|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Det här har det pratats om förut, och jag har sökt men inte riktigt hittat det jag letat efter. Jag har original xenon på min 528 '98. Nu har jag gått och lurat på en uppgradering till angel eyes, men när jag kollar några piratvarianter nämns en mystisk "klump" som man inte bör ha. Efter lite letande hittar jag till slut en bild: Länk Dessvärre ser det ut så på min bil. (Jag antar att det är den svarta kopplingen på själva xenonlampan som avses vara "klumpen" eller?) Så frågan är om det finns kit som passar min bil? Och i sådana fall var hittar jag det? Eller är det bara att bita ihop och köpa Hella original om man nu tvunget ska ha angel eyes? Tack på förhand! | |
| Dessa har både till E39 96-00 och till E39 med projektorlins: Länk | |
|
Ja just det. Jag har kollat lite på det där med lösa ringar, och det skulle väl egentligen fungera, men låt säga att jag trots allt vill byta hela insatsen till en face lift-variant för att få bort räfflorna i glaset osv? De flesta föreslår ju att man köper Hella original, men blir man av med problemet för det? Dessutom kostar det väl en bit över 10k? Det finns ju varianter som innehåller fler delar från början, här till exempel: Länk Allt krångel bara för att man råkar ha den där "klumpen"... |
|
|
Du skall nog inte fundera på att försöka flytta över den gamla xenonutrustningen, till faceliftlampor, oavsett original Hella eller andra. Normalt ingår ju drivenheter osv i det nya kitet, att försöka tjäna några kronor på att få in det gamla brukar sällan löna sig om det ens går. Sen om du vill välja original eller annat är upp till dig själv. Se noga till att allt är enligt originalutförande, e-märkt och godkänt (begär gärna ut dokument på detta). Det är surt att få nerslag vid besiktning eller flygande kontroll och tvingas demontera dyra grejor... FP |
|
|
Det finns ju alltid en risk att man gör något dumt när man fipplar med den typen av el. Och lysen måste man ju ha, så inget få ju gå sönder. Och xenon är det rätt mycket kräm i dessutom. Jag kan tillägga att jag frågade leverantören vad de rekommenderade. Jag fick faktiskt svar snabbt. Det kan ju vara intressant för andra också att få höra. De menade att man kan trixa lite med infästningen så ska det funka, men de menade också att det förenklade en hel del om man köper en mer komplett sats. Så det får nog bli så tror jag. Men som en liten följdfråga (innan jag bestämmer mig) - var köper folk sin original facelift? Är det bara auktoriserade BMW-verkstäder som säljer nytt? För jag har letat och inte hittat med xenon på nätet... Något tips? |
|
|
Hella (marknadförs även som InPro) representeras av KG Knutsson, de har säkert ett antal återförsäljare, bara att kolla på nätet eller höra med KGK. Möjligt att även Schmiedmann har original Hella. FP |
|
| Här har du kompletta/identiska Hella kopior Länk | |
| Tack för tipsen! Jag ska kolla runt lite. När (om) jag får ordning på det hela ska jag kommentera hur svårt eller lätt det var! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Konstaterad att just det xenonutförande som har klumpen hängande på lampan som på länken inte går att montera på Original Hella Facelifte heller. Märkligt har nog inte sett denna version på nån E39 som jag öppnat huven på. Fick ett telefonsamtal igår där en person köpte beggade original Facelift och det passade inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, också bra att veta. Kanske är min bil lite ovanlig. När man köper färdiga Hella facelift på t ex Schmiedmann verkar det ändå som det mesta följer med. Visserligen får man hosta upp mellan 9-12 tusen beroende på årsmodell, men då får man ju det man behöver och original dessutom, så då behöver man inte krångla mer vad jag förstår. Det som ställer till det lite (om man köper DEPO t ex) är att en del kit KRÄVER att man återanvänder delar. Rent teoretiskt borde man ju kunna hitta delar på lagabasen, men då har man ju inte sett dem innan, och då kan de vara i lite si och så skick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.