|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har funderat att gå över till en Audi A8... Tycker att den ser riktigt fin ut. Kan ej tänka mig en Bmw i 7serien.... kanske en Bmw 840-850 serien.... Har haft en Audi innan och den var jag hel nöjd med. Men ville prova Bmw och jag är minst lika nöjd med den. Så vilken ska man välja och varför? Och vill inte höra sånt skit snack att Audi är skit från såna som ALDRIG ägt en!! Tack på förhand. | |
|
SAAB eller Volvo?? Expressen eller Aftonbladet?? BMW eller Audi?? Två bra bilmärken ... slant singlandet över låter vi åt dig... |
|
|
Niklas: Det sinnesriktiga stället att ställa denna fråga borde vara på nordicaudi. De borde kunna A8 väl. Åk och provkör lite bilar som du nämner och sedan redovisa resultatet här, då kan vi hjälpa dig emd kommentarer och erfarenheter. Asken |
|
|
Audi (både A8 och S8) är ruskigt fina bilar och det klart snyggaste i den storleken (tycker jag) men det jag har hängt upp mig på när jag kört dessa bilar är deras fruktansvärt slöa automatlåda. Den gör ju inte alls S8-motorn rättvisa. BMW´s adaptiva låda däremot är ju verkligen just adaptiv och funkar finfint. Det är ju egentligen det enda jag har att invända mot en A8/S8. En annan sak att beakta är dock att delarna kostar multum (kan dock ej jämföra med 740) samt att karossen är i aluminium vilket kanske kan vara jobbigt vid eventuell skada. Vill minnas att chefens strålkastarbyte på S8:an kostade ca 18000:-.... Styck. Prova båda bilarna rejält och bilda dig en egen uppfattning. |
|
T_J |
A8`an är en vacker bil, helt klart, men den behöver nerlackas och sänkas en liten bit för att bli så där oemotståndligt snygg som den kan vara. Men köp en 99`a om du ska köpa en sådan, och om finanserna samtycker :-) Den fick nya strålkastare och en ny front samt lite krom under lycktorna, gjorde mkt för utseendet faktiskt. Ock den gick att få med NaviPlus då oxå, navi med tv då alltså. Vad jag vet så har inte A8`n nå speciella svagheter. Mitt tips är att köpa en 4.2l V8, skön gång och vacker sång :-) Den motorn har även vart med ett tag, så den har hunnit bli ganska finjusterad på de dryga 10år som den funnits. Jag går i valet och kvalet mellan en A8`a och en 540i.., tuft val :| Kan understryka att jag kört Audi de senaste åren men är ingen märkes fanatiker, en bra bil är en bra bil vad än det sitter för märke i fronten. |
|
Jag säger som de andra inläggen. Det är en mycket snygg bil och går mycket fint. Har aldrig ägt en men har kört och åkt åtkilliga mil i Audi A8. Skall tilläggas att jag är stor Bmw fantast men tycker ändå att A8:n är en riktig kärra. Nackdelen som jag upplevde var att service bara gick att utföra på ett fåtal sällen i Sverige och att reparationskostnaderna var skyhöga. Detta var ca 4år sedan,det kanske har ändrat sig. Felix |
|
|
Precis som ett flertal av de tidigare inläggen påpekar så kostar reparationer på A8 duktigt med flis! Det beror på höga reservdelspriser och okonventionella och mycket påkostade tekniska lösningar, varav Alu-karossen är ett svårreparerat exempel. Skicket på den tilltänkta bilen är nog EXTREMT viktigt att undersöka med tanke på detta! Mvh |
|
|
Audis chassi passar inte mig personligen. På tok för dålig känsla och för 'svampigt' (=komfort? *ler*). BMW's motor är lite trevligare tycker jag också, men annars är det väl som Asken skriver: provkör mycket och hör med de som har mer erfarenhet. I slutändan så är det nog din känsla för bilen som avgör och inte tekniken i dem. Kostar det så smakar det. Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
|
Farsan ska gå över till A6 med multitronic ev och jag måste säga att den gick riktigt bra när vi provkörde den. Kan annars bara instämma provkör och se! |
