|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har slipat in alla ventiler, planat toppen, och idag så smaskade jag dit den på motorn, känns grymt skönt att få se motorn se ut som en motor igen...men har fortfarande en del kvar, bla renovera generatorn och lacka lite småpyssel som inte blev tillräckligt "glansigt" efter glasblästringen. Nån kväll i veckan så blir det att montera dit tryckholkarna samt kammarna och kedjan. Bilder: Länk Ps. Ventilkåpan ska icket vara helsvart, ska såklart slipa bort färgen på upphöjningarna för original-looken :) Ds. | |
| Fina fan de där var har du lagt ut i runda slängar? : ) | |
Gemini__ |
Kul att du delar med dig av lite bilder. Blir kanon det där. |
|
Har inte räknat på det än, men på ett ungefär. Reservdelsmotor i delar 6000 Slipning vev 1700 Nya ram/vevlager 3600 Begade kolvar 400 Ny oljepump 3500 M3 3.2 Kedjesträckare 1200 Planing topp 700 Glasblästring 1500 Pulverlack grenrör ? + säkert kring 80h jobb totalt, men gör ju allt själv så det är ju "gratis". Men kul är det, hoppas på en uppstart nån gång i slutet av Mars :) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tumme upp där! =) Mvh Patrik |
| Var inte så farliga pengar egentligen : p keep us updated | |
|
Du har nog glömt mycket. b.l.a kolvringar packningssats m.m Kontrollerade du tätheten efter det att du slipade ventilerna? |
|
| Har du bytt skenorna som kamkedjesträckaren trycker på och kamkedjan? | |
|
Man blir lite småsugen på att renovera upp sin egen motor i förebyggande syfte :P Det är roligt att skruva med motorer! /Jonas |
|
|
Härligt, liknande projekt ja gjort på min. Mvh Dr Schrick kammar Smidda Weseco högkompskolvar BBS RK 18 |
|
|
Vad är gjort med förbränningsrummen? Kompsänkt? /Otto |
|
|
Det ser ut som någon har fräst ur lite klantigt i förbräningsrummen.Måste bara fråga varför du inte har gjort rent kolvar och förbränningsrummen från sot?Sen ser det ut som du har vänkanter i cylinderloppen eller är det olja som har kommit upp när du dragit runt motorn.Sen en viktig grej som du inte tagit med i din reservdelslista men som kanske du bara glömt att skriva det är sträckbultarna till vevstakarna dom ska alltid bytas vid isärplockning. Lättare nu att rätta till en när motorn sitter i bilen ifall du missat det. mvh Patrik |
|
| Haha...kul att det finns fler än jag som tycker att kolvar/topp skulle ha rengjorts kliniskt:-) | |
|
Detta är ju som nästan alla torde förstå en budgetrenovering och ingen "moneys-no-object"-renovering. En liten lista på vad som INTE är gjort :) Kolvringar: Nej , kör med begade men godkända Packnningssats: Nej , Wurth flytande packning överallt förutom topplock, ska dock beställa nya insugspackningar...kanske ;) Styrskenor osv: Bytt av tidigare ägare till motorn Sot förbränningsrum: Ja, sotet var en miss vid blästringen. Störande men påverkar inte funktionen på spisen. Sträckbultar: Ej nya E3-Otto: Toppen har väl som så många andra M5-motorer varit med om ett haveri för många år sedan. Är seriöst renoverad vid det tillfället inkl nya styrningar osv. Men det var nog också en redig smäll :) 2002tii: Täthet i ventiler efter slipning, måste det vara tätt där? Mot vad? :P Ja, det är olja på cylinderväggen, ingen vändkant. Mvh Markus |
|
|
Gemini__: Tack, hoppas på det, eller så flyger nåt ut genom blocket :D Dawwe: Jag är likadan, men fegade ur vid blästringen, visste inte hur mycket det skulle "äta" av materialet därför ville jag inte köra underifrån/ovanifrån på toppen eller kolvarna öht. Har aldrig glasblästrat förut, men det tar ju ingenting av materialet så nästa gång så kör jag nog varje liten pinal! :) Mvh Markus |
|
|
Vad kostar nya kolvringar till den motorn? Snåla in på packningar och sträckbultar känns oseriöst, eller vill du riva motorn på nytt nästa vinter? |
|
|
Att snåla på packnigar och sträckbultar kan nog visa sig vara dumsnålt efter allt arbete som du gjort, lite rysk roulette över det hela, kan resultera i att budgetrenoveringen går om intet efter väldigt kort tid. Köp nya packningar och nya sträckbultar. /Johan |
|
|
Du kan inte använda begagnade kolvringar inte ens om dom bara gått fem minuter.Dom ska var nya och dom slits in ganska omgående mot cylinderväggen.Hade en volvo för tjugå år sedan som jag gjorde en liknande genomgång av.Dom ringarna hade gått 200 mil och när jag rev motorn så fick jag den brilianta iden att hona loppen igen:)Sen drog den lika mycket olja som bensin.Det var ju inte hela världen på en gammal b20. Måste bara fråga om du ska ha bilen kvar så måste du göra det grundligt annars kommer det bara bli pannkaka av alltihopa.Dessa motorer är oerhört känsliga och har snäva toleranser det är inte bara att plocka delar från olika motorer och tro att det kommer att fungera bra.Har du mätt upp cylindrarna så att dom inte är ovala?Är dom det så måste du borra den tex.Du hoppade över härdningen av vevaxeln tex det kommer kanske fungera en stund sen så går vevtappen ned sig. |
|
|
Jo dom flesta m5or är ju halvrasat hopplock... eller turbo dödat :D Jag tror nog det fungerar fint, men byt bultar, toppbultarna kanske funkar att köra igen... men absolut inte till stakarna. Man drar dom rätt hårt. Jag tyckte toppbultarna drogs duktigt hårt oxå när jag höll på med min motor. att det börjar läcka lite i värsta fall går ju att leva med, men en vevstaksbult som ger sig är katastrof. tycker det är många andra fabrikat som man bara slipar veven på och kör och det fungerar ju ok. kolvringarna är nog rätt dyra, säkert 5 lök. kostade 5500 till min gamle b9a. Köpte kolvar istället. Alla har olika budget, bättre att få igång något som är helt ok än inget som är perfekt! Men byt sträckbultar på stakarna! typ 700:- :) /Otto |
|
|
Jag går i samma tankar som 2002tii men har inte vågat sagt nåt. Man vill inte inkräkta på andras arbeten. Detta med att använda begagnade kolvringar är INTE bra. Motorn kommer nog dra en del olja, och kompet efter 100 mil, hur ser det ut? Aja, lycka till iaf, motorbyggen är alltid roligt! /Jonas |
|
|
Tycker nog du ska satsa på nya bultar, ringar och packningar. Att budget renovera en s38 motor känns inte rätt. Sen är frågon om man tjäna nåt på det, antingen rasa den efter ett tag eller när nästa person äger bilen/motorn och så blir det massa liv då. Men lycka till. tycker du ska byta bultar och ringarna iallafall Dr Schrick kammar Smidda Weseco högkompskolvar BBS RK 18 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.