|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen på oljeservice i morse. Döm om min förvåning när obc:n visar 8,5 l/100km efter (körsträcka ca 200km, samma körcykel som tidigare), till skillnad från 9,8 innan! När jag köpte bilen förhållandevis nyservad i september och körde med sommardäck var snittförbrukningen ca 8,8, men under vintern har förbrukningen successivt ökat till 9,8, vilket jag skyllt på vinterdäck och vinterväglag. Det verkar alltså göra en avsevärd skillnad att byta olja och filter. Kanske är en av nackdelarna med långa serviceintervall, både vad gäller oljans egenskaper och oljefiltrets motstånd? Någon annan med liknande erfarenheter? /Linus | |
|
jag skulle tycka att 20 mil är lite för kort sträcka för att kunna mäta skillnad på faktiskt.. // Daniel |
|
Martin E |
Du måste väga in allt som yttertemp, vägsträcka, motvind, körsättet. Har oerhört svårt att tro att din förbrukning ändras. |
|
Jo, naturligtvis är 20 mil lite kort för att få signifikans. Förhållandena (bortsett från vinden som jag inte har koll på) var oförändrade. Jag har hittills under vintersäsongen inte kommit under 0.98 i reell förbrukning blandad körning, vilket jag gjorde i september med sommardäck och relativt nyservad bil. Och jag kan bara hålla med om att det förefaller mycket märkligt om förbrukningen i verkligheten minskat med 10 %. Jag återkommer efter nästa tankning! /Linus |
|
|
Bara oljeservice + byte av bromsvätska. /L |
|
|
Man ska nog lägga till att de säkert nollat ev felkoder vid servicen också. Detta kan ju också spela in på förbrukningen. Som sagt så låter det ju lite för bra för att vara sant med en 10% minskning bara av ny olja.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.