|
|
|
|---|---|
|
Hej, funderar just nu på att köpa mig en 120d -07(dvs 177Hk) med cirka 5000 mil på mätaren. Såna bilar går att köpa till rätt vettigt pris men frågan är hur mycket extra man behöver lägga ner på t.ex. service och dylikt jämfört med en bil som gått 1000-2000 mil. Är det nån som har koll på när dessa bilar ska servas och vad servicen kostar vid olika miltal? Är det vettigt att köpa en bil som gått såhär pass långt på kort tid eller ska jag satsa på en lågmilare? Tacksam för hjälp! Mvh Daniel | |
|
Generellt så sliter många mil på kort tid mindre än en bil som enbart gått en kortare sträcka. Men om du tänker sälja bilen snart så kan det ta längre tid. Inspektionerna 1 o 2 är närmre i tiden, men man kan anlita billigare verkstäder än ÅF med bibehållen garanti när det är dags för service. Mvh |
|
Martin E |
3 års alt 8000mil fri service. Beroende på hur du kör så varierar servic intervallet. Varje gång jag startar bilen så kommer upp en uppgift om hur långt det är kvar till nästa sevice i både Km och datum. |
Ghost Rider |
5000 mil på en diesel är ingenting frågar du mig så kan du utan bekymmer köpa denna diesel räcer helt övertygad på att du kommer bli nöjd me ditt eventuella köp Christer Andreasson |
|
Det enda som är meningsfullt att fundera på vad gäller service och underhåll i ditt läge är att kolla däckstatus. Där är nog största kostnaden under de tre första åren, och däckslitaget hänger förstås ihop med milen. Sitter det friska puckar på så är det bara att köra och se glad ut så länge friservicen gäller... :) Eftersom min bil ännu inte passerat 3 år eller 8000 mil så vet jag däremot inte vad 120d:n kostar i service och underhåll därefter. Oljebyten är dock ett ganska marginellt problem eftersom man kör mellan 3-3500 mil mellan oljeservice. Övriga kontroller kommer med lite olika mellanrum. |
|
|
Ok, fram till 3år eller 8000mil spelar det ju ingen roll, men när den perioden går ut vilka servicear är riktigt dyra? Finns det någon som sitter och håller på den kompletta serviceplanen med priser? Är ju lite surt om servicen vid 8000 eller 1000 mil är en feting som kostar 10kkr eller mer! Vilka typfel finns på den faceliftade 1-serien? Hjullager, bromsar eller vad är det man ska ha extra bra koll på? |
|
|
Det ska givetvis stå "servicen vid 8000 eller 10000 mil". Finns det ingen funktion så att man kan editera sin gamla inlägg? |
|
| En bones till! :-) | |
Martin E |
Antar att du söker efter barnsjukdomar ? Jag tycker att kopplingen är hård och att kupèn är trång.Bakåtsikten är kass. Sen må elektroniken vara till hjälp men RWD är inte optimalt på vintern. Men sen tycker jag den är toppen, jag hade valt samma bil igen om jag köpt en ny idag. |
|
Bones e grejen! Nja, jag menar inte riktigt barnsjukdomar (varav de flesta borde ha eliminerats vid faceliften) utan mer om förslitningsfel som är vanligt förekommande efter en viss tid eller ett visst antal mils körning. På många Volvo-bilar är t.ex. hjullagren slut efter en viss körsträcka vilket blir rätt dyrt att byta. Så min fråga återstår, vilka dyrare reparationer kan man behöva göra på en 120d som gått runt 5000 mil när den gratis servicen tar slut efter 3år eller 8000mil? |
|
Martin E |
shamrock_bones det du passerar först av 8000mil eller 3 år En 120D med 5000 mil på mätaren är knappt inkörd. Det vanliga gäller väl alla bilar som bromsar mm |
yttryck |
det som kommer att behöva bytas är partikelfiltret , fast det är vid: c:a 18.000 mils körning, kanske lite tidigare (beroende på körning) det upplyser ingen om, det kostar c;A10.000 att byta. sen kan ju dieselpumpen spöka, ett vanligt problem generellt hos alla dieseldrivna bilar, BMW inget undantag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.