|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Mitt första inlägg här på forumet. Jag köpte en E46 330ia T -01 i oktober och har sedan dess läst en massa nyttigt här på forumet. Jag har sökt efter ett problem med min automatlåda som jag fick nu i helgen, den enda jag hittade var denna: Länk När jag lägger i backen så dra den sakta bakåt på tomgång men när jag gasar slirar/varvar den bara. Så att backa funkar så länge det är plan mark, framåt är det inga som helst problem, den växlar hur fint som helst. Idag åkte jag förbi en verkstad som bara mekar BMW, dom hade haft en 330 inne för några månader sedan med samma problem. Den lådan hade dom fått plocka ner och skickat på reparation. Det jobbet hade totalt gått på ca 25 tusen :( I morgon ska jag lämna in den på verkstan så dom får felsöka. Någon som råkat ut för samma sak? Kan man komma undan lite billigar på något sett? Hitta en begagnad låda? Eller låta bli att parkerar där det lutar uppåt? :) /Lelle | |
|
Nu har jag varit på verkstaden med bilen och dom hittade inte några felkoder och olja i lådan finns det så det var ingen tvekan enl meken, lådan är trasig. Han hittade en beggad på skroten för 10 tusen och 17400 mil (min har gått 13400). På måndag har jag bokat tid för byte, under tiden får jag försöka undvika hamna i situationer där jag måste backa. Finns det något värde i min gamla låda? Finns det firmor som köper upp trasiga lådor? /Lelle |
|
|
Nu håller Geschwind's Auto Motor på att byta min låda. Trist att få en låda som gått mer än min bil men det var det bästa alternativet. Hoppas den ska hålla! Ingen som vet om min gamla låda har något värde? Någon som har ett tips på någon som köper upp trasiga lådor? /Lelle |
|
|
Välkommen till forumet, trist bara att du var tvungen inträda forumet med ett problem i bagaget. ;) Annonsera på blocket, det finns alltid någon som är i behov av saker man inte väntat sig. Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Så här 2,5 år efter bytet har lådan pajat igen, backen har sagt upp sig. Jag vill inte gå på samma nit igen så nu tänkte jag försöka reparera lådan istället för att ta en från skroten som även den kan paja när som helst. Några tips på vart jag kan lämna in lådan för reparation i StorStockholm? |
|
|
Länk Tråd (som du säkert läst) i ämnet icke fungerande back på E46ans automater... |
|
| Någon som vet vad en renoverad utbyteslåda från BMW kostar? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man ska alltid vara försiktigt när man lägger i backen, gasar man innan växeln har gått i ordentligt spräcker man lamellhuset för backen. En nytt komplett lamellhus kostade till gamla ZF Hp-18 lådan ca 7-8000 kr + byte vilket hamnar på samma pris som att byta till en begagnad låda + byte. ca15-16.000 kr. OBS I USA har BMW oftast GM-lådor men i EU ZF. Och GM lådorna har inte direkt rosat markanden med hållbarhet, sitter även på BMW EU dieslar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för era svar. Jag har letat runt lite och att renovera ZF5HP19 ligger på 12-14 tusen. Sedan tillkommer jobbet att montera av och på lådan + olja = drygt 6 tusen. Ubbe på Geschwind's Auto Motor monterar lådan och Ubbes Men efter en renovering så ska backen hålla. Jag har känt till detta problem redan innan lådan pajade första gången så jag har alltid varit försiktig när jag lagt i backen. Men det har inte spelat någon roll, backen pajar iaf! /Lelle |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är nog alltid bättre att renovera en automatlåda om man ska behålla bilen och byta ut den trasiga delen, om det finns delar, än att köpa en på långmilad skroten,när det är samma pengar det handlar om i slutändan. Speciellt om man måste lämna bort bilen för i och utmonteringen också. Problemet i början var bristen på åtkomligheten på reservdelar speciellt på GM lådan för dieslar, men det ska visst gå det med numera sägs det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Har du inte kvar din gamla låda ?? renover den istället i såfall och montera den istället ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tyvärr har jag inte kvar min gamla låda, det hade varit bra å fixat den istället då den gått ganska så mycket mindre än den låda som sitter på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.