|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har på sista tiden stött på ett ljud som jag tidigare inte hört. När man varvar upp till 6000rpm eller mer och sedan växlar så låter det precis som när du dumpar laddtrycket på en turbobil. Ljudet kommer från rattsidan i motorutrymmet. Ljudet hörs även om man står och varvar upp till över 6000rpm för att sedan släppa gasen. Alla varvtal under det så låter den helt normalt både vid stillastående och vid körning. Motorn går inte konstigt heller utan det är bara det där ljudet som stör mig. För att förklara ljudet ytterligare så skulle man nästan kunna jämföra det med som om man skulle blåsa tryckluft i en halv sekund. Vad kan det vara som felar? | |
|
Kolla gummibälgen mellan luftmassmätarn till insuget, kan vara en liten spricka i den. |
|
|
Tack för svar! Bara för att förtydliga för mig, är det samma gummibälg som den som går från luftfiltret fast efter luftmassemätaren? |
|
|
Jepp, testa med lite startgas om du inte skulle hitta en läcka. |
|
| Perfekt, ska ta och kolla det i helgen | |
| Det är inte kopplingen/uttrampningslagret du hör tror du? | |
| Tror inte det, då skulle väll inte ljudet finnas där om man bara stod stilla och varva? | |
|
En trasig koppling kan låta en del vid tomgång jo. Men det är ju hyffsat lätt att lokalisera ljudet såfall hehe. |
|
| Har aldrig hört en kass koppling låta som en dumpventli som Eldano beskriver ljudet..... | |
|
Det är inte så att det är remmen som låter? ///BMW - Was sonst! |
|
|
OXXY, ne just det glömde hans beskrivning. |
|
|
Tror fortfarande inte att man ska glömma bort kopplingen här... Att de inte hörs på tomgång är ju inte så konstigt när inget snurrar speciellt fort jämfört med 6000rpm? Jag tror nog att de kan vara ev urtrampningslagret som rasslar till vid de höga varven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.