AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.527

Hur kinkiga är BMW med miltalet för fri service?

Gunget
Min E91a indikerar 13 000 km till nästa service. Bilen blir dock 3 år gammal i mitten av juni nu till sommaren. Jag kommer med all sannolikhet inte hinna köra 1300 mil tills dess. Vad tror ni om möjligheterna att hinna klämma in en fri service i alla fall? Frågan är var gränsen går för att dom ska vara villiga att utföra en fri service trots att det finns "mil kvar" innan det är dags...? Nästa service är andra servicen (Inspection II?)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är servicarna bara styrda av miltalet, finns ingen regel om tid sedan senaste service? (typ 1500 mil eller 12 mån)
Gunget
Jag kan alltså komma in dagen innan bilen blir 3 år gammal och kräva en fri service trots att serviceindikatorn säger typ 6000 km / maj 2010?
Tror att de har en gräns på 500mil. Dvs är det mindre än 500mil till nästa service så går de med på att göra den. (Så sa de iaf sist jag var på BMW Autopartner i Linköping.)
Gunget
Jag antar att det kan skilja från verkstad till verkstad. Men jag antar att det finns någon kritisk gräns för att dom ska erhålla kostnadstäckning från BMW Sverige (tror det funkar så på friservice, garantirep etc)
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Är det inte fri service i 3år eller 8000mil ? Vilket som nu inträffar först sen får man betala.

/C
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kör lite mera ! :-) Har också hört om gränsen på 500 mil.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Gunget
Slippy - ja du har rätt, men min fråga var snarare vad som inträffar när bilen håller på att "fylla tre" men det inte riktigt är dags för service enl serviceindikatorn. Jag undrade om man då kan förmå BMW att utföra servicen innan bilen blir tre år gammal för att slippa betala. Som micke påpekade kan man kanske få servicen gratis om det återstår 500 mil eller mindre enl serviceindikatorn. Det är ju fri service i tre år eller 8000 mil, men det är ju inte samma sak som att man kan kräva service när som helst eller hur ofta som helst under de tre första åren...
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Gunget: det har du rätt i, men jag tyckte jag läste 13000mil här ovan, men det var ju fel. Säg att du ska på Europa semester i en månad och vill ha bilen nyservad :). Eller säg att du har haft Box monterade och indikatorn inte stämmer :). Ring och fråga lite olika verkstäder.

Mvh

/C
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Gunget, hur gick det med den "fria" servicen?

Undrar, då jag kommer hamna i samma situation i början på dec.

Verdi
Är det någon som lyckats klämma in 3 fria servicar?

Hade jag vetat om "500 mils-regeln" hade jag klämt in första servicen efter 2500 mil, andra efter 5000 och den tredje strax före 8000 mil. (tiden är lugn, kommer ha kört långt över 10000 när bilen är 3 år)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag slapp betala en service som utfördes på min bil när den hade gått ca 8300 mil. Tror att de tyckte lite synd om mig som skulle betala när jag bara hade gått över med 300 mil... Men jag hade nog väldigt tur.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ungefär vid vilka miltal brukar servicarna på E90/91 komma de 8000 första milen?
Min första kom vid exakt 3000mil. Nu har den gått 4500mil och det är 1500mil till nästa service. Min går mestadels motorväg. Vet dock inte om dieslarna har andra intervall än bensinarna.

På min E46 fick jag in 3 servicar på 3 år men den gick betydligt mer i stadskörning, den sista servicen fick jag in efter 6700mil tror jag och då var det knappt 600mil kvar enligt indikatorn. Men detta var drygt 3½ år sedan och det är möjligt att BMW blivit mer restriktiva.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Tyvärr, det kommer du aldrig lyckas med. Jag lämnade in min för oljeservice ca en månad innan bilen blev 3 år gammal och då hade jag 260 mil till service-kontroll (bil upphöjd på lyft ikonen), jag lyckades få båda servicarna gjorde vid samma tillfälle trots att regeln är 200 mil och INTE 500mil. De var shysta eftersom jag saknade 60 mil till gränsen för den andra servicen och att jag sannolikt skulle kunna hinna med de 60 milen på en månad och därmed vara berättigad till en sista fri service vid ytterligare ett tillfälle. Det var alltså smidigare för dem att ta det vid ett och samma tillfälle. Dina 1300mil är alldeles för långt, det kommer de aldrig gå med på.

Ja det finns en tidsgräns för oljeservicen men den ligger bortom de 3 åren så den kan du inte gå på. Kolla service infon så ser du. Miltalet i ditt fall kommer före åldern iom att du då inte har fri service längre...
Verdi
Jag pratade med Novation idag och de sa att 6-700 mil innan var inga problem... (men det kanske bara gäller när de vet att det blir den sista "gratis-servicen". :)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Generöst! 6-700mil tar 6 månader att köra för många...
Verdi
Jo, men jag hade redan sagt att jag hade kört 5780 mil så han kunde väl kosta på sig att säga lite vad som helst. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.