AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.255

Nivåreglering E34 läckage, larmar.

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag har/ska köpa mig en Bmw 540ia E34.

Den larmar för Suspn Leveling efter en stunds körning.
Enligt ägaren så är en slang "blöt" vid ena hjulhuset.
Men har aldrig behövd fylla på olja i systemet.

Jag antar att det är därför det larmar. Jag tänkte försöka fixa det omgående.

Om jag byter slangen och kollar hela systemet, hur luftar jag det sedan? eller luftas det automatiskt?

Eller är detta helt enkelt något jag inte ska pilla på utan lämna in?

Jag vill inte sänka bilen eller liknande, jag vill bara få allting att fungera.
Jag har sökt efter svar men jag hittar endast trådar om sänkning och pluggning av systemet.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Kolla upp så det verkligen är slangen o inte dämparna , 4000 kr minst kostar dem stycket nya dämparna.....

Frågan hur man luftar detta system är inte något jag vet om , har kört med läckande nivåreglering ett tag , men bestämde mig för att konvertera till vanliga gasdämpare ist ....

Lämna in detta är nog ingen rolig historia heller , i det fallet om det skulle behövas så skulle jag satsa på att byta ut dämparna till vanliga gas ist....

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Vart finns detta kitt att köpa?
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Sportgasdämpar kit kan du köpa ifrån www.gemotorsport.se

Svarta är lite styvare än original och gula är mycket hårdare ....

Mvh Niklas
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
systemet luftas på samma sätt som bromsar, det sitter en nippel bak på nivåblocket, och för att få tryck i systemet så svängar man ratten höger och vänster till fulla utslag, jo det är sant, det är samma system. byt slangen om det går. som sista alternativ byt till vanliga. men nivåregleringen är väldigt bra att ha.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Sportdämpare är inget alternativ då jag inte vill sänka bilen.

Får kolla på slangen, skall prova att dra åt den lite till att börja med.
Sakerna fungerar ju precis som det ska. Bara att det plingar till efter en stunds körning och jag vet om att den läcker lite där.

Sen en annan fråga. Jag har ett Gnisslande ljud någonstans i bilen som går i takt med motorvarvet. Vid tomgång så slutar det helt. Det kan inte vara bromsar eller hjullager för det spelar ingen roll hur fort man kör, gnisslar i samma lugna tempo hela tiden. Ibland försvinner det sen kommer det tillbaka.

Vad fasen kan det vara?
Os
5
Oso
540i-94
Hej!

Larmet kommer ifrån en brytare under bilen monterad i bakaxeln krängningshämmaren om jag nu inte missminner mig.
Känns som om larmet kommer efter en stund så kanske felet sitter i glappt eller felande kontakt om nu inte din bil sjunker i hop så klart?
Vore det läckage så skulle till slut servo pumpen börja morra och syrningen går tungt eftersom det är samma olja som driver detta, liksom Citroen =(
Nåväl kankse behöver lite översyn på kablage.

Annars har jag hört att att stötdämparna kan renoveras , de är liksom Öhlinsdämpare försedd med en x-tra cylinder bredvid som kan bli sliten och öppnas upp. Men men jag har aldrig provat detta själv utan bara studerat mina egna rent okulärt.

Hoppas det löser sig för dig.

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Kika lite på dedär igår.

Men det sitter ju fjädrar ibak? Med nivåreglering ska det väll inte finnas några fjädrar?
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
jo det är de också, nivåregleringen ser bara till att dämparna blir hårdare eller mjukare, dvs reglerar höjden efter hur mycket man har packat in i bilen.

fjädrarna fjädrar ju precis som vanligt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.