AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.081

Baseffekten försvan efter jag har kopplat in andra slutsteg

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Frågan är till alla ljudkunniga!

Innan jag kopplade andra slutsteg så hade jag bar ett (mono)slutsteg för en dubbla baslåda. Det kändes att det dunkar ordentligt.
Men efter jag har kopplat andra (fyrkanalig)slutsteg till fram- och baksystem så försvan baseffekten, det dunka men inte lika bra som innan.

Förut så gick lågnivåkabel direkt till monosteget.

Nu ser det ut så här: eftersom monosteg har endast INPUT, så drog jag först lågnivåkabeln från stereo till fyrkanalig slutsteg --> där dubblade jag lågnivåkabeln (med såna här kabel förgrening) för det finns två INPUT och en OUTPUT --> och sedan drog jag en lågnivåkabel från OUTPUT på fyrkanalig till monosteg.

Har jag gjort rätt??!!

Jag vet att på de dyrare cd så finns det fler utgångar för lågnivåkablar: rear, front, woofer.
men på min så finns det bara en.... är det därför att?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
föresten, kan det vara strömkablar som påverkar ljudet?

För att jag har en stömsfördelare: från batteri till fördelaren så går det 18-21 mm ström kabel och från fördelaren till varsin slutsteg så går det 10 mm kabel
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
10mm2 kabel till ett monoblock som kör en rejäl baslåda låter alldeles för tunnt.

Skulle vara lättare att ge råd om du skriver vad du har för prylar.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Monosteg MDS gp800 800rms
Fyrkanalig MDS gp4
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Se där ja.
Det monosteget funkar inget vidare med 10mm2 kabel. Rekommenderad anslutningskabel är 21mm2 till bara det steget.
Nu delar stegen på en 21:a som dessutom delas upp i två 10:or...
Sannolikt begränsar skyddskretsarna i steget utnivån för att det får för lite ström.
Skaffa en stöddigare strömfördelare så du kan mata stegen med rejäla kablar hela vägen.

OBS! När du håller på med så här passa kraftiga doning, glöm inte att säkra av grejerna på rätt sätt.

Lycka till med byggandet.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
är det därför att jag förlorade basen? innan så hade jag 10mm kabeln också.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
så du menar att lågnivåkablar har inget mad det att göra i mitt fall
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
För mig låter det som ett av två alternativ;
- fyrkanalssteget högpassfiltrerar på output
- missmatch mellan fyrkanalarens output och monostegets input, dvs för låg insignal till bassteget. Kanske går det att justera monostegets ingångskänslighet?
Strömkabeln tror jag inte har ett dugg med saken att göra, om den inte är alldeles för lång och du får för högt spänningsfall där.
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Svårt att veta men jag skulle ändå satsa på rejäla strömkablar till att börja med.
Givitvis behöver du lågnivåkabel av vettig kvalitet och framför att behöver du justera gain-nivåerna på bägge stegen så att 4-kanalaren är kalibrerat för utnivån från huvudenheten och monosteget kalibrerat för utnivån från 4-kanalaren. Viktigt att komma ihåg att gain på stegen inte är lika med volymkontroller utan endast till för att justera så in och utnivå stämmer överens.
Ett hyfsat sätt att göra denna manöver är att du börjar justera in 4-kanalaren
genom att koppla bort bassteget, ställ ner gainen på min och skruva upp volymen på huvudenheten till ca 75% när detta är gjort så skruvar på upp gainen på steget tills det låter starkt utan att dista då har du en bra början.
Därefter kopplar du in bassteget och gainar upp det tills du tycker att du har tillräckligt med bas för den volym systemet spelar med.

