AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.237

Köpråd 520d (E60)?

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Har börjat planera att byta ut min Audi A4 1,9TDi -98 som börjar kännas
lite sliten efter 40000mil mot en nyare pendlarbil för mina resor mellan
Västerås och Arlanda.
Efter att ha läst tester och artiklar i diverse biltidningar om BMWs
2-liters diesel så verkar den motorn vara betydligt intressantare än något
från VAG-koncernen.
Så jag har börjat kolla lite på utbudet av 520d -06 eller nyare med mindre
än 10000mil på mätarn och max runt 230000kr.
Och då tänkte jag fråga de som har erfarenhet av den här modellen vad ni
tycker om den, bra och dåligt, samt vad jag bör kolla när jag tittar på
olika ex.
Fanns det några speciella barnsjukdomar på tidiga ex?

Hur långa är serviceintervallen och vad brukar service kosta hos BMW?

Vad tycker ni om i-drive som verkar finnas på de flesta 520d i annonserna?

Har idag (fredag) provkört en 520dTA till Arlanda och njutit i fulla drag!
Komforten jämfört med den 320d jag provkörde i tisdags var i en helt annan klass och jag fick en medelförbrukning på 0,61 l/mil vilket om man räknar bort automat och kombi enligt modellguiden borde hamna runt 0,54 l/mil för en manuell sedan.

Detta är ju dock en -09 med 177hk motorn. Kan någon säga mig hur den
tidigare 163hk motorn ligger i förbrukning på lite längre mestadels
landsvägssträckor?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag tog min 520d-07 facelift 163 hk 7 månader gammal och 1800 mil, i maj 2008. Nu har den rullat ca 4700 problemfria mil, en fantastisk bil. Förbrukning sedan köp är 6.1 liter/100 km, på landsväg kommer man lätt under 5.0 liter / 100 km, enligt färddatorn, något mer i verkligheten.
177 hk motorn är ju ännu snålare, troligen rekord i denna storleksklass.
Första oljeservicen gjordes efter 3500 mil, sedan kommer ju de olika servicepunkterna i olika tid beroende på körstil osv. Vad service kostar vet jag inte då den är fri i 3 år/8000 mil.

Jag kan bara varmt rekomendera denna modell som har en fantastiskt komfort och låga driftskostnader. Jag har tidigare kört E90 och E87 men bägge dessa känns som rena leksakerna jämfört med E60n. Komforten, utrymma, och inte minst känslan i bilen är det enorm skillnad på till E60ns fördel.

Som negativt kan nämnas att motorn känns död under 1500-2000 rpm innan turbotrycket kommer, något som maskeras med automatlåda. 177 hk är bättre i detta avseende.

Se till att hitta ett exemplar med har comfort + advantage pkt, då finns xenon, läder, klimatautomatik, PDC, regnsensor, farthållare mm. Vissa 520d saknar comfort pkt och därmed denna utrustning, jag gissar att sådana inte är attraktiva i andra hand.

BMW CS #5139
Har också en 520d 07(163hk) faceliftad och kan bara instämma med ovanstående. Vad det gäller förbrukningen så drar min ca 0.7 liter, 65% landsväg 35% stadskörning. Färddatorn visar 0,58... Jag utgår att tanken rymmer 70 liter. Kör inte hårt eller fort, inga kraftiga accelerationer eller liknande. Trodde att den skulle dra mindre. Bilen har gått 8000 mil
J.L
Varför skulle en 520d utan comfortpaket inte vara attraktiv på begmarknaden?
Man får väl förutsätta att en 520d utan comfortpaket är bra mycket billigare än en med comfortpaket..
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Halloj,

Jag har kört min 520dT LCI i 4500 mil. Mest till och från jobbet ca 11 mil per dag.
Jag stortrivs!!
Snittar ca 0.55-0.6 på landsväg i verklig förbrukning.
En rakt igenom fantastisk bil att åka i.
Håller med föregående om adv och comf paketen. Det känns som lägsta utrustningsnivå på dessa bilar.

Om du ska använda bilen som pendlarbil så hoppa över RFT-däcken och kör på 16" så spar du dyra droppar.
Det jag saknar i min är komfortstolarna eftersom jag är ganska lång skulle jag vilja ha det extra lårstödet utan att för den skull ha de stenhårda sportstolarna.
Sen måste jag påstå att belysningen är riktigt dålig så på vintern är extraljus att rekommendera.
Det enda som hänt med bilen är att gasdämparna till bakluckan gett upp, men de byttes på garantin.

e6x rekommenderas varmt.
E6
123
E60
520d aut-06
Jag är mycket nöjd med 520d. Jag var inte lika nöjd när bilen var ny och bilen blev bärgad två ggr. Garantin har dock fungerat perfekt.

Min har gått 4000 mil och min förbrukning ligger nu på 0,79 l/mil enl färddatorn. Om jag åker på långfärd tar den drygt 0,6 l/mil (130km/h).

Har gjort en service som kostade 236 Euro, olja, filter microfilter.
Valde en massa utr. när jag köpte bilen. Vad jag absolut behöver i min 520 är aut. PDC. navi, acc (standard).

Negativt:
Har aldrig provat bilen med vinterdäck, men då vi råkar få lite snö där jag bor så fastnar jag tillomed på garageuppfarten. Det gjorde jag aldrig med A6.an.
Bilen är mer nervös på vägen än t.ex A6, men går mycket bättre i kurvor.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Svesam, Har du xenon? Eller har de försämrat lyset med LCI? För jag tycker att lyset är riktigt bra på min bil. Både halv och hel.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Japp xenom är det som gäller.
De lyser brett och fint däremot inget vidare långt.
Kompletterat med två pencilbeam Hella 3003
så blev det helt perfekt.
Har dem bara monterade på vintern dock ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.