AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.517

Vilka däck satt på E90-07?

mr
143
mrbaretta
325i T -08 Titansilvermetallic
Någon som vet om det satt RFT-däck på dessa bilar? Uttagen Juni-07 och Michelin..
Alla E90 levereras med RFT däck. Åf har en förmåga att sätta på billigast möjliga icke runflat på deras beg.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMW hävdar att det 'ska' vara RFT på alla E90, och vägrar (i alla fall officiellt) att befatta sig med 'normaldäck'.
Tyvärr är RFT-däcken ett elände - de är dyra, tunga, spårkänsliga, stötiga, bullriga och slits fort. Slitna RFT är en skräckupplevelse på spårig väg!

Med 'vanliga' däck (icke-RFT) blir E90 en klart trevligare bil att köra och åka i, och det gör ju inget att dessa däck är bortåt ett par tusenlappar billigare än RFT för 4 st. Frånvaron av reservhjul kompenserar man med fördel med BMW:s eget BMW M Mobility Kit för ca 1000-lappen, gärna kompletterat med en flaska punkaspray för 29.90 på Biltema (för enklare 'pyspunkor').

De beg-handlare som förser sina saluförda E90 med icke-RFT gör sina kunder en välgärning, förutom att de tjänar en hacka extra.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Men lägger handlarna i M Mobil kittet i bagaget med? Annars står ju kunden där och vet ingenting.
Gunget
Jag är böjd att hålla med om kritiken mot RFT-däck, men tycker att det är lite överdrivna tongångar. Åker RFT 225/45-17 både sommar och vinter och har inga som helst problem med spårighet. Däremot är dom något stötigare än icke RFT dito. Har Continental däck (båda omgångarna). När jag köpte bilen sa dom på BMW att problemen med spårighet främst har inträffat på 18 tum med olika bredd fram och bak. Om detta vet jag dock ingenting!

När jag en gång i tiden åkte E36 monterade jag "fuldäck" i dimensionen 215/45-17 av fabrikatet Marchall. Där kan vi snacka spårkänsligt!! Vidriga däck.
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Håller med Gunget. Har inte heller upplevt 225/45-17 som spårkänsliga, och då kör jag ändå på Norrländska "vägar", d v s två diken bredvid varandra. När man däremot byter till 18" och olika bredd bak/fram så blir det mer spårkänsligt, vilket jag upplevt några ggr. Det jag reagerat mest på med RFT är att dom ger ett betydande vägljud i bilen, vilket kan vara irriterande vid långkörningar.
Min handlare lägger inte i nått mobility-kit iaf.
Gunget
Kan på ett sätt förstå de auktoriserade åf:arnas inställning. BMW i Tyskland har bestämt att det ska vara RFT-däck och har enligt uppgift anpassat stabiliseringssystem och hjulupphängningar för det något styvare däcken. Eftersom dessa däck är "typade" för bilen så finns ju egentligen ingen anledning för åf:arna att börja experimentera med eftermarknadsprodukter ackompanjerade av mobilitets-kit. Som man kan notera, bara på detta forum, så verkar ju meningarna vara delade om RFT-däck (om än ingen kanske hoppar högt av förtjusning).

Om de enskilda åf:arna på eget manér börjar modifiera bilarna redan från start så finns ju en uppenbar risk för internt strul inom BMW. Som med många andra modifieringar så måste det vara upp till varje köpare att utföra dessa i efterhand...
da
101
danielbas
318i Touring -09
RFT-däcken var det starkaste skälet till att INTE välja en BMW när jag nyligen stod i valet och kvalet mellan en 318 och Audi A4. Lyckligtvis väger fördelarna med BMW över ändå så det slutade med en 318.

Jag har bestämt mig för att omedelbart byta RFT-däcken till vanliga. Alternativet var att köra slut på dem och sedan byta, men eftersom jag kör runt 1000 mil/år hade det tagit sin tid. Däckhandlaren där jag fick bäst pris ligger också bara 500m från BMW-handlaren och byter förhoppningsvis in dem, beroende på vilket märke som sitter på. Det verkar ju vara lite olika, har hört både Bridgestone, Pirelli plus något till.

Jag ser ingen som helst fördel med RFT-däck. Vad är sannolikheten för att om du får punktering:

a) Kan hitta en däckhandlare inom några få mil...

b) ...som har öppet...

c) ...och som har just dina däck hemma på lager, eftersom man enligt många däckhandlare inte får laga punkteringar på RFT. Om du kört mer än någon enstaka mil är ju definitivt däcksidan också förstörd, vilket innebär att även om punkteringen skulle gå att laga får du köpa två nya däck istället. Det är ju inte så troligt att det hela däcket på andra sidan antingen är sprillans nytt eller totalt utslitet. Extra skoj att RFT då också är klart dyrare än vanliga däck...

Lägg sedan till alla andra nackdelar som det redan skrivits spaltmeter om på forumet, så är valet ganska lätt för mig. Jag fick med ett Mobility kit på köpet, men det ersätter ju knappast avsaknaden av ett reservhjul som i många fall är enda hjälpen om olyckan skulle vara framme. Jag har på 15 år visserligen bara fått en pyspunka som upptäcktes när bilen stod stilla, men den statistiken gjorde ju också att jag "chansar" och sätter på vanliga däck på bilen.

RFT kan omöjligt handla om annat än pengar för BMW:s del. Förmodligen ganska mycket pengar...
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Skulle kunna tänka mig att RFT skulle ha gjort min fd 520 mer stabil med dubbdäck men jag testade aldrig. Svårt att hitta ett dubbdäck som inte är svajigt i 16".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.