|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW E46 sedan -00. Jag har ett problem med att helljuslampan tänds inte på instrumentpanelen. Belysningen fungerar som den ska, men lampan tänds inte på instrumentbrädan. Har samma problem med dimljusen bak dvs att lampan inte tänds på instrumentpanelen. Har provat mot en fungerande ljusmodul... (men samma problem kvarstod...) Har ett annat problem med att färddatorknappen på "ljusspaken" (blinkers + hel halvljus) inte reagerar. Har provat att byta mot en fungerande men det fungerade inte. Har ett annat mindre problem som kanske hänger ihop med detta. Det är att instrumentpanelen flämtar ibland. Detta händer oftast i samband med att man accelererar eller bromsar. Har även fått felindikation på motorsymbolen men vid en inlämning för felsökningen hittar de inget fel. Är det någon som har tips på vad det kan vara för något fel (tips på felsökning)? Bilen är i gott skick för övrigt så jag skulle inte vilja skrota den... Tack på förhand Fredrik | |
|
Hej! Det låter som om kombiinstrumentet är utbytt mot ett som inte är kodat till din bil och då fungerar inte färddatorn. Hade själv samma "fel" på min senaste E46. När nya kombit var på plats lyste det upp som en julgran. Alla felmeddelanden, inklusive att SRS inte fungerade - utlöst utan att ställas om... så jag lämnade skrotet tillbaka till säljaren och han fick punga ut 19000 pix till Auto Partner i Kristianstad. Innan dess testade jag med ny spak och ljusmodul, utan framgång, precis som du. Angående lampor som inte fungerar - kanske sönder eller borttagna som på min bil. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Du kan ju testa kombiinstrumentet och se om kontrollampor och annat funkar. Tryck in trippmätarknappen och håll den inne medans du vrider till första tändläget. Håll trippmätarknappen tills det står "test" + några siffror i färddatorfönstret. Släpp upp trippmätarknappen och tryck sedan några gånger tills det står test 2.0, släpp knappen och vänta. Lampor i kombiinstrumentet ska nu lysa, plus att alla mätare går fram och tillbaka tills du stänger av tändningen. Se även länken nedan för mer info på detta. Länk A brilliant mind trapped in the brains of an idiot. |
|
|
Tack för snabbt svar! Har haft min BMW sedan ett par år tillbaka (har inte någon annan att skylla på än mig själv dvs. sedan felen dykt upp). Har bara haft den på min serviceverkstad. Har provat med ett "fungerande" kombiinstrument som fungerat och provat mitt i en annan likadan bil. Båda fungerade i den andra bilen... men inte i min... felen kvarstod - att helljuslampan och bakre dimljus inte indikerade på instrumentbrädan (de fungerar men indikerar inte på...). samt att knappen till färddatorn inte reagerade. MVH Fredrik PS. Vet du vad fick han byta för att komma upp i den summan... DS |
|
|
Tack för mkt intressant länk! M-olo Gjorde testet och alla lampor lyste utom helljuslampan.... Är det Kombi instrumentet som är kasst ändå?! Mvh Fredrik |
|
|
Låter som att själva lampan till helljusindikatorn har gjort kväll. Men ta inte mitt ord på det, finns säkert nån annan här som är bättre på kombiinstrument-mystik. A brilliant mind trapped in the brains of an idiot. |
|
|
Tack för svaret! Men det konstiga är att jag tog ut min kombipanel... Provade den i en annan likadan bil.... Den fungerade?!? Utan några som helst problem. Alla lampor fungerade. Finns det något annat som kan strula?! Förslag gissningar mottages gärna om vad som kan vara felet... Mvh Fredrik |
|
cabelguy |
Hej jag har precis samma problem på min bil, en 320 ci -01. har du Fredrik någon lösning på detta problem? eller finns det någon annan som har en lösning?? tacksam för svar mvh jimmy |
|
Hej Jimmy, Löste det enligt följande att jag drog en sladd och lampa in i kombi- instrumentet. Har fått tips om hur man löser det... På rätt sätt Återkommer inom kort!! (har inte tid att besvara inlägget just nu) Mvh Fredrik |
|
|
Hej Jimmy, Har fått reda på att det är en kabelhärva - sladd som skall bytas... Frågade Bmw vad de skulle ha för den... 1500:- pix utan arbete. Var svaret. Blev så f-b att jag löste det med en sk fullösning. Det blev ingen åverkan på bilen eller kombi- instrumentet. så jag kan fixa det senare. Jag har inte brytt mig om att kunna flippra mellan temp. tid mm på datorn. Bilen tar mig aldeles utmärkt från ena stället till andra.... Jag fick nedslag på Bilbesiktningen för att lampan inte fungerade. Så jag drog in en ny lampa i kombiinstrumentet. Det kostade mig 49 för diod- lampan och sladd + kontakter hade jag... Mvh Fredrik PS Om du vill kan jag försöka ta reda på mera exakt vad det är som skall bytas... Jag frågade min BMW verkstad vilken det var frågan om. DS |
|
cabelguy |
Hej Fredrik. Tack för dina svar. Jag har lyckas idag hitta felet själv. Det va löjligt nog en saknad säkring! (säkring nr:10) Jag hade tidigare bara kollat igenom befintliga säkringarna för att se om någon hadde gått sönder, det ok. Tittade i instruktionsboken ok såg då att en säkring saknades, satte i en ny 5 ampere säkring och då fungerade OBC, helljus och dimljus kontroll lampor... Löjlig enkelt. Tack för dina svar ändå, lycka till! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.