AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.744

Byte viskokoppling E34 -93a = Vansinne

kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
Tjena mors!

Håller på och försöker byta viskokoppling på en 520i E34:a -93:a, och börjar bli jävligt trött. Finns ju en bra guide under mekartips som jag följt..

Har testat allt i handboken o lite till.. dvs att med plasthammare slå på 32mm muttern och att fästa motstånd för att undvika dra runt vattenpumpen när jag drar.

Allt hammrande (ca 300ggr) har dock istället bara slutat i att de 4 bultar som sitter mot vattenpumpen börjat släppa.

Bilen har gått ca 27.000 mil så det sitter väl utav helvete...

Nån som har nåt tips? 5-56 o sånt är givetvis också testat..

Tack på förhand
/Krill
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du tänkt på att den är felgängad....
Du skruvar mao loss den medurs.

Lycka till!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Att tillföra värme är ibland tyvärr en nödvändighet.
Förutsätter att du vet att den är vänstergängad.

Svekke
kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
Jorå har bara jobbat med att dra den medurs.. Dock snurrar bara alltihopa runt fortfarande.

Tipset om värme kan ju dock vara nåt att ge sig på.. Hålla blåslampa över ca en halvminut typ och pröva att dra igen några ggr?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Bra är att ha så lång nyckel alt skiftnyckel som möjligt.
Slå sedan med snärt så brukar det släppa tillslut. Är precis som det skrivits bra att värma och smörja...
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej har gjort detta på min 540 och det gick bra =)
jag tog en stor polygrip och höll på två av dom fyra bult skallarna till vatten pumpen samtidigt som jag skruva med en stor skift nyckel brukar funka =)
Lycka till
kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
ja precis, jag hade en 32mm blocknyckel jag använde..

värme o smörjning blir det då.. åströmarn jag prövade den tekniken men detta måste sitta nåt för jävligt för 1 bult kunde man ta ur helt efteråt och 2 bultskallar blev "krokiga" :(
kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
jag hade en egen liten teknik som jag använt på två tidigare E30 som funkade perfekt.. förde in en rak skruvmejsel med lämplig storlek mellan 2 bultskallar på v-pumpen för att skapa motstånd, sen håller jag bara i den i vanlig ordning medan jag drar runt en 32mm blocknyckel.

Funkade perfekt på E30:na men på denna bilen så gick skruvmejseln i tre bitar.. Och det var en massiv jävel ändå!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På min gick det lätt, men troligen har det rostat i gängorna. Värm litepå muttern med gasol/gassvets som föreslagits, det hjälper mot det mesta.
kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
Jisses.. idag gick en hel dag till på detta!

Har även prövat att dessutom värma upp muttern utan framgång.

En frågeställning dök dock upp:

Man tar ju av muttern medurs, precis som ni nämner och det står ju även i Haynes.. På mina tidigare E30 var det precis så, dvs medurs framifrån fordonet - och så fort jag satte ett motstånd på E30 så lossnade muttern när jag drog.
I detta fall snurrar muttern medurs när motorn går? I mekartipsen och logiskt sett så ska ju bulten dras åt av sig själv när motorn går (därav att den sitter som f*n såklart), och muttern kan ju omöjligt dras åt naturligt ifall man drar av den åt samma håll. Hur fan kommer sig detta?

Känns precis som att i mitt fall så ska jag dra åt andra hållet.. Det känns ju som att jag dragit åt den så inni helvete istället, eller?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Du tänker fel.

Tänk dig att muttern står still och så startar du motorn
och axeln rör sig medurs.

Tänk nu istället att axeln står stilla vilket håll ska
du då dra muttern för att få samma effekt?

Jo moturs.

Alltså dras muttern åt moturs och lossas medurs.

Svekke
En till :)

Observera att du ser "bulten" framifrån.
Tänk på en vanlig bult. Vilket håll måste bulten skruvas (sett från mutterns sida) för att dras åt och vilket håll måste muttern skruvas för att lossas? Det blir samma håll.

kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
Jodå ni har precis rätt.. Det här projektet har fan gått mig över öronen som ni kanske förstår :)

Nähe.. plocka fram släggan och gå ut.. Jag hör av mig med resultat :)
kr
8
krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
Uppdatering för er som skänker det en tanke..

Efter 2 ytterligare dagar så bytte jag vattenpumpen istället, och tog dän fläkt/viskokoppling/v-pump som en enhet. Allt påfrestande på muttern gjorde att jag började tänka att vattenpumpen blivit skadad också.. och så var ju fallet.

Var på skroten (behövde stödhjulet mellan v-pump och viskokoppling) och drog loss samma 32mm bult på en 525:a -93 utan problem.. En snärt som tog 30 sek, så där kändes det som tänkt iaf!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
ibland får man ta hjälp av en mejselhammare, typ en liten bil-maskin med en flat vass mejsel. Denna hammrar man på kanten av muttern tills den lossnar. Jag har fått ta till det vid ett tillfälle på min förra 525 -e34.

Skönt att det löste sig för dig till slut ändå.

Mvh Johan

krillz85
528ia E28 -87
518i E28 -87
520i E34 -93
Jao precis har använt det vid tillfälle.. tack för tipset dock.

Bara på skoj så tog vi o drog fast v-pump/viskokoppling och försökte ta loss den utanför motorrummet, bara för att vi ville se hur den såg ut inuti. Men det gick inte heller.. vi glödgade bulten och använde till slut slägga på ett o annat men slutade bara med att allt var trasigt. Var kul att se polarens min "vad i helvete är det här?!!", han var bra kaxig på att få itu skiten innan haha.

Det var dock tur att jag bytte vattenpumpen också för att jag hade slagit så inni helvete på blocknyckeln vid 32mm-muttern så att hjulet i blocket gått sönder, sen var jag även tvungen att byta alla bultarna till stödhjulet vid drivremmen (och även stödhjulet) för att de blev krokiga när de användes som motstånd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.