AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.710

E46 m3 konstigt ljud vid vänster sväng

Polarens E46 M3 har ibland konstiga ljud för sig när man kör sakta och svänger åt vänster ljudet kommer inte alltid. Ljudet kommer bakifrån, känns som en liten vibration i bilen när det kommer .. svårt o förklara ljudet men typ som om handbromsen sitter i =S .. är det bakaxeln kanske ??? vad kan det vara annars går den perfekt hans bil den har rullat 4-7000Mil är inte riktigt säker en 02 med smg. s
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Ring till bmw och säg det till dem så byter dem oljan i bakaxeln till en olja som tystnar oväsendet. Lär vara i bakaxeln.
Vanligt fel på e46 tydligen, haft det på min e36 också men det tystnade med den oljan som din polare ska ha i sin. Mvh
Jaha .. försvinner vibrationerna som kommer då med eller ?
Visa användare
147
Organ
530i -06
Hahaha! =) Är polarens bil möjligtvis laguna seca blå? Låter helt klart som att en undersökning av bakaxeln skulle göras...
HaHa missuppfatta inte detta. hade det varit min hade jag sagt det.. för den delen är hans imolaröd. Sen så har jag garanti på min så det skulle repareras utan kostnad =) Hur som helst va jag med honom idag är endast vid vänstersväng.. tror inte det är bakaxel låter snarare som om ngt skaver mot ngt. jag menar är det bakaxeln borde den ge ljud vid högersväng med eller ? för inget rör ju sig mot höger eller vänster där bak.
Be
81
Beaf
E46 M3 CP SMGII -05 (såld)
Det kan vara skyddsplåten som sitter bakom bromsskivan som kommer åt skivan i vissa lägen. Det har hänt på min. Lyft upp bilen, vrid på hjulen och lyssna och ev justera plåten lite. Mvh Jimmy
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Läste fel. Trodde ljudet uppkom vid både vänster och höger sväng. Nä då lär det nog inte vara bakaxeln. Mvh
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag hade samma fel på min, lät oxå bara... eller mest vid vänstersväng i krypfart, Specialoljan som ENDAST finns på Bmw tog bort ljudet, det blir såkallad slip-stick effekt i diffen som gör att ljudet uppstår, låter lite brummande typ...Bmw åtgärdade detta gratis fram till 03....

Mvh Peter
slip-stick effekt.. förklara gärna lite mer om det.. kände du också lite vibrationer i förarstolen. ?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

c42ux: Jag fick ett papper från Bmw angående ljudet och där står följande: att orsaken till knarrande ljud vid kurvkörning i låg fart är Slip-Stick effekt mellan belägg och stål-lamell för bakaxelväxelspärren vid differensvarvtal mellan bakaxelns hjul....Åtgärd= Byte till specialolja i diffen... När oljan är bytt så ska man köra bilen i så små cirklar som möjligt 20 varv åt vardera håll..ljudet kan dock kvartstå i upp till 100 mil innan oljan nått sin fulla verkan...

Och jag märkte inga vibrationer i förarstolen.....:-)
Ok tack för att du kollade upp detta =) ska be polaren ta sin m3 till bmw och boka en tid för olje byte i bakaxeln hoppas det inte kostar allt för mycket =)
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Eller så är det ett silentblock som gått... tydligen ett klassiskt fel på bmw!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.