|
|
|
|---|---|
|
Kupéfläkten i min E34 (525 -92) har börjat gnissla. Har hört lite allt möjligt om detta men vad är det som är orsaken och hur åtgärdar man det? Tacksam för svar och tips! Min bil Länk | |
|
I princip kan gnisslet komma från två saker i motorn: Kolen och ytan på kollektorn, den blir blank med tiden och kan ge gnisslande ljud. Rengöring, lätt slipning med fint sandpapper (obs ej smärgelduk) och samtidigt byter man lämpligen kolen. Sen blir det tyst på den detaljen. Lagren, består av bronsbussningar och torkar ut med åren, och kör man länge så blir lagren ovala och glappar. Man pillar ut bussningarna och kokar dom i lite lagerfett, sen tjänstgör de under många år igen, under förutsättning att de inte körts torra för länge. Som du förstår innebär allt detta en hel del jobb, och man bör överväga att kanske byta mot en fräschare fläktmotor kanske om man ändå bemödat sig att plocka ner det hela. FP |
|
|
OK, men vart sitter den fläktmotorn då? Min bil Länk |
|
|
Nu förstår jag vart den sitter men då kommer nästa fråga: Vilken fläktmotor ska jag ha? Från vilka bilar passar osv.? Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.