AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.788

Backventil i spolarmotor eller inte?

Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Min spolarbehållare för intensivrengöring fyller sig själv och trycker ut spolarvätska som rinner ner kring abs-moduler och grejor.Min första gissning är att någon backventil är trasig.

Finns det någon som vet om det sitter en backventil i själva spolarmotorn eller om den sitter integrerad i slangsystemet?

Bilen är en 523 2000
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På äldre modeller sitter i lla fall backventilerna i anslutning till själva munstycket, troligen samma på E39.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Ok, tack för snabbt svar.

Det kanske är så, men jag kan inte se något sådant på realoem.
Får kolla upp detta.Finns det någon som har något mer att tillägga så är jag tacksam.En helt ny stam med slangar verkar kosta några spänn samt lite krångel att byta så det bästa vore om det är motorn som är trasig alt köpa en lös backventil på mekonomen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det ser ut som om backventilen är integrerad i munstycket: Länk

Erik

___
Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Ok, vad tycker du?Ska man chansa och byta munstycken?
Kan det vara så att spolarvätskan dels sprutas på rutan och dels går rakt igenom munstycket och tillbaka genom slangen som leder till intensivbehållaren?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tycker ditt resonemang verkar vettigt, så att byta munstycke tror jag är modellen. Inte bra om det skulle pytsa ut för mycket över grenröret t.ex. Enl. en brandman jag känner är spolarvätska främsta orsaken till bränder vid kollisioner. Brinner bra även vid låg koncetration.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Antagligen behöver du inte byta båda. Försök att prova dig fram vilken av de som är dålig, du kan ju lossa en slang i taget eller klämma ihop och se om det inte rinner baklänges.

Erik

___
Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Plockade bort ett munstycke vilket ofrivilligt gick isär men ingenting ramlade ur.Förmodligen så har lackverkstaden som lackat om huven efter en skadegörelse gjort likadant vilket har fått till följd att backventilerna som skall sitta där (tror det är någon fjäderhistoria) har ramlat ur.
Lite konstigt att jag haft något spolartryck överhuvud taget med tanke på att vätskan sprutat rakt igenom munstycket och ner i intensivbehållaren. Ganska dyra munstycken, typ 350 spänn.

Tack för hjälpen boys!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.