Men som sagt börja med att uppgradera strömkablaget.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
ja, det ska jag nog göra.
men kan jag dra från batteri 21mm till fördelaren och sedan 21mm från fördelaren till varsin steg
Eller ska jag dra 2 x 21mm från batteri till steget direkt utan att ha något fördelare?
är det nå skilnad?
Jag tror inte man skall fastna i kabelareor (mm2, inte mm) för mycket här. Med de korta avstånd som det rör sig om här kommer t.ex 20mm2 kabel att kunna försörja steg med massor av uteffekt utan problem.
En teori som bör testas är om alla högtalare spelar i fas, i annat fall tar ljudet ut vartannat, elementen spelar i motfas osv. Det drabbar basen direkt, även om stegen pumpar ut sin effekt på normalt sätt.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Dels kan ju matarkabeln vara underdimensionerad,och dels kan lågnivån "filtreras" genom fyrkanalssteget.
Men har huvudenheten en separat sub lågnivåutgång,bör du dra en sådan,dels för enklare inställningar via huvudenhet,och dels för att slippa ev filtreringar av de lägre frekvenserna.

Mvh Patrik

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tror inte att kablarna är problemet i denna fråga .
Jag tror du ska koppla om lågnivån och testa dig fram eventuellt kolla om du polvänder högtalarna och se om dom lirar fasfel nu .

finns det en vridput för ingångs känsligheten så prova även den .

jag är nästan helt säker på att du har felet på lågnivå sidan så börja där
sen kan du testa dig fram med kabel area sen men det är förmodligen inte det eftersom du har haft bra drag förut med dom grejjorna
Håller helt med.
Trådar som denna och många liknande visar på hur marknadsföring och trender styr t.ex installation av billjud och mycket annat.
Man pratar gärna om kabeltyper, kabelareor, skärmningsmaterial, guldpläteringar fantasisiffror i kW-klassen och en massa annat, och försöker sälja på kunden allt.
Sen glömmer man basic-grejor som t.ex fasläge på högtalare och annat.
Detta absolut inte avsett som pekpinnar till Tomas eller andra i tråden, bara ett uttryck för hur det kan funka i praktiken.

FP
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Tomas:
Har du provat att justera gainnivåerna?
Är det fortfarnade klen bas efter det?

Har du provat att köra bara basarna med den uppkoppling du har nu?
Dvs bara lossat högtalakablarna från GP4:an.
Är det då fortfarnade klen bas?
Om basen kommer tillbaka när du kopplar bort fullregisterhögtalarna
så skulle jag också sälla mig till skaran som ropar "fasfel".

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
jag har vart på mds och snacka med en kille där och han sa att jag skulle koppla om lite, dem där förgreningar skulle jag koppla diagonalvis, och det funkade lite grann tyckte jag men inte helt perfekt som det var förut.
Han på mds sa om man kopplar de vanligt så bruckar det försämra ljudet och så klart försämrar OUTPUT
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Jag har aldrig hört om 10mm2 kabel till steg bruk, det brukar vara 8,sen 16.... Om det är 10mm2 är det inte kanske 230v kabel? I firman hos mig har vi såna 10mm2 men det är helt annat,det är kanske 100 trådar och i en sådan kabel , och i en kabel till steg har du mycket mer trådar,10 ggr mer säkert....
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
jaja det är 8mm jag menade,
Kabelareor finns i olika standardiserade serier, man väljer efter strömbelastningen osv. Uppbyggnad och antal trådar beror på användningsområde och hur flexibel kabeln behöver vara. 133-665 trådar kan vara rimligt i de areor vi rör oss med här, annat är fantasier och skrönor. Man väljer inte antal trådar rent slumpmässigt heller, men det är en längre historia som vi kan lämna för tillfället.
Med tanke på reklam från MDS som mailades ut för några dagar sen så blir man rätt betänksam över deras kunskaper i vissa fall. Senast så gällde det skineffekt i kablar vid olika frekvenser osv. En fråga man kan ställa sig är vilka frekvenser som förekommer i en DC-kabel (batterikablarna) i bilen?
Som ledtråd kan nämnas att skineffekt är något som man normalt bekymrar sig över vid lite högre frekvenser, knappast inom audioområdet.
Men man kan säkert kränga lite extra kablar till kunden..
Och då har vi inte ens berört området "skärmade signalkablar" ännu...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.