AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.411

318i 2.0 -2002 Återkommande ryckningar under 2000varv.

Sida 1 av 2
Har i en tidigare tråd tagit upp några problem och trott mig lösa det här problemet. Men tyvärr var det här det enda jag inte löste.

Som sagt är det nya valvetronic motorn (143hk).

Ryckningarna tycktes upphöra efter byte av tändhattar osv. Men efterhand var det snarare så att batteripolen var loss då jag passade på att förbättre ljudet i bilen, och adaptionsdatan i styrenheten måste ha påverkat bilen ett tag efter. För den gick felfritt 2 dagar. Eller bara slumpen ?

Hur som helst är jag lite fundersam vad det kan vara ?

Felbeskrivningen är enkel:

Orkelös under 2000varv, ryckig och tveksamgång under 2000varv, Men så fort bilen lämnar det området och når över släpper allt och den drar iväg med ren och fin gång. Tveikningarna är ungefär som defekt luftmängmätare eller en fuktig fördelare kan bete sig i jämförelse. Inga baktändningar eller så. Bara orkeslös och ryckig. Ibland lite sporadiskt. En kamaxelgivare såg lite "oljig ut".

Bilen känns såå himmla förgasar aktig och taskig bara för det där.. Träder fram välldigt tydligt närman stannar och tar kurvor åker på lite större parkeringar, stats körning. Annars i övrigt går den mycket bar i övriga registret.

Inga felkoder i ecu.

Vad tror/vet ni som har liknande fel eller kanske till och med fått buckt med det ?
För att öka chansen till en lösning så vänder jag mitt lite runt andra länders forum och hittar samma typ av fall för den som vill följa upp.

Länk
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Tjena, nu är jag här och svarar igen...

På min var ju felet först och främst kamaxelgivaren, den larmade och byttes. Sen bytte jag en tändhatt som var helt åt skogen... Då blev min ungefär som du beskriver att din är nu, trött på låga varv och ryckig/ojämn gång.

Idag gjorde jag en komplett service(inspektion 1/2?) på den, olja,kupe/olje/luftfilter, stift och de övriga 5 tändhattarna som jag inte bytte förut (samt en liten check av allt annat) och nu går bilen som en dröm. Bilen accelererar, med fullt gaspådrag, utan några som helst problem från 900 varv och uppåt. Även problemen med att bilen oavsett varvtal ryckte om man gasade på direkt efter en lång motorbromsning.

Efter servicen körde jag en komplett felsökning av bilen (i carsoft) och den hade inte en endaste pryttel att klaga på... Så nu är jag nöjd :)
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Även problemen med att bilen oavsett varvtal ryckte om man gasade på direkt efter en lång motorbromsning.

... är nu borta, skulle det stå efter den meningen :)
jag byter stifft idag..
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Kolla först så att de inte är bytt på senaste tiden, platinastiften håller ett bra tag.
Stift byte gjort. Samma lika.. Går kasseskit på lågavarv..
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
... surt ...

Och du hade läst av felminnet i den? Inga fel från kamaxelgivare eller LMM? Kollat insugsbälgen efter sprickor och hål som den tjuvluftar igenom? (startgasa)
Jag letade vakum läckor igår utan framgång. om det inte finns något speciellt ställe utöver det jag såg.
Vad säger de på BMW - för du har väl lämnat in den?
Nej jag har inte lämnat in den!

Tänker inte ge mig i första taget heller efter som jag hitills löst mina bekymmer utan att blanda in dom.

Diagnos dator finns tillgänglig
Så du har inte läst ut felkoder? Det kan ju var värt att göra så slipper du ödsla en massa pengar i onödan på saker som inte behöver bytas. Tänkte som ovan då du köpte nya tändstift, det måste ju kostat minst 400kr i onödan.
Det är så många komponenter som kan bidra till att din bil går dåligt så det är svårt att ens gissa utan att ha en viss indikation om man är på rätt väg eller inte.
Jag har läst ut felkoder. Åter igen har jag egen diagnosdator.

Forumet är vad jag uppfattat ett stöd för folk att kunna dela erfarenheter och även kunna få hjälpa varandra.

I det här läget tror jag även BMW kan ha svårigheter.

Kan för tillfället rapportera följande:

Böt tändstifft och märkte inte mycket första kvällen. Kunde fortfarande få fram ryckningar.

Åkte till jobbet idag. Ungefär lika, kanske något bättre.

Åkte hem från jobbet.. bättre igen..

Åkte till stan och handlade lite utan att märka något.

Åkte hem från stan, och för tillfället kan jag inte enns få bilen att rycka ??

Blir konstigare och konstigare!

Kan det vara så att ecu mappar om bilen nu när den går riktigt vart efter bilen får röra sig i registret ?

lyckades med en liknande sak när jag hade haft bort batteripolerna, då gick den bättre med.

Ingen förklaring för tillfället.. Och dessutom kanske det bara är ren tillfällighet.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Något mer om detta, kom ryckningarna tillbaka eller gick det till sig?
Jag måste nog säga att jag tycker det är bättre. Men dra från 1000-1400 varv gör den inte snyggt.. bilen har fått stå i helgen p.g.a av annat!

Det som jag definitvt har upptäckt är att den går bra när den är kall genom hela registret! Mycket bra kraft på låga varv!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Precis som du beskriver att din går nu var min före tändstiftsbytet!! Men vad tror du om att tanka fullt, tippa i en burk stp full system cleaner och köra upp tanken?
Jag tror tyvärr inte riktigt på dom där hokuspokus medlen :) Tanka fullt får den ju alltid när det är tomt.

Körde lite idag och den dummar sig som vanligt.

Ev kan man byta spolar kanske. Pratat med några olika bmw firmor i närheten vad dom tror. Ingen av dom kunde minnas att dom hade haft liknande problem med just den motorn.

Och det har även tillagts att dom har stora bekymmer när det kommer till tomgång/konstig gång, vad det gäller felsökning efter som det inte alltid bara är plugga i datorn och få fram något.

Har sätt mig att folk använder sig av sprängskisser på någon sida ?

Är det någon duktig skäl som skulle kunna hitta på om det sittern en stor retur-fjäder till den exentriska kamaxeln på motor n42 i 318i facelift , och vart?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Numero 2 på följande Länk
Tack så mycket hexagon. Vad jag kan förstår ska man titta om den är hel :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.