AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.708

Nybilsköp - accepteras inbytesbil?

Njuren
Hej! Ska inte köpa ny bil :D

Har ändå en fråga angående nybilsköp i dagens läge. Tar handlarna emot inbytesbilar lika lätt som innan "krisen" ?

Eller får man räkna med extrema skambud på inbytesbilen?

Mvh

"the things you own end up owning you"
Beror väl på vad man kommer med för inbyte det är nog ingen skillnad mot innan "krisen". Dom vill ju först o främst sälja en ny bil till dig så då är nog ett bra inbyte inget hinder. Har en känsla av att en BMW handlare blir gladare om du kommer med en BMW som inbyte. Det är många handlare nuförtiden som strävar efter att ha bara BMW i beg. hallen. Det var ingen handlare som opponerade sig mot mitt inbyte när jag kollade runt.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
När dom byter in din bil så kollar försäljaren på bytbil.com sen får du ca 20k under den billigaste bilen där.Tyvär så struntar dom i om din bil är extremt välvårdad eller är rikligt utrustad.Det är min erfarenhet samt vänner och bekanta.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
I slutet av 2008 hade många handlare i Sundsvall totalt inbytesstopp på vissa bilmärken, bl.a. BMW. Det har kanske lättat lite lite nu men jag tror fortfarande att det kan bli kämpigt.

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Jag blev förvånad över att jag skulle få mer för min A4 1,9TDi Avant -98 än vad jag trodde den var värd. Handlarn sa att han aldrig sett en Audi som gått 40000mil och var fullservad på Audi och att det gjorde mycket för värdet.

Tror ändå jag försöker sälja den privat och kanske få några tusenlappar mer som jag kan lägga på mitt första BMW-köp! 520d soon to come! :)
Njuren
2002tii : Vilka handlare gör så som du stött på? Låter som en bra ide och byta in där isf :D

"the things you own end up owning you"
Kommer man dragande med en Saab 9-5 så blir det nog stopp..=)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Njuren
Alla handlare i uppsala gör så.Dom kollar gröna listan först sen på bytbil.tror att dom flesta handlare gör så över hela landet.det är ingen handlare som betalar efter grönalistan om bilarna står lägre på bytbil.
Martin E
Handlare räknar kallt med förtjänst , det som förvånar mig är att så många inte försöker sälja privat.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Förvånar mig också lite då man hört många som fått riktigt underpriser på inbytesbilen...men det handlar väl om okunskap och en del bekvämlighet.

I dagens läge kanske man ännu mer väljer inbyte om så accepteras då man vill slippa en ev. lång och utdragen försäljning privat.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Skambud har dom alltid gett.. oavsett kris eller ej.

Buspelle
Bilhandlarnas levebröd är att sälja bilar. Ny eller begagnade spelar för dom flesta mindre roll. Det viktiga är att tjäna pengar. Så länge det går att tjäna pengar på att sälja begagnade bilar kommer hadlarna också att byta in bilar. Och det kommer nog gå att sälja bilar, nya som gamla, under överskådlig tid. Priserna, liksom handlarnas täckningsbidrag, kommer dock alltid att variera över tiden med konjunkturer och annat. Man får därför nog i dagsläget acceptera lägre inbytespriser. Handlarna torde ju få acceptera mindre prishöjningar och större rabatter på nybilsförsäljningen.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Säja privat kan dock ha sina sidor. En kompis sålde sin golf privat, den var behäftad med nåt motorfel som vw lagar för 15000 enligt deras lista o löfte. Kompisen drar av 15000 på priset och en kille med "lisamarklundssvarta-ögon" köper den med full vetskap om felet och information om offerten från vw för att laga den. Efter 3 dagar hör köparen av sej hotfull och vill pruta eller ha köpet tillbaka för det är ju fel på motorn....
Kompisen tog andra vägar till jobbet innan han bytte jobb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.