AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.281

Bara Turbo Diesel ?

Martin E
Hur kommer det sig att BMW bara förser sina dieslar med turboladdning.
Varför lämpar sig inte Bensinbilarna lika bra för överladdning med Turbo ?

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Bara turbo på BMW dieslar...hur menar du nu?

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Martin E
Har jag missat eller är jag otydlig..
Ingen bensinmodell i BMW program har överladdning !

Frågan är varför det anser bättre/lämpligare att ha T-diesel jfr med T-bensin.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
335 har ju dubbla turbos på bensinaren.Sen är det så att bmw har byggt så bra sugmotorer så det har inte behövst någon turbo som förstör den fina motorkaraktären.Men nu har uvecklingen gått framåt med motor styrning och turboaggregat så att det märks inte att bilen är överladdad förutom att vridet och hästkrafterna har ökat i hela registret.Tidigare turbo bensinare som bmw byggt är 2002turbo samt 745turbo.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Martin E: Ja, du hade nog missat 3-liters bensin 6:an med dubbelturbo, vilken sitter i ett flertal modeller och serier:
135 , 335 , X6 35i , Z4 35i

Sen är det nog som 2002tii säger, plus att kunderna har velat ha, framförallt gällande den raka 6:an, en sugmotor med det ljud och den karaktär det innebär.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Martin E
2002tii ahh det missade jag, hoppas jag inte får prova en 135i ....

Kanske lite utanför ämnet men varför tillverkas det inte dieselmotorer med kompressor? Mercedes tex har ju haft många bensinare med kompressor, men mig veterligen aldrig en kompressordiesel.

MVH Stenis
"Frågan är varför det anser bättre/lämpligare att ha T-diesel jfr med T-bensin."

Det är någon fråga om vad som är "bättre/lämpligare"

Ingen turbo = ingen dieselmotor = färre kunder :)

Fast sen märks inte en turbo i en dieselmotor på samma sätt heller, den levererar bra med kraft redan från botten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alla 7-seriens motoralternativ är överladdade.

Kompressor är väl inte lika energieffektiv som turbo och en stor del av poängen med diesel är väl att det ska dra lite bränsle.

Mvh Johan
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Stenis, Volvo har sin FL6 Lastbil samt Pentas KAD43 motor, för övrigt har den både turbo & kompressor, så visst finns det.
Vidare finns ett antal eftermarknadsvarianter.
Själv så anser jag att kompressorn är på tok för högljudd & inneffektiv jfr turbo för att sitta på en dieselmotor i en personbil.

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Ser man på! Alltid lär man sig nåt nytt.
Tackar för den informationen. Själv gillar jag kompressorljudet. Ett sällsynt trevligt trevligt ljud i en XJR tex. Heller ett vinande kompressortjut än ett stort sportavgassystem som bråkar mer än det gör nytta. Har aldrig insett det sportiga eller häftiga i högljudda avgaser...

MVH Stenis
Dieseltubo aggregat är (tack vare den lägre avgas tempen) oftast mer avancerade än dito bensin med ställbara skovlar etc etc allt för att ge ett så brett som möjligt arbetsregister medan t.ex en kompressor kan ge lite väl mycket "turbolag"
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Gasar-Magnus:
Nu drog du väl en aprilskämt eller...DEt som kompressorn INTE ger är ju just "turbolag" , inte ens "kompressorlag" :o) Det är ju detta som är den stora fördelen med kompressor gentemot turbo.
Förklaringen ligger i att kompressorn är "på" hela tiden-den drivs ju mekaniskt från veven oftast, detta gör att den ger laddtryck även på låga varvtal och därmed bra gasrespons. Nackdelen är att de stjäl effekt pga den mekaniska driften.
Turbon däremot drivs med motorns avgaser, som i utgångspunkt är "energiförlust". Då hastigheten/tempen/trycket är lågt på låga varvtal så upstår "lag", altså när du trycker gasen i botten på låga varvtal så går det en stund innan laddtrycket byggs upp og man får full effekt. Ofta VÄLDIGT tydligt på lite äldre turbobilar(både diesel och bensin) känns ganska tydligt på min 530d.
Aggregaten börjar väl närma sig dieselnivå även på bensinbilar (biturbo med midre och större agregat för att minska lag) då "lag" är oönskat även här.

MVH
Sakke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.