AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.469

Byta kopplingscylinder e34 v8

to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Hej!

Ska byta kopplingscylinder på min BMW e34 530i v8.
Manuell växellåda

Nu till frågan:
Hur byter man kopplingscylinder?
Vet att den sitter nere vid pedalen nånstans men har ingen aning hur man kommer åt den och tar bort den på enklast möjliga sätt...

MVH Tobias
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns två kopplingscylindrar... en slav och en huvudcylinder.
slavcylindern sitter på utsidan av växellådan, den är enklast att byta.
huvudcylindern sitter bakom pedalerna och går igenom torpeden, byta den är något besvärligare, mkt pga hur trångt det är under huven på en E34 med V8. Men det går.

Vilken av dina cylindrar är kassa?

Är pedalen helt slapp eller finns det lite motstånd längst ner? Kan du bygga upp ett tryck genom att pumpa med pedalen upprepade gånger?

Är den helt slapp är det oftast slaven som är kass... finns det lite motstånd i slutet är det oftast huvudcylindern som är kass. Oftast i alla fal, undantag finns.

Jag rekommenderar att du byter båda samtidigt, byter du en kommer den att ha nya packningar och generera ett större motstånd än vad den gamla cylindern genererade och de slitna packningarna i din andra cylinder kommer inte att klara av att stå emot det speciellt länge och även den andra kommer att rasa så småningom. Det kan gå på några dagar eller så kan det ta flera månader, går aldrig att säga.

__
Min bil:
Länk
to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Oj missade att skriva vilken jag menade.. det är huvudcylindern jag inte vet hur man byter.. Har både huvud och slavcylinder.. Tänkte byta båda när jag vet hur man ska göra lite mer ingående ang. huvudcylindern!

MVH Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.