AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.056

Restnoterade "coldclimatedelar" till e39

Sida 1 av 2
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Fick transplantationen av vevhusventilationen uppskjuten två veckor pga att delarna är "restade" hos BMW på obestämd tid!

Men inte är det nåt typfel på BMW e39..................................

Bilen ska bara inte köras vintertid!?

Verkstaden är absolut inte att klandra!!!
Bilen blir nog bra bara dom får delarna!
Är det fler som råkat ut för samma öde?

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
(Vissa rör har ramlat in,dock ej ventilen)

Väntar också på coldclimateprylarna till min 520 -02
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det nu är så svårt för BMW att hosta fram delar som borde suttit monterade från början så hoppas jag att BMW Sverige prioriterar er där uppe i Norr och skickar det som finns upp dit.
För egen del hankar jag nog mig fram till varmare tider och får reka inför nästa vinter.
be
27
bertone0609
530 touring -02
japp jag väntar också på delarna har gjort de i ca 1 månad .
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Trist!
Att det finns fler med samma öde gör att jag tror att jag inte får min kärra klar till 23:e!
Detta suger bajs!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Skriv ett mail till bmw vet jag.
Du är inte enssam om detta. hundratals bmw ägare har råkat ut för detta under denna vintern.
Tycker dom ska ta på sig ansvaret och fixa detta så ska det inte vara.

MvH Bmw 4-ever
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Det är tydligt att BMW fortfarande har mycket att göra trots den globala krisen i bilindustrin, att få fram reservdelar till vevhusventilationen är nog ingen högprioriterad sak då det bara drabbar ett par hundra svenska bilägare som nog av BMW säkert anses som gnälliga och som har mage att klaga på ett prestige märke som BMW , har för egen del väntat på delar i tre veckor men kan som tur var fortfarande använda bilen dagligen då oljeläckaget från ventilkåpspackningen är minimalt ,funderar på att ge fan i att byta ut några delar i vevhusventilationen då dom nya delarna inte verkar vara någon radikal förbättring av den undermåliga vevhusventilation som bilen är utrustad med ,det lilla läckaget i ventilkåpspackningen kan få fungera som säkerhetsventil om det skulle frysa igen, att betala 5000 kr utan att få en betydligt bättre vevhusventilation än man har idag är ju som att kasta pengarna i sjön ,då BMW inte verkar vara mycket till vinterbil som enligt BMW själva inte klarar av att köras mycket kortkörningar ikyla utan att frysa ihop i vevhusventilationen kanske det vore ide att köpa en gammal Volvo 240 som vinterbil i stället.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Frankson, när jag nämde min frysta vevhusventilation på jobbet sa en kollega att det hade hänt på hans 245:a och trycket pressade ut packboxen till kamaxeln bakom kuggremshjulet.
Även ett järnspett har sina brister ;)
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Anders-72 Så är det, men det är forfarande ett järnspett !Har haft flertalet Volvo ,bla Amazoner ,164, 265 och andra bilmärken men aldrig råkat ut för frusen vevhusventilation, vad det beror på vet jag inte ,före jag köpte 525 E-39 hade jag en 525 E-34 som jag körde 10 vintrar med ,samma typ av körning som jag kör idag,mycket kortkörning och den frös aldrig i vevhusventilationen.
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Har som tur är en 245 + farsans V40 att rulla på ett tag!

BMW Sverige! Läser ni detta så älskar jag er-not...........

Fr
52
Frankson
525iaM-03
Är det någon i Sverige som har fått sina Coldclimatedelar? Har själv väntat snart fyra veckor på delarna ,BMW kanske vill vänta in sommaren med att leverera delar så att man ska hinna glömma problemet med vevhusventilationen till nästa vinters kyla sätter ,hur är det med garantier om man köper ett Coldclimatekit med isolerade slangar ,om det då fryser nästa vinter gäller garantin delarna eller funktionen,BMW har ju garanti på både delar och jobb om man låter BMWverkstaden gör jobbet efter vad jag förstått.
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Vad jag har förstått så förstår jag ingenting...................

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Hur kommer det sig att det händer alla just denna vinter!
Alla kan ju inte ha exeptionellt klimat just nu-just i år?
Jag bor ju dessutom i Kiruna och hade inga problem förra vintern -och då körde jag dessutom kortare sträckor!
Jag har bytt jobb och kör flera km längre till jobbet!!!!!!!!

Troligen är det flera faktorer som spelar in. Sjävklart skall man inte acceptera att bilarnas vevhusventilation slaggar igen utan anledning. Det kan bero på t.ex oljekvalitet, fukt (kondens) i rören osv, olja i sig fryser ju inte. Kanske bränslekvaliten spelar in, och att gaserna i vevhuset innehåller onormalt höga halter av fukt eller annat?
Sök gärna runt på andra forum, att "järnspett" som Volvomotorer inte drabbas stämmer dåligt, de har samma problem. Däremot kan man kanske inte jämföra gamla modeller som Amazoner och 140-serien osv, där bestod i princip vevhusventilationen av ett filter med stålull och ett rör ut i det fria under bilen.
Det är lite skillnad på kraven nu med sluten ventilation och återföring av gaserna osv, studera gärna alla delarna som bildar en komplett installation.

FP
1969 blev det lagkrav på sluten vevhusventilation.
Stämmer säkert, och då hade 140 funnits ute ett par år och Amazon i många år...)

FP
Lyssnade på Bosse bildoktorn idag. Han sa ungerfär så här.

I bistrare tider så är det många som vill spara några kronor och byter olja själva. Men en oljeservice består inte bara av oljebyte, man ska även rengöra vevhusventilationen med mera.

Skulle det följas så kanske det inte vore något problem eller åtminstone i betydligt mindre omfattning.
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Jag har då aldrig hört talas om att man rengör vevhusventilationen vid oljebyte! Och ändå har jag varit chaufför sen -91.

EGR-ventilen bråkade många med för sisådär 15 år sedan.........

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Frågan med frusen vevhusventilation är ju inte bara temperatur/körsträckberoende. Det måste ju kunna finnas ngt som kan frysa i röret. Oljesludge(gegga med vatten blandat med olja-emulsion) samlas i röret över tid, och när röret är nog tätt så fryser den igen. Det är därför det här problemet uppstår först efter några år och väldig sällan på helt nya bilar. Förekommer hos alla bilmärken.
Har inte heller hört att rengöring skulle vara rekommenderat vid varje oljebyte, dock har en del nogranna mekaniker rekommenderat detta (upp i nord).
E39 verkar dock vara drabbad mer än genomsnittligt, så garanti/goodwill hos BMW verkar funka relativt dåligt.
MVH
Sakke
Visa användare
23
pinstriperfromhell
525i Touring -01
320d Touring -10
Väntar också på delar, har gjort de i 3,5 veckor o de verkar ta 2 till!! Jä-la parodi!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.