|
|
Efter att ha kört mkt Audi (dock inte A8 el. S8)så har jag ingen anledningen att dissa Audi över huvud taget. Jag tycker att A8 och S8 är väldigt snygga och har själv funderat på en A8. Sen lär knappast BMW 840 el. 850 vara speciellt billig att äga heller - snarare dyrare än A8. Anledningen till att jag själv nu i första hand letar BMW är att jag dels vet att det är lika bra kvalité som Audi och dels att jag inte riktigt gillar turbo-motorer. A8, S8 el. BMW 7-serie? Jag hade inte tvekat. death is guaranteed - life is not |
|
|
Som Asken skriver, kolla på nordicaudi.com, finns några som åker A8/S8 där. Jag har inte åkt eller kört någon A8/S8, hade en A4 innan Z3'an, jag var nöjd med bilen, det som irriterade mig mest var verkstäderna, en A8/S8 är ju oxå en ovanlig modell, kan tänka mig hur effektiva verkstäderna blir när de skall skruva på en sådan bil. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Finns en S8 till salu på www.lyxbilar.se //Niclas |
|
|
Tack för alla svaren. jag har varit och provkört en Audi s8:a idag. Fy fan vilken Lyx bil det är. Har aldrig i hela mitt liv åkt en sån go bil. Den hade navi+ också. Den jag körde var en 99:a i det finaste skicket det kan tänkas. Måste bara ha en sån bil:) Ja ja nu ska jag till banken och se vad det kan ge. |
|
T_J |
Din lyckans ost kan jag bara säga! Må du få många sköna och trevliga mil bakom ratten! (lite avis faktiskt:-)) |
|
Enligt en verkstadskille jag känner, så har A8or haft problem med framvagnen(vet att det gällde de första iallafall), det kostade massor att åtgärda (ca 50000kr) men kommer inte ihåg vad det var ....dessa är/var tydligen dåliga (som på andra Audibilar) och är förståligt med tanke på den tyngd som just de motorstarkare bilarna släpar på. Andra problem har jag aldrig hört talas om. |
|
T_J |
Konstigt att du hört det, en vän till mig jobbar nämnligen på VAG som mekaniker, och han har jag frågat ut om alla tänkbara fel och brister på A8`n (går själv i funderingar på att köpa en), han sa att den har inga typiska fel, det den behöver är bara normal service och underhåll. Kan tilläga att han jobbat 7-8 år på på VAG. |
|
De typiska audiproblemen är ju automatväxellådor och hydralsystemet. Svärföräldrarnas A100 fick fel på båda. 30' för lådan och 30' för hydralsystemet. inte billigt. Lådan var en renoverad utbytes beg. Vet ej om A8 har samma problem, men det är ju Audi. |
|
Stephan E |
Har Audis V8 kvar remdrivning av kammarna, det var något jag inte gillade med de tidiga i alla fall? Kostade skjortan att byta. -Stephan |
| Jag är positivt överraskad av den här tråden. Under tiden jag gick igenom inläggen tänkte jag att det bara var en tidsfråga innan ett inlägg typ *öhhh Audi suger....köp en BMW* skulle dyka upp....men icke! (än så länge). | |
|
Wath jag håller med dig fullständigt:) Jag väntade bara på det också. Men men nu har jag bestämt mig (tror jag) att det blir en Audi s8/a8.... Jag har sökt lite på internet men jag hittar ingen skillnad på a8 och en s8 motorerna verkar ju vara ungefär lika. Är det nån som vet den stora skillnaden???? Märkte bara att det skillde lite på priset. Tack för alla svaren..... |
|
| Niklas, nu har du kört då fyller jag i lite. Är inget Audiexpert men har ägt 3 tidigare i mitt liv. 100 2.0-90 200 Avant Quattro-86 samt en 100 2.8E -92. Anledningen till att jag bytte då(1994) var att BMW gav mig en mer "förarvänligt" aktiv arbetsplats. Audin var trevlig transport men lite okänslig i vägkontakten, främst i mittläget av styrningen. Saker som servicekostnader, körglädje och personligt tycke om design gjorde att jag än idag kör BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.