|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den BMW du kör idag är ju en annan typ av bil. Mindre och sportigare. Jämför gärna med en 7-serie av motsvarande typ. 740 eller liknande. De är väldigt prisvärda nu då det kom en ny modell för ca 1 år sedan. Samt tilläggas en väldigt skojig vägvagn. Ponduskryssare som en god vän till mig kallde den. www.bytbil.com är ett bra hjälpmedel. i billetarfall. Skillnaden mellan A8 och S8 är A8 V8 ca 290hkr mestadels med automatlåda. S8 är en sportigare variant av A8 med 340hk och sexväxlad manuell låda. Kännetecken på utsidan är väl kromade backspeglar. Köp inte den första bilen du ser utan titta runt på marknaden då det är köparens marknad idag. A8 kommer med en ny modell inom ett år så köp av en S8 kommer nog att reultera i ett visst värdetapp när den så småningom ksall säljas. Betr servicekostnader för A8 kan jag inte ge någon input. Hoppas du hittar något trevligt nytt åk Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Just precis en kryssare med pondus stämmer gott:)) 740 är en väldigt välbyggd vagn,28.000 mil kunde lika gärna var 12.000.Rätt skött vete sjutton hur man sliter ut en sådan vagn, enda bil som jag kört och åkt med de miltalen utan att dom märks.Varken på väghållningsstabilitet heller maskin o låda. Vagnen är dock rätt tung så V8,an behövs verkligen för prestandans skull MVH Hasso |
|
Hej A8/S8 finns med en mängd motorer vanligast i Sverige är A8 4.2q ,300hk 94-99a 310hk 99b- alltid automat finns även svagare V8 3.7l 230hk innan facelift 260hk efter val mellan FWD och Quattro på denna, inga sv-sålda med den motorn,finns en läcker Pearlvit på lidingö. S8 highoutput version av A8 340hk innan facelift 360hk efter,sent 1996 kom S8an från början 6växlad, sommaren 1997 även med tiptroniclåda=ca 85-95% valda tiptronic när möjligheten kom. Mer standard utrustning än A8 4.2q men jag har inte broschyrerna här ska kolla hemma. Speglarna lika stort problem som M3,ser nästan dagligen S8or utan speglar Ytterligare än V8 finns 3.3l TDI diesel Quattro/tiptronic från årsmodell 2000. mvh Stephan |
|
|
Stephan E: Det är kamrem (ar) på faderens Audi V8 -97 iallafall, så nog har de kvar "remdriften" alltid. önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
Hejsan Stephan735i... Du som verkar kunna lite är det nått bra val att köpa en Audi a8/s8? eller ska man gå över till en Bmw 840/850?? tycker bara att dom är Så STORA utanpå men så SMÅ där inne:( men jag älskar dom också... Personligen så tycker jag att det är ett väldigt svårt val... Tack för alla svaren Grabbar:) |
|
|
Niklas,ncn: Varför 840/850 om du tycker den är trång inne? Jag hade en ny 745i till låns ett tag och gillade den bara mer o mer. Långt skönare på alla sätt än Audi V8:an. Fast den är ju inte gratis direkt :-D En -99 740 kanske? Som hasso skriver är den ju en skön kryssare, men nya 745 kunde man ju faktiskt krama kurvor riktigt sportigt med.... och det är ju inte direkt tråkigt.. |
|
|
erito.... jo för att jag tycker jäkligt mycket om bilen.... |
|
|
Hej Niklas A8/S8 har bäst kvalitet bland Audis bilar dom övriga har haft en del fel a/c läckage på nästan nya A3or exempelvis. Dom fel jag har hört om är länkarmar/bussningar i framvagnen flertal gånger,skrikande/gnällande bromsar, ska titta i Auto motor und sport dom körde en A8 10000mil så återkommer jag med mer info. Har tyvärr inte kört någon A8/S8 själv så körintryck kan jag inte förmedla,men jag gillar konceptet stor bekväm lyxbil helst med quattro för säker vinterkörning kan tänka mig en S8 för min egen del. E31an är också fin en 850 CSI tack även om jag föredrar sedaner så skulle jag inte avskriva en sådan. Mitt råd måste bli,testa båda och se vilken som du gillar bäst annars kan du ju byta efter ett tag som omväxling för det är ju kul att äga/köra olika bilar. Fick även fram utrustningsskillnaderna vilka är, S8 har elvärmda dörrlås,ESP,elsportstolar med minne,el inställbar sportratt,sportchassi med 8x18 fälgar+245/45 däck 4.2q har 7.5x16 225/60 däck som standard men mer vanlig med 7.5x17 225/55 däck,borstade aluminium speglar,detta gäller sv-sålda bilar taget från 1998 års prislista, alla ? privataimporterade har även xenonljus som standard kostade 9600kr för sv-sålda från 1999b har alla sv-sålda A8/S8 halvljusxenon som standard, bixenon som tillval. ps min syster har E31an som sin absoluta favoritbil så jag skulle nog inte få behålla en 850 CSI speciellt länge. mvh Stephan |
|
|
Det är inge fel på Audi! Men Bmw är roligar att köra! Mvh// Andreas |
|
T_J |
Den där klychan om att BMW ska vara så mkt roligare att köra tycker jag bara är nått alla BMW förare säger så fort bilarna ska jämföras, många som säger det har inte ens kört nån Audi, har dom gjort det är det nån Audi 100 från 91 eller nån A4`a med 1.8T motorn åsså jämför dom med sin 540, M3 eller nått liknande... En quattro audi med lite pulver under huven är extremt kul att köra.. |
|
T_J jag håller med dig!!!! Så varför skulle en Bmw vara roligare att köra en en Audi???? hade ni haft en Audi så hade ni sagt tvärtom. Personligen så ser jag ingen större skilnad i köregenskaperna melan bilarna. Men men det är ju bara jag som tycker så..... Ja ja grabbar ni får ta och prova en Audi nån gång så garanterar jag att ni kommer att älska den:) |
|
|
Min släkting har en A6 avant 2,6 4x4 årsm 97. Vi bytar ibland när jag behöver dra släp. Kan bara säga att det är en grymt fin bil. Hade den i vintras när det var mycket snö, o bilen gick klockrent som en stridsvagn igenom stora drivor o mycket snö. Har själv haft Audi kombi turbo,kan bara säga att roligare bil får man inte för sånna pengar(höjt laddtryck iofs). hade gärna kört A8/S8 själv. |
|
|
Den mest givna skillnaden är ju just att audi är fram eller 4hjulsdriven vilket inte tilltalar alla. Oftast är audibilarna ganska framtunga och även lite mjuktsatta fram (har dock ingen erfarenhet av RS / S modellerna förutom kort provkörning av S2). När det gäller audi a6 så har jag haft möjlighet att provköra ett bra gäng sådana och jag tycker verkligen inte att köregenskaperna är jämnförbara. Om du tar en bmw 528 mot en audi a6 2,8 så är skillnaden i betende ganska stort. Audi lite mer åt mercedes hållet "gubbe med hatt" och bmw står fortfarande för det sportiga. Audi har andra fördelar, kvaliten känns bra och jag gillar deras "nya" formspråk bra. A6 känns lite modernare än e39orna. A8/S8 bilarna är grymma bilar jag hade gärna rattat en sådan men köp bilen för vad den är. Det är en audi inte en bmw. Det är ingen bil man piskar små krokiga vägar med. Men det har du ju m3an till :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.