl inga stora typfel, det går mest på ABS-sensorer etc. motorer/drivlina och interiörer är mycket hållbara. Bara köp inte den billigaste du hittar och kolla bilen noga-är mycket skräp som flyter runt bland dessa (dom börjar ju bli riktigt billiga nu- så de flesta har råd, men det är inte alla som orkar underhålla-"det är ju en billig bil"-sånt får man alltid betala för i efterkant)
Rost förekommer på dörrar, motorhuv och baklucka och i öppningen för bensinpåfyllning.

MVH
Sakke

Jodå lite får det kosta , men den ska nog komma iordning snart.
Tänkte försöka vara lite petig o hitta en duglig E39.
Men jag har aldrig ägt en sådan, vet ju hur det brukar bli, efter 6 månaders ägande, då vet man precis vad man borde ha kollat på.
Vill vara lite påläst på modellen.
Tack för svaret, nu ska jag till meko o inhandla toppbultar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.