|
|
|
|---|---|
|
Hej! Gällande bmw 523ia -00 touring. Har en fråga ang varningslampan till bromsoljan. Den lyste pga att oljan var slut i behållaren. Efter jag fyllde den slocknade varningen i instrumenthuset, och dagen efter började den lysa igen fast oljan är kvar på samma nivå som jag fyllde den till. Går varningslampan till någonting mer än bromsoljenivån? Är det någon visentlig skillnad på dot-4 och dot-5? | |
|
MEN! Hur körd är jag nu när jag antagligen blandade bromsvätskorna? Man kan väl anta att det var dot-4 i bromssytemet då det står i handboken att den skall användas. Har aldrig lagt ner nån större energi på att lära mig nåt om bromsvätskor och antog att allt är samma skrot o korn. Nu googlade jag och kom fram till wikipedia som skriver så här av min mix. Länk Tror ni att det kan vara därför lampan började lysa 24h efter? Kan jag låna nivågivaren till bromsvätskan ifrån min e34 till e39an för att se om den har pajat? |
|
|
Är du säker på att det är DOT5 dvs siliconbaserad du hällt i så lär du tömma systemet och hälla i DOT4 eller DOT5.1 istället för förutom att DOT5 inte är blandbar med DOT4 så skall DOT5 inte användas i bilar med ABS för att den smörjer dåligt imellan delar med mtell mot metall vilket finns i abs enheten. Ang varningslampan: Hur låg var nivån när du fyllde på? Var den under min markering på oljebehållaren? |
|
|
:) Det är så här... Bilen köptes som renoveringsobjekt och det här med bromsarna är det sista som hindrar mig att besikta. Det verkar som det vart en skitunge som ägt bilen tidigare då det sitter bla sänkningfjädrar och belägg från biltema + massa annat, och (jag antar) att killen inte hittade bromsvätskebehållaren som sitter under filtret när han (eventuellt luftade bromsarna) i samband belägg bytet. Det fanns ingen olja i burken alls, men jag hittar inget läckage heller nånstans. Där av min teori att han luftade utan att fylla på olja i tron om underhållsfritt, dum i huvet? Hur som haver. 1. Oljan nu, antagligen dot-4 + dot-5.1 Borde vara ok men inte 100% säker. 2. Varninglampan lyser. 3. Färdbromsen sjunker mer än önskat. 4. Givaren i burken är fullt fungerade då jag mätte med multimeter. Har inte kommit till luftingen än då jag med lite information sas att det var komplicerat på e39 och ev inkoppling i dator för att öppna nånting som hindrade full luftning? Förutom att bromsarna nu ska luftas då jag kände tryckfallet i färdbromsen idag. Indikerar varningslampan något mer än bara bromsvätskenivå, tex tryckfall eller dylikt? Annars hajar jag inte varför lampan lyser. Kan jag konvertera till 100% dot-5.1 utan problem, eller måste jag gå tillbaka till dot-4? |
|
| Det ska inte vara några som helst problem gå över till dot-5.1,så kör på du. | |
| Som jag förstår det behöver bara dator kopplas in vid luftning med en automatisk luftare som sätter tryck på behållaren och fyller på bromsvätska vart efter den tömms ut vid oken, dvs man slipper sitta och pumpa på pedalen , luftar man manuellt så är det nog inga problem dock står det att bilar med DSC utan "precharging pumps" måste fyllas med "nya" lågvisositets DOT4 vätskan. Lampan kan säkert även indikera lågt/dåligt tryck i bromssytemet. | |
|
Intresserad av en volvo som är 92 år gammal? Länk |
|
|
ehehe fin volvo :D ----------------------- Har ett ganska litet garage så såna ingrepp som lufta får jag vänta på tills det slutar snöa. Men där emot så har jag vart på en bmw mek och på bmw group och frågat om lampan osv. Båda säger typ samma sak "lampan har inget med tryck eller luft, bara nivångivaren i burken". Båda påpekar bromsvarnarna att dom kan tända lampan av någon anledning och bör kontrolleras. Dom tror på sammanträffande med min oljepåfyllning, plus att jag borde spola igenom systemet med ny och likadan olja, helst med dot-4 (lät lite luddigt). Det enda jag inte kan göra som jag inte borde behöva är att koppla in bilen i datorn och öppna ventilerna som går till dittan och dattan (abs-boxen)? Luften borde inte tagit sig dit om jag hade färdbromstryck från början och sög in lite luft med påfyllningen som gav mig sjunkande, svampigt tryck. Till slut lämna in bilen på diagnos om inte kuren hjälper. Själv tycker jag att det låter lite motsägelsefullt ang lampan, vätskan och beläggen. Det ska väl testas så fort vädret tillåter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.