AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.056

Först bilköpet: en 1 serie! men vilken variant?

Hej!
Jag står inför mitt första bilköp och har sneglat rätt mkt på en 1-serie. Men jag är lite osäker på vad jag ska köpa. Jag kör inte så mkt om året (max 1500 mil, mest stadskörning). Jag har tittat på en ny (08) 118i för 229 tkr (inkl. advantage + comfort paket) men även glott lite på beggade 118i 06:or på 5000 mil för 165 tkr med ungefär samma utrustning. Är det värt att lägga mera pengar på en ny bil än en som har gått 5000 mil? Jag fick rådet att inte köpa en diesel eftersom jag kör mest stadskörning (finns det någon sanning i det?)

Tack för hjälpen!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det låter konstigt att man skulle undvika diesel för att man kör mycket stadskörning.... har jag varken hört, eller själv upplevt som problem.
Möjligen kan det ha att göra med, att dieslar med partikelfilter kan få problem med detta, om man enbart kör väldigt korta sträckor, eftersom partikelfiltret då aldrig hinner regenereras ("brännas rent").
Annars är dieseln alldeles utmärkt i stadskörning tack vare bra 'ork' på låga varv, och måttlig förbrukning även vid ryckig trafikrytm och med många kallstarter.
Däremot är det väl tveksamt om det går att räkna hem en diesel ekonomiskt på 1500 mil/år, det är gränsfall.
Vilken motor du ska välja är väl en smaksak - dieslarna är körglada och pigga (särskilt de nya 118d 143 hk och 120d 177 hk), medan bensinmotorerna genomgående känns lite trögare. 118i/120i är hyfsat bränslesnåla och har tillräckliga prestanda, medan 116i med 'gamla' 115-hästaren faktiskt är både törstigare och tröttare. Nya 122-hästars 116i är hyfsat snål och pigg.

Ska du köpa nytt, tycker jag du ska titta på 118d som faktiskt kvalar in som 'miljöbil', och därmed berättigar till 10.000 i miljöbilspremie fram till halvårsskiftet. 118d är klart spänstigare än 118i. Eller så väntar du lite och kollar in 116d, som lär ska vara på ingång snart (den har visats på Genevesalongen i dagarna).

En sak att vara medveten om, är att 1-serien fick nya motorer under modellåren 07-08 (lite olika tidpunkt beroende på modell).
De nya motorerna är både starkare och snålare, t ex en ny 118i har 143-hästars direktinsprutad motor, medan en 06:a har en tröttare och törstigare 129-hästarsmotor. Skillnaden är större än vad den ser ut på papperet - samma sak gäller för 120i som gick från 150 till 170 hk.
Även dieslarna uppgraderades, 118i från 122 till 143 hk, och 120d från 163 till 177 hk.

I samband med motoruppgraderingarna fick 1-serien också ett 'facelift', med klart bättre kvalitetskänsla i inredningen, lite annan utrustning och ett antal kosmetiska ändringar (nya bakljus t ex).

Har du råd, satsa på en ny eller 'nästan ny' med facelift och nya motorgenerationen. Tillåter plånboken bara en bil av äldre datum, kan du lika gärna leta rätt på billigast möjliga, det är ytterst små tekniska skillnader på en 04:a och en tidig 07:a, så årsmodellen kvittar.
Martin E
En ny bil är den sämsta affär man kan göra. Dock är det en härlig känsla att kliva i sin nya bil och veta att ingen annan har våldat den.

Varför kulle en diesel vara sämre i stadstrafik?
Prova Diesel och bensin och skaffa dig en egen uppfattning.
Se till att ha en rätt utrustad bil med Msport paket och Xenon + advantage och komfort.
Gärna med 18" fälgar..

Om du nu kör stadstrafik borde inte en Automat vara något för dig?

Tack för hjälpen! Jag tror det blir en ny 118i. Jag var och provkörde den igår och hade svårt att lämna tillbaka den. Det är inte världens racer men duger utmärkt för mina krav.
Innan du köper en 118i råder jag dig att testa 118d 08/09, den är miljöbilsklassad och dessutom riktigt trevlig att köra. Har kört både 116i/118i och de känns som åkgräsklippare i jämförelse med dieseln. Fick möjlighet att köra en 118d förra veckan och jag blev faktiskt mycket imponerad av den.

Se till att välj en 1-serie med sportstolar, de är riktigt sköna att sitta i jämfört med standardstolen.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Får alldeles snart en ny 318i och den motorn valdes pga. en körsträcka på c:a 1000mil/år. Men hade 318d varit en miljöbil som 118d, hade det med stor sannolikhet blivit dieseln istället som är en klart roligare motor. Förutom ljudet... Men i mitt fall hade det inneburit 27.000kr till plus högre skatt, så då var dieseln tyvärr inte att tänka på.
Jag hade valt 116d, 118d, 120d, 123d eller 125i. Turbo kompenserar 4-cyl i diesel.
Martin E
danielbas
Grattis !
Oavsett vad alla allvetare tycker så är det du som ska äga bilen och inte vi.
Vissa tycker att det är skönt med sugmotorer